29 maart 2007

Verdwaald in het marketingwoordenboek.

Nu de creativiteitsdiscussie oplaait, want de evenementenbureaus zouden qua onderscheid de boot aan het missen zijn, is het aardig om een aanpalend navelstaartje te introduceren. Het zat al in mijn systeem sinds bij het beoordelen van de inzendingen voor de zakelijke giraf bleek dat men nog al eens in het marketingwoordenboek verdwaalde. Maar gisteren werd dat weer bovengehaald toen een bevriend eventmanager me belde met de woorden: "het is zolangzamerhand ècht Godgeklaagd aan het worden"…

Hij was bemaild door een bureau dat R3 propageerde. En omdat R3 niet zover afligt van het hem (en mij) zo bekende R2 was hij de mailing gaan lezen. Op het eerste gezicht een gloedvol geschrift over Reputatie, Relatie en Rendement. Een orgastische monoloog over doelstellingen, communicatiemixen, merkbeleving, experience communication, building brands, relatiemarketing en live communication…. Maar uiteindelijk slechts met één boodschap: "Op basis van uw doelstellingen zijn wij in staat evenementconcepten te bedenken, voor te bereiden en zorgeloos binnen uw budget uit te voeren." 

Wij schudden het hele marketingwoordenboek over u leeg, maar zijn feitelijk dus goed in het organiseren van het feestje. Met andere (maar nog steeds hun eigen) woorden: "De organisatie, coördinatie en regie van een evenement is niet iets wat je er even naast je dagelijks werk bijdoet en vergt een brok aan kennis en ervaring. Fouten liggen op de loer met als gevolg een hoog afbreukrisico met imagoschade voor uw organisatie als gevolg". Met nog andere woorden: wij zijn niet alleen beter in hetgeen waarvoor u als eventmanager bent aangenomen, maar bovendien bent u een risico voor uw werkgever als u uw vak zonder ons uitoefent.

Kijk, als je dan zorgen maakt over een gebrek aan onderscheidend vermogen, maak dan in ieder geval onomwonden en zo helder mogelijk aan je publiek duidelijk waar je echt goed in bent. Ben je de allerbeste organisator van de wereld, fine! Ben je creatief onverslaanbaar? Ook goed. Lever je het hoogste rendement? Bewijs het. Maar val in ieder geval niet in je eigen zwaard door je voor te doen als "zanger", door een sedert een aantal jaren lekker in het gehoor liggend liedje te zingen en dan het gehoor naar de conclusie te leiden dat je eigenlijk koorddanser bent. En als je voorts zo’n communicatief vernuft etaleert dat je je potentiële opdrachtgever ook nog persoonlijk afpist? Tja… dáág reputatie, doeiii relatie, tabé rendement.

Het gaat mij niet om dit specifieke geval. Iedereen heeft immers het volste recht om zelf te definiëren wie of wat hij is. Maar wie zich zorgen maakt over zijn onderscheidende vermogen zou naar mijn bescheiden smaak, er alles aan moeten doen om de markt niet op het verkeerde been te zetten. Da’s niet alleen slecht voor zichzelf, maar bovendien voor het beeld dat die markt van een collectieve branche ontwikkelt.