Vodcast New Creativity over creatie, data en techniekVodcast New Creativity over creatie, data en techniek
Back Back Nieuws

Vodcast New Creativity over creatie, data en techniek

21 juni 2019

 

IAB Nederland en Adformatie gaan in de videoserie ‘New Creativity’ op zoek naar hoe de werelden van creatie, data en techniek samenkomen. In de door MediaMonks gemaakte video’s wordt samen met experts uit het vak een deepdive genomen.

De vodcast New Creativity is tijdens het Internationale Festival of Creativity in Cannes gelanceerd op The Embassy of Dutch Creativity door IAB Nederland-voorzitter Nathalie Peters en Adformatie-hoofdredacteur Susanne van Nierop. In de serie gaan twee professionals met elkaar in gesprek over data, tech en creativiteit. IAB Nederland en Adformatie willen de discussie op gang brengen over creatie anno 2019 en wat dit vergt van opdrachtgevers, bureaus en teams.

Nieuwe taskforce

Het is het startschot van de nieuwe IAB-taskforce New Creativity, die als doel heeft om een aantal werkmodellen voor de sector te definiëren waarin creatie, data en tech samenkomen. Nathalie Peters, voorzitter IAB Nederland: 'De Embassy is in het leven geroepen om de kenmerken van de Nederlandse creatieve industrie voor het (internationale) voetlicht te brengen, maar vooral ook om mensen samen te brengen. En dat is precies wat wij met de vodcast gaan doen. Creativiteit is een term die je tegenwoordig op veel verschillende manieren kunt interpreteren en die ook andere kaders kent dan voorheen. Door inzicht te geven in deze verschillende uitgangspunten en door via het delen van kennis de black box van creatie, big data, AI en slimme algoritmen te openen, willen we laten zien wat deze technologische ontwikkelingen voor de sector kunnen betekenen en de beeldvorming daaromtrent bijstellen.'

Format

Binnen het format gaan twee vooraanstaande marketing- en reclameprofessionals in gesprek aan de hand van stellingen. Susanne van Nierop: ‘Creatie heeft door tech en data een andere rol gekregen. De balans tussen merkbouwen en precisiemarketing is bijvoorbeeld een hot topic. Een van de stellingen is dat het er veel nieuwe mogelijkheden zijn maar dat het vak ook complexer wordt. We laten klanten, strategen, ceo’s en creatieven aan het woord en het grappige is dat ze hier compleet anders over denken. Dit illustreert waarom het goed is het gesprek open te gooien.’

De serie is geproduceerd door MediaMonks. Iedere aflevering zoemt in op een deel van het creatieve proces.

Afleveringen

De 6 afleveringen verschijnen vanaf 20 juni wekelijks op Adformatie.nl:

  • De Brief – Nathalie Lam (Philips) & Mary Hoogerbrugge (de Positioneerders)
  • De De-brief– Rens Verweij (Dept) & Renier Steures (Natwerk)
  • Data & Insights – Gijs de Bruijn (Accenture Interactive) & Kees van Dorp (DDB Unlimited)
  • Concept – Madelon Uljee (Code D’Azur) & Bas Korsten (J. Walter Thompson)
  • Selling the Idea – Marion Koopman (Greenhouse) & Renier Steures (Natwerk)
  • Production - Jelle Kolleman (Made.for.Digital) & Nathalie Lam (Philips)

Bekijk de trailer


Quotes

Rens Verweij: “Data kan je op plekken brengen waar het menselijk brein niet heen kan.”

Madelon Uljee: “Creativiteit zorgt voor de magie en data zorgt ervoor dat het effectief is en dat klopt wat je vertelt.”

Bas Korsten: “Buikgevoel is ook een opgebouwde datapoel.”

Kees van Dorp: “Misschien zijn wij wel een van de laatste beroepsgroepen die openlijk twijfelt of data wel iets toevoegt.”

Walter Kraus: “Detrailer laat al goed zien dat het belangrijk is dat we met behulp van de videoserie het gesprek over creatie opengooien en de fases, denkwijzen en doelstellingen inzichtelijk maken.”


Over IAB Nederland

IAB Nederland is dé onafhankelijke branchevereniging voor digital advertising en marketinginnovatie. Aan de ruim 200 adverteerders, mediabureaus, publishers, technologieleveranciers en creatieve bureaus die bij ons zijn aangesloten, bieden wij inzicht, kennis en een netwerk. Dit doen we door samen met hen ontwikkelingen en trends in de markt te duiden en waar mogelijk standaardisering, wetgeving en (zelf)regulering mede te bepalen of te beïnvloeden. Meer informatie: http://www.iab.nl.

Over Adformatie

Adformatie is hét crossmediaal platform voor de marketingprofessional. Met 24 uur per dag nieuws, achtergronden en ontwikkelingen uit de wereld van marketing, media, creatie en communicatie. Het platform bestaat uit de vakglossy Adformatie, de website Adformatie.nl met ruim 350.000 unieke bezoekers per maand, de dagelijkse en wekelijkse e-mailnieuwsbrieven en een online vacaturebank. Daarnaast organiseert Adformatie diverse congressen, seminars en opleidingen.

Goed artikel?

Schrijf je in net als 37.403 andere professionals en ontvang wekelijks de beste artikelen!

Meer lezen in deze rubriek

Events nieuwsbrief

Goed artikel?

Schrijf je in net als 37.403 andere professionals en ontvang wekelijks de beste artikelen!