13 oktober 2006

Waarom zijn er brancheverenigingen?

Waarom besluit een partij lid te worden van een branchevereniging, en waarom doen anderen dat niet? Die vraag houdt me de laatste tijd (een klein beetje) bezig.

Er zijn in de eventindustrie aardig wat verenigingen die de belangen van hun leden behartigen, maar waarom is dat? Wat zijn de voordelen en wat de nadelen? Is het dat ‘we samen sterker staan’? Ten opzichte van wie of wat dan? En als dat zo is wat zegt dat over jezelf als lid? Is het om de netwerkmomenten? Om de gezamenlijke dingetjes die geregeld worden, om de waarde van het ‘betrouwbare’ logo van de vereniging op je website? Waarom ben jij wel lid en waarom jij niet? Kortom: wat is het belang om lid te worden van een branchevereniging?

Ik ben het even kwijt. Anyone?

Wat ik in dit licht – als ik nog even mag op deze vrijdagavond – een discutabele ontwikkeling vind is dat openlijk contracten worden afgesloten tussen (vak)bladen en verenigingen. Ben ik nu naïef en doet iedereen dat? Waarom doen deze partijen dat? Wat is het motief? Wel eens over nagedacht? Ik wel. Maar ik hoor het wel als iemand daarin geïnteresseerd is.

Tip: lees de column van Khalid Oubada in Misset Horeca (pagina 23).