Vredestein opent eerste 3D-design museum ter wereld voor digitaal eventVredestein opent eerste 3D-design museum ter wereld voor digitaal event
Back Back Nieuws

Vredestein opent eerste 3D-design museum ter wereld voor digitaal event

12 juni 2020

De bandenindustrie draait door, óók in coronatijd. Zeker nu wil  Vredestein in contact blijven met haar klanten. Maar events zijn voorlopig van de baan. Of toch niet? Creatief evenementenbureau BART creëerde voor Vredestein een volledig digitale beleving. Samen met digitaal bureau Ronin ontwierpen ze het eerste 3D-design museum ter wereld. Op 15 juni reizen duizenden gasten van over de hele aardbol virtueel naar Schotland om een hele nieuwe wereld te ontdekken; een wereld die wordt vormgegeven door design.

Virtueel toch dichtbij

Er waren al plannen voor presentaties op de Geneva International Motor Show en The Tyre in Keulen maar die konden door de huidige gezondheidscrisis logischerwijs niet doorgaan. Het bandenmerk heeft veel te vertellen: niet alleen de nieuwe winterband, de Wintrac, moet worden geïntroduceerd. Er is ook een nieuwe visual identity, die draait om de merkbelofte ‘Refined by design’. Waar andere merken geplande introducties op dit moment uitstellen, wil Vredestein met dit online event graag een positief statement maken. 'Juist nu is contact onderhouden met de klanten en de verbinding blijven zoeken essentieel', zegt Ton Coppus, Manager Marketing Communications Europe.

Navigeren naar de toekomst

De creatieve en de in Amsterdam gevestigde bureaus BART en Ronin werkten samen om een online canvas te creëren voor Vredestein om haar verhaal te vertellen. Een verhaal dat is gebaseerd op meer dan 111 jaar ‘verfijnen van design’. Bart Veen, founder en creative director van BART: 'De huidige crisis daagt ons uit onze normen en waarden opnieuw vorm te geven, dit biedt ons de vrijheid en ruimte om te experimenteren.' Ton Coppus: 'We wilden onze Europese klanten uitdagen om samen naar een welvarende toekomst te navigeren. Het is onze manier om de band met onze klanten te onderhouden en te laten zien hoe wij omgaan met Covid-19.'

Blauwdruk voor de toekomst

Samen met Vredestein werd gekozen voor een online evenement. 'Omdat we het event digitaal gingen vormgeven, hadden we ineens een heel scala aan nieuwe opties', geeft Bart Veen aan. 'We voelden de behoefte om een online ervaring te ontwikkelen die als blauwdruk zou kunnen dienen voor toekomstige productlanceringen tijdens deze Covid-19-crisis. We vonden het essentieel om de flow van een live evenement te vertalen naar een online omgeving.'

Design museum V&A Dundee

Het uiteindelijke doel was om een ‘wow met impact’ te creëren, iets wat er eigenlijk nog niet was en dat ongekende mogelijkheden bood. In hun onderzoek kwam BART 's werelds nieuwste design museum, V&A Dundee, in Schotland tegen dat in 2018 werd voltooid. Een prachtig architectonisch gebouw, ontworpen door de Japanse architect Kengo Kuma, die ook verantwoordelijk is voor het Olympisch stadion in Tokio. Met zijn parametrische ontwerp was het gebouw een echte inspiratiebron en de match met Vredestein's ‘Refined by Design’ was bijna té mooi om waar te zijn. Het idee voor een eigen 3D-Vredestein design museum was geboren.

Nieuwe horizon

De titel van de digitale ervaring is ‘New Horizons’. Het speciaal ontworpen 3D museum zit diep verborgen in het profiel van de band. Sociaal ontwerper, uitvinder en kunstenaar Daan Roosegaarde deelt hier zijn visie op hoe design een verschil kan maken in een veranderende wereld. De apotheose van het evenement is de lancering van de nieuwe winterband, de Wintrac. Een unieke ervaring die het publiek naar het virtuele V&A Dundee brengt.

Cross-over digitale en echte wereld

BART is van mening dat de digitale ervaring een blijvend effect zal hebben op live-evenementen. 'De kruisbestuiving tussen de digitale wereld en de fysieke wereld zal zeker een rol spelen in de toekomst', aldus Bart Veen. Vredestein New Horizons vindt plaats op maandag 15 juni om 14:00 uur. Het virtuele museum is ook na het event nog te bezoeken tot 15 juli.

Goed artikel?

Schrijf je in net als 37.058 andere professionals en ontvang wekelijks de beste artikelen!

Meer lezen in deze rubriek

Events nieuwsbrief

Goed artikel?

Schrijf je in net als 37.058 andere professionals en ontvang wekelijks de beste artikelen!