
Netwerken én innovatie
Door de uitbreiding van de beursvloer met duizenden vierkante meters, ontstond er ruimte om nieuwe initiatieven te introduceren op HortiContact. Schonewille: 'De beurs is groot geworden als belangrijkste netwerkbeurs voor de Nederlandse glastuinbouw. Dat zullen we nooit uit het oog verliezen. Echter zien we onder bezoekers een extra behoefte ontstaan tijdens een beursbezoek: niet alleen netwerken, maar ook kennis en innovaties opdoen.
Kennistheaters
'Het is onze primaire taak als beursorganisator om te luisteren naar de wensen van bezoekers en exposanten. Tijdens deze editie hebben we al de eerste stappen gezet en dat werd erg gewaardeerd. Uiteindelijk werken we aan een driejarenplan om HortiContact door te ontwikkelen van enkel een netwerkbeurs naar een kennis- én netwerkbeurs. De eerste stappen hebben we reeds gezet door kennistheaters toe te voegen op de beursvloer, evenals het nieuwe themaplein KAS2030 NEWS Lounge.'
Focus op toekomst
Voor het themaplein KAS2030 NEWS Lounge van bijna 300m2 werkte Easyfairs samen met WUR Glastuinbouw, Maurice Wubben en Horti Holland Media. Op dit paviljoen lag de focus op de toekomst, zoals fossielvrij telen in een autonome kas. Iedere dag waren hier vier informerende en interactieve debatten over onder meer pesticiden, toekomstige energievoorziening en robotisering in de tuinbouw. Schonewille: 'De debatten werden goed bezocht. Dit initiatief is een mooi voorbeeld hoe we invulling willen geven aan HortiContact als totaalbeurs voor telers en kwekers.'