Villa RietvinkVilla Rietvink
Back Back Locaties

Villa Rietvink: monumentaal meetingpoint

12 oktober 2017

De A1 verdwijnt net in je achteruitkijkspiegel wanneer het rieten dak van de gloednieuw gerestaureerde Villa Rietvink zichtbaar wordt. De uit het begin van de vorige eeuw stammende Larense woonvilla is in een jaar tijd omgetoverd tot een luxe locatie, speciaal gericht op events voor de zakelijke markt. Events sprak met Timo Kruft, directeur van Teka Groep en eigenaar van Villa Rietvink.

Iedereen in Laren kent Villa Rietvink, hoe ben je erbij gekomen het aan jullie portfolio toe te voegen?

'De villa is jarenlang als kantoor van Rijkswaterstaat gebruikt, totdat er plannen kwamen om de A1 te verbreden, toen wilden ze ervan af. Het zou bijna worden gesloopt, maar gelukkig vond de gemeente dat zonde en heeft de villa een monumentenstatus gekregen. Daarna is het acht jaar als antikraakpand verhuurd. Er gebeurde niets meer met het gebouw, tot wij het kochten in 2016. Onder andere door de wildernis eromheen zag niet iedereen de potentie van deze plek in. Onze interieurontwerpster Janine van den Hengel en ik keken gelukkig door alle mankementen heen en zagen direct een bijzonder gebouw, vol bijzondere plekjes en doorgangen met een heel eigen sfeer.'

  • Villa Rietvink - Grote Salon
    Villa Rietvink - Grote Salon
  • Villa Rietvink - Garage
    Villa Rietvink - Garage
  • Villa Rietvink - Secretariskamer
    Villa Rietvink - Secretariskamer
  • Villa Rietvink - Bibliotheek
    Villa Rietvink - Bibliotheek
  • Villa Rietvink - Notariskamer
    Villa Rietvink - Notariskamer

Een jaar is een flinke periode voor een verbouwing, was het zo'n moeilijke klus?

'De tijd heeft z'n sporen achtergelaten: het pand was compleet uitgeleefd. Er heeft een brand gewoed en de rieten kap was versleten. Daarnaast waren er lekkages en vloeren die doorzakten. Maar goed: renoveren is altijd lastiger dan iets nieuws bouwen. Met name met dit soort panden: we wilden het authentieke gevoel behouden maar het tegelijkertijd óók luxe en behaaglijk maken. Alle ramen zijn vervangen, er zijn een nieuwe CV, luchtverfrissing en centrale airconditioning geïnstalleerd. Wat me vooral is bijgebleven is het schilderwerk. Een jaar lang waren soms wel vier schilders continu aan het schilderen. Maar we gaan voor kwaliteit en dat heeft nu eenmaal tijd nodig. Er is eigenlijk niets wat we niét hebben aangeraakt.'

Welk gedeelte van de metamorfose was het indrukwekkendste?

'Dan denk ik toch aan het schilderwerk. Maar ook aan de dertig airconditioning units die we van de gevel van het nieuwere gedeelte van de villa hebben gesloopt. Nadat we die hadden verwijderd was het gelijk zo'n ander gezicht. Nadat het groen rondom de villa was verwijderd, zag je de villa ineens heel goed. Deze plek bleek gevoelsmatig bovendien veel groter weglaten dan we op het eerste gezicht dachten. Rijkswaterstaat had het pand in 40 kleine kantoorhokjes verdeeld. Toen we dat eruit hadden gesloopt zag je hoe veel ruimte er eigenlijk is. In totaal wel zo'n 1.000 vierkante meter.'

Wat zijn de unique selling points van de villa?

'Je zag het al toen je aan kwam rijden: we zitten letterlijk in een kom van de A1 en zijn dus heel goed bereikbaar. Door de diversiteit van de ruimtes kunnen we ook heel verschillende groepen ontvangen. Die verschillen qua grootte, maar ook qua uitstraling. Er zijn twee grote zalen en tien kleinere salons en kamers die elk weer anders zijn ingericht, terwijl het bij elkaar toch een geheel vormt. In de Grote Salon en de Plenaire Zaal kunnen wel 150 mensen terecht, maar in de kleinere ruimtes ontvangen we tot wel 45 personen. In elke ruimte zijn audiovisuele middelen aanwezig en goede verlichting, airco en luchtverfrissing geïnstalleerd. Overal in het gebouw vind je binnen handbereik pantry's en kastjes voor een snack of een kleine lunch. En de inrichting van de villa is natuurlijk heel bijzonder.'

Hoe is de authenticiteit van dit monument behouden gebleven, zonder in te boeten aan comfort en gebruiksvriendelijkheid?

'Alle ruimtes hebben een naam met een link naar de vroegere bestemming. Waar nu de gevel van vergaderzaal de Garage zit, zaten vroeger de garagedeuren. De knipoog naar het verleden in deze ruimte is een subtiele foto van een auto aan de muur. En onder de vloer zit nog altijd de smeerput die de vroegere bewoners voor hun auto gebruikten. In het trappenhuis vind je het originele glaswerk nog en overal in het huis hebben we het authentieke houtsnijwerk bewaard, dat is echt prachtig. In de Notariskamer zijn originele kastjes tevoorschijn getoverd, die zaten weggestopt achter nieuwere muren. Maar dat alles gaat hand in hand met zaken zoals state-of-the-art apparatuur, gloednieuwe sanitaire voorzieningen, dubbel glas en dikke gordijnen ter isolatie en de smaakvolle inrichting. Je moet in alle rust behaaglijk kunnen vergaderen, daar draait het om.'

Heb je een persoonlijke favoriet tussen alle ruimtes?

'Het pronkstuk is toch wel de Notariskamer; dit was de kamer van een notaris die hier tijdelijk in heeft gezeten. De muren hebben hier een behoorlijk opvallende kleur blauw. Ik vond het eerst wel spannend, maar eenmaal klaar is het een heel mooi geheel. Zeker in combinatie met alle luxe meubilair, de prenten aan de muur en het Delfts blauwe servies.'

Al met al een geslaagd project?

'Absoluut. Het is hier ideaal ingedeeld. De kleinere kamers en salons zijn perfect geschikt als break out ruimtes, de Grote Salon en Plenaire Zaal zijn weer perfect voor bijvoorbeeld congressen. Je kunt na een plenair overleg makkelijk uiteen in tien groepen . Maar het is ook gewoon heel erg mooi geworden. We kregen tijdens aan het einde van de verbouwing mensen op bezoek die vroeger in de villa hebben gewoond. Ze wilden heel graag een kijkje nemen en herkenden alles nog, ze vonden het eindresultaat fantastisch. Dat waren mensen van in de tachtig, ze woonden hier destijds nog met hun ouders, toen de A1 een zandpad was. Tijdens de rondleiding kregen ze tranen in hun ogen, dat was heel bijzonder.'

Meer informatie: www.villarietvink.nl en www.tekagroep.nl

ECC Leiden

Meer lezen in deze rubriek