Back Back Achter de schermen

Vijf voorspellingen over nieuwe media (zoals ik het zie dan)

21 november 2007

[afbeelding niet meer beschikbaar]

Vincent Everts weet als openingsspreker tijdens het High Profile New Media Congres de zaal prima drie kwartier te boeien met zijn new media wake up call, alleen is het voor sommigen (of meerderen) misschien net iets te snel gegaan allemaal.

Ik ga dat eens dunnetjes overdoen op deze weblog in de komende postings. Te beginnen met mijn vijf voorspellingen over nieuwe media. Over mobiel internet, de generatie die gaat komen, video’s, webloggen en live communicatie.

Mobiel internet…
Je vond het misschien handig om die ene Nokia te houden omdat die de enige was die in je oude vertrouwde carkit paste, maar toch ga je binnenkort een mobiele telefoon kopen die mobiel internet kan weergeven. Dat daar ook een foto- en steeds betere videomogelijkheid in zit is oké, maar niet het belangrijkste. Zeker voor de zakelijke markt, en dus in de evenementenmarkt, wordt mobiel internet onmisbaar. Blackberry’s, de iPhone van Apple of prima Nokia producten, ik durf te voorspellen dat (bijna) iedereen er in 2008 één aanschaft. Of concreet: 10 duizend van de 12,5 duizend bezoekers van de beurs Evenement heeft er in april één. (Marc Liethof, kun je daar even een controleprogramma voor ontwikkelen?)

De generatie die gaat komen…
De student die over vier jaar afstudeert en de markt op gaat, en nu dus rond 18 jaar is, denkt heel anders over internet dan de generatie die er niet mee is geboren (internet bestaat sinds 1989, thanks to Tim Berners-Lee (bekijk de toekomst: epic.makingithappen.co.uk). Deze generatie is juist gecharmeerd van ‘amateurisme’, en prikt door alle marketingballonnetjes en bijbehorende gelikte (virale) video’s, deze generatie wil eerlijkheid, oprechtheid en authenticiteit zien. En beschouwt het medium internet niet als de ‘waarheid’ zoals velen denken (‘Alleen als het in Google staat bestaat het’ is zo’n typische uitdrukking die vaak door ouderen over jongeren wordt gebezigd. Absolute nonsens.)

Ik durf daarom te voorspellen dat ook in de event- en congreswereld een grote toename komt aan het registreren van bewegend beelden én geluid op het evenement of congres, let op, dóór de deelnemers. Loopt men over vier jaar (of eerder) niet massaal met camcordertjes op de beurs-, congres- of evenementenvloer, dan wel met mobieltjes met ingebouwde videocamera’s. Daar is geen ontkomen aan. Een tip daarom: omarm deze ontwikkeling, het is toch niet te stoppen… copyright, portretrecht, alles ten spijt. De massa bepaalt de norm.

Video’s en bewegend beeld…
Video is in 2007 definitief doorgebroken. Nadat Google YouTube had overgenomen realiseerden volwassen professionele businesses zich dat YouTube niet de huis-tuin-en-keuken videoleverancier was, maar dat een heel groot deel van de doelgroep op dit kanaal uren per week hun vrije tijd spendeert. YouTube is een kanaal geworden waar marketeers zich steeds vaker gaan richten op hun doelgroepen. Een mooie graadmeter voor succes is als de politiek het gaat inzetten in (verkiezings)campagnes, zoals in Amerika, maar ook in Nederland. Dan heeft het de massa (al lang) bereikt.

Ik durf te voorspellen dat in 2008 al meerdere video’s op websites, weblogs of videoblogs in de evenementenmarkt zijn te vinden. Het is gewoon te leuk en te makkelijk om het niet te doen. De denkfout ligt ‘m in de prijs. Wil je telkens een professionele videoproductie maken van je evenementen, ben je al snel geld over de balk aan het smijten. Waarom? Omdat de hoge prijs die je betaalt voor een videoproductie niet in verhouding staat met de vluchtigheid van het medium internet. Internet is geen televisie. Speel daarom ook geen televisie op internet, maar maak leuke interessante, informatieve en persoonlijk getinte video’s. Liefst zelf. En op internet, op YouTube mag je video bibberen. Echt.

Webloggen is geen raar woord meer…
‘Ik heb eigenlijk niks interessants te vertellen, saai hè? Nee, een weblog bijhouden, niks voor mij. Ik zou niet weten wat ik moet schrijven. Wat heeft mijn leven, mijn werk of wat ik doe nou eigenlijk te maken met anderen. Dat is toch privé? Dat hou ik liever zo. En ik heb er helemaal geen tijd voor. Ben al blij een momentje voor mezelf te hebben.’

Een kort monoloogje van een gevoel over het fenomeen weblogs. Voor velen heeft het dagelijks of wekelijks bijhouden van een weblog inderdaad geen zin, menigeen vindt het nog steeds maar een ongegeneerde egotripperij en zegt er helemaal geen tijd voor te hebben. Bij webloggen laat je je leiden door passie. Is de passie voor webloggen er niet, begin er dan ook maar niet aan, je houdt het niet vol. Wil je graag je expertise niet voor jezelf houden (over ego gesproken) maar delen met anderen, of vind je dat datgene wat jij meemaakt leerzaam of vermakelijk kan zijn voor anderen, dan begin je toch gewoon. Doe het voor jezelf, om zaken duidelijk te krijgen, om een archief aan te leggen van je bezigheden, je leven of de ontwikkeling in je werk en je zult merken dat het als vanzelf gaat en dat er ineens een groepje gelijkgestemde of geïnteresseerde lezers met je in contact komen.

(Vaak komt de klik bij de businessblogger als hij merkt dat zijn klant meeleest, bijvoorbeeld aan de telefoon: ‘Ja, dat weet ik, heb ik gisteren op je blog gelezen, leuk hoor!’)

Live communicatie is here to stay…
Nieuwe media zullen nooit live communicatie gaan overnemen. Het fenomeen live communicatie, het elkaar in de ogen kunnen kijken, handen geven en lachen met elkaar wordt niet snel in effectiviteit overtroffen. De middelen die in de nieuwe media worden gebruikt kunnen wel heel goed ondersteunend zijn voor een snellere klik tussen de live communicators, bijvoorbeeld via communities of online netwerken als Twitter, Jaiku (dat onlangs is overgenomen door Google), Hyves, of LinkedIn. Maar het allerallersterkste middel hierin is, zoals hierboven genoemd: start een weblog (ik doe het met TypePad), word een expert, creëer je eigen groep lezers om je heen door de onderwerpen die je beschrijft, waar jouw passie ligt en blog jezelf hoog in Google.

Goed artikel?

Schrijf je in net als 37.058 andere professionals en ontvang wekelijks de beste artikelen!

Meer lezen in deze rubriek

Events nieuwsbrief

Goed artikel?

Schrijf je in net als 37.058 andere professionals en ontvang wekelijks de beste artikelen!