Vet lekker. 5 tips uit de verantwoorde keuken #OpPapendalVet lekker. 5 tips uit de verantwoorde keuken #OpPapendal
Back Back Interview

Vet lekker. 5 tips uit de verantwoorde keuken #OpPapendal

21 maart 2019

‘Eet je gezond? Dan ben je eigenlijk raar bezig. En zogenaamd lekker eten is ongezond,’ stelt Erik te Velthuis, Manager Topsportrestaurant #OpPapendal, een tikkeltje verontwaardigd. ‘Gezonde voeding moet gewoon worden. Wij koken dagelijks voor circa 500 topsporters, die met gezonde recepten echt lekker eten. Onze uitdaging is om minder gezonde voeding om te turnen naar gezondere voeding.’

Erik werkt hiervoor samen met onder andere Robbert Hulsteijn, chef-kok van Hotel Papendal, waar ook de catering voor evenementen #OpPapendal worden bereid. In onderstaande video vertellen zij hoe ze dat doen.

Erik geeft ons 5 tips, waarmee we zelf vet lekker en verantwoord kunnen koken en eten.

1. Voeding als energiefabriek

‘Wij koken natuurlijk vaak mager voor sporters, maar wij zijn geen vermageringskliniek. Wij zijn een energiefabriek. Als je veel moet presteren is het belangrijk om je energie goed op te bouwen en daarna je lichaam weer te laten herstellen, net als een sporter. Dat betekent dat je slim moet omgaan met wanneer je je koolhydraten en eiwitten gebruikt en dat vertaal je naar gewone voeding. Daar zie je mensen vaak de fout in gaan,’ aldus Erik ‘Ze eten te vet of juist te mager.’

Erik benadrukt dat ieder lichaam anders is en dus een ander voedingspatroon nodig heeft. ‘De een verbrandt met een bepaalde activiteit 1.000 calorieën, terwijl de ander met dezelfde activiteit het dubbele verbrandt. Hoe energiek jij je voelt en hoe stabiel je gewicht is, zijn goede graadmeters voor de balans in je lichaam,’ legt Erik uit. ‘Vet, eiwit, alcohol en koolhydraten zijn energiegevers. Als je geen alcohol gebruikt, logisch maar toch, en je koolhydraten verlaagd, heb je goede vetten nodig. Dus niet of te weinig eten, dat hou je simpelweg niet vol.’

2. Herformuleren van recepten

Een van de uitdagingen in de keuken #OpPapendal is om minder gezonde voeding om te turnen naar gezondere voeding. ‘Hierbij draait het om het herformuleren van recepten. Je let op de samenstelling, de voedingswaarden en of je duurzaam bezig bent. En het moet natuurlijk verduveld lekker zijn.’

Als voorbeeld geeft Erik de Champburger, die ontwikkeld is door Scelta mushrooms en slager Nice to Meat in nauwe samenwerking met de beide chefs op Papendal. Deze bestaat uit minder vlees en meer groente in de vorm van champignons, die op natuurlijke wijze verrijkt zijn met extra vitamine D. Of een lekkere, gezonde pizzapunt. ‘Met een klein stukje deeg, verse tomatencoulis en verse groenten, dan heb je echt supersnack. En het aantal calorieën ziet er heel anders uit.’ Maar alle records worden verbroken met de hoeveelheid sportkwark die op Papendal bereid wordt, gewoon kwark met fruit om te herstellen na een zware inspanning. Zo simpel kan het zijn!

3. Dirigent in eigen keuken

‘Puur koken, zonder pakjes en zakjes, dat maakt je heel flexibel. Ook met bijvoorbeeld allergieën,’ aldus Erik. ‘Hou de basis simpel en kook met verse groenten en kruiden. Dan heb je controle over de hoeveelheid vet, zout en suiker in je gerechten.’ Dat wil niet zeggen dat deze laatste drie altijd zo slecht zijn als wordt beweerd. ‘Het zijn gewone voedingsmiddelen, maar het zit al overal in. Daarom krijgen we er teveel van binnen en dan is het slecht.’

Over biologisch koken zegt Erik: ‘Gebruik je biologisch verbouwde ingrediënten, dan wil dat niet automatisch zeggen dat je een gezond gerecht hebt bereid. Ook hierbij moet je letten op de manier van bereiden en de samenstelling van je gerecht. Chips van biologische aardappelen, is net zo zout en vet als gewone chips.’

4. Een simpele basis met veel variatie

Erik adviseert weg te blijven van voedingshypes. ‘Soms zit er een kern van waarheid in, maar vaker is het gewoon een marketingtruc om bepaalde producten te verkopen.’ Om echt in balans te komen hoef je eigenlijk alleen maar te variëren met verse groenten en fruit. En daar heb je echt geen moeilijke gerechten voor nodig. ‘Smoothies uit de industrie zijn vaak suikerbommen, onder andere omdat er alleen vruchten voor gebruikt worden. Vers zijn ze makkelijk zelf te maken en door er behalve fruit ook groenten aan toe te voegen, creëer je zelf een vitaminecocktail die je tijdens een kantoordag of congres weer extra energie geeft.’

5. Ken je eigen lichaam

‘Iedereen moet zijn eigen keuze maken en weten hoe het met zichzelf gesteld is. Dat betekent leren wat bij je past en je voedingspatroon afstemmen op je activiteiten. Dus juist bij inspanning de juiste voeding inzetten.’

Voor de lezers onder ons die regelmatig een of meer dagen zittend doorbrengen heeft Erik een laatste tip: lunch niet te zwaar en vermijd vette tussendoortjes. Met lichte maaltijden van verse groenten en fruit, voorkom je inkakmomentjes en kun je de hele dag presteren. ‘

Door > Saskia Leeuwis

Op de foto v.l.n.r. > Robbert Hulsteijn en Erik te Velthuis

Goed artikel?

Schrijf je in net als 37.264 andere professionals en ontvang wekelijks de beste artikelen!

Meer lezen in deze rubriek

Events nieuwsbrief

Goed artikel?

Schrijf je in net als 37.264 andere professionals en ontvang wekelijks de beste artikelen!