Back Back Nieuws

Wat betekent duurzaamheid in de evenementen- en locatiebranche?

07 februari 2013

Ronde tafelsessie met beslissers uit de markt geeft inzicht

De vraag naar duurzaamheid bij evenementen en Green Key-certificeringen voor locaties wordt steeds groter. Duurzaamheid is niet alleen een belangrijk issue voor de jongere generaties, ook sponsors en opdrachtgevers willen graag hun naam verbinden aan een ‘sustainable’ evenement. Voor de evenementen- en locatiemarkt is het – voor velen saaie – onderwerp duurzaamheid dan ook een evident punt op de agenda. Reden te meer om de gemoederen over dit thema eens te polsen tijdens een ronde tafelsessie met zowel ondernemers / beslissers uit de evenementenindustrie als locatiehouders.

Is dit wel echt biologisch vruchtensap?
[afbeelding niet meer beschikbaar]

In de vergader- en evenementenlocatie Kameryck, gelegen in het groenrijke hart van Nederland, staan de biologische vruchtendrankjes en appelgebakjes al klaar wanneer het gezelschap binnendruppelt. Ernesto Spruyt van Freekick Strategy meldt zich als één van de eersten. Spruyt geeft regelmatig lezingen over de ‘businesscase van duurzaamheid’ en staat bekend om zijn originele en soms tegendraadse visie. Direct bij binnenkomst wordt dat duidelijk: “Is dit wel echt biologisch vruchtensap?”

Dick van de Berg van Rep’s en de Trash Prevent Company, Alex Bontebal van Catering Lokaal, Jos van den Broek van FijnEvent en Pieter Schure van PINO nemen plaats. En ook Eric Bakermans van het NBTC, Michiel Middendorf van World Forum, Pieter Aalbers van Regardz en Mark Ponne van Traffic Support melden zich. De sessie kan beginnen…

Wat betekent duurzaamheid?
Rene Küchler, eigenaar van High Profile Events, trapt af met de vraag ‘Wat betekent duurzaamheid voor jullie?’ Deze vraag wordt door een ieder anders beantwoord. Jos van den Broek: 'Duurzaamheid betekent dat je een duurzame relatie opbouwt met medewerkers, klanten en relaties. Het is een automatisme dat in ieders DNA zou moeten zitten en dat we onderling bij elkaar moeten blijven toetsen.'

[afbeelding niet meer beschikbaar]
Foto: Michiel Middendorf, Ernesto Spruyt (midden) en Barbara van Baarsel

Ernesto Spruyt haakt hierop in: 'Ik heb een tool ontwikkeld die het DNA-profiel van bedrijven meet. Voor mij is het duidelijk dat duurzaamheid niet in je DNA moet komen, maar het zou andersom moeten zijn. Het moet onderdeel worden van hoe je naar de bedrijfsomgeving kijkt. Vragen die van belang zijn: hoe lang kun je de situatie laten voortduren, hoe beïnvloedt de buitenwereld mijn bedrijf en vice versa?'

People en Planet
Michiel Middendorf is het hiermee eens: 'Ja, het moet verzonken zijn, duurzaamheid is niet slechts een manier, het is dé manier van zaken doen vanaf heden. Ook in het World Forum pakken we in een versnelling alles op wat op onze weg komt, maar het is verstandig om selecties te maken, focus te houden. We hebben ons de uitdaging gegeven om naar het People-aspect te kijken, zowel lokaal als internationaal.'

Ook Alex Bontebal geeft aan zich te focussen op het People-aspect: 'Het draait vaak om Planet, maar wij richten ons nu op People met Catering Lokaal. We geloven in de passie en ambacht van lokale ondernemers en zorgen ervoor dat zij ook aanwezig zijn bij evenementen, onder meer voor een stukje storytelling.'

[afbeelding niet meer beschikbaar]
Foto: Alex Bontenbal: focus op het People-aspect

De vraag naar duurzaamheid stijgt
Eric Bakermans: 'Met een beetje pech hoeven we over een aantal jaren vanuit NTBO nog maar de helft van Nederland te verkopen, de rest staat dan onder water… We zetten ons land weg als een duurzame bestemming en doen al veel zaken goed in Nederland, maar het kan altijd beter. Die focus is belangrijk en daar hebben we belang bij, juist omdat er ook steeds vaker naar duurzaamheid gevraagd wordt.'

Volgens Pieter Schure wordt de markt de afgelopen jaren gedwongen duurzaamheid te etaleren, vooral vanuit de overheid. 'Het is kennelijk belangrijk dat we de logo’s van bijvoorbeeld MVO Nederland mogen voeren, maar toen ik 14 jaar geleden student was gooide ik mijn kauwgom ook in de prullenbak, dat heet geen duurzaamheid maar fatsoen. Duurzaamheid vind ik een vanzelfsprekendheid: we zorgen goed voor onze mensen, maken winst en klanten komen terug. En dat is waar ik voor ga.'

'Misschien zou het ook meer vanuit de ondernemers moeten komen, en niet vanuit de overheid,' oppert Michiel Middendorf.

Initiatieven uit de markt
Mark Ponne geeft een voorbeeld van hoe het initiatief uit de organisatie zelf kan komen: 'Bij de Traffic & Travel Groep proberen we evenementen duurzaam te krijgen: ten eerste omdat we het zelf belangrijk vinden en uiteindelijk ook omdat de overheid het steeds meer promoot. We regelen het verkeer en vervoer bij, van en naar evenementen en hebben een label in het leven geroepen waarbij we mensen de mogelijkheid bieden hun rit CO2 te compenseren. Want juist de overheid stelt geen eisen aan de verkeersplannen bij evenementen, terwijl er wel steeds harder wordt geroepen dat we duurzamer te werk moeten gaan!'
Dick van de Berg reageert hierop: 'Uiteindelijk zijn er wel overheidsmaatregelen die ertoe leiden dat je MVO-beleid toepast. We zijn de laatste tijd aan het kijken naar de praktische kant en vanuit die gedachte is ook de Trash Prevent Company opgericht, een bedrijf dat al het vuil gescheiden inzamelt om het tot een nieuw product te kunnen laten maken.'

[afbeelding niet meer beschikbaar]

Storytelling handig handvat
En dat zou een stukje storytelling kunnen zijn, het nieuwe marketinginstrument voor vele organisaties. 'Als we mensen mee kunnen nemen in een verhaal wordt het onderwerp ook meer ‘fun’,' zegt Pieter Aalbers. 'Duurzaamheid is een way of life en daar moet je mooie verhalen over kunnen vertellen, verhalen die meerdere generaties lang blijven hangen. Laatst sprak ik de grote baas van Nike en hij vertelde dat het wereldwijde A-merk eigenlijk een ongezond bedrijf is en dat het binnen nu en 8 jaar 70% minder water zal gaan gebruiken. Kijk, met zo’n verhaal maak je impact!'

 'Ja, dat is strategisch gezien een slimme zet van Nike,' meent Ernesto Spruyt, 'met name vanwege de schaarste van water. Maar ethiek is niet duurzaam, als het financieel slecht gaat, gaat het onderwerp duurzaamheid weer in de koelkast. En dat is waar je voor moet waken, het zou je businesscase juist moeten versterken.'

Een wassen neus?! Lees meer in het magazine Events
De middag duurde nog even voort met onder meer de stelling ‘Certificeringen van bijvoorbeeld Green Key en MVO Nederland zijn een wassen neus’. Ook bespraken alle genodigden de valkuilen van het toepassen van duurzaamheid in de bedrijfsstrategie. Een uitgebreid verslag hiervan vind je in de eerstvolgende uitgave van Events (juni 2013).

 

Goed artikel?

Schrijf je in net als 37.359 andere professionals en ontvang wekelijks de beste artikelen!

Meer lezen in deze rubriek

Events nieuwsbrief

Goed artikel?

Schrijf je in net als 37.359 andere professionals en ontvang wekelijks de beste artikelen!