Back Back Achter de schermen

Van Marketing naar Consumering (conzjoemering)

08 mei 2007

(Ik kreeg een mailtje van Nathalie Kok van Peopleswatch.)

Marketing is een woord van na de tweede wereldoorlog. Met 60 ga je met
pensioen. En marketing lijkt zijn pensioengerechtigde leeftijd bereikt
te hebben: 60+. Het marketingjasje is te krap geworden. Consumering
wordt de drijvende kracht achter succesvolle organisaties.

De meeste productinnovaties mislukken (8 van de 100 lukt volgens
onderzoek gedaan door de Product Development and Management
Association). De oorzaak: er wordt niet vanuit klanten gedacht.
Marketing afdelingen zijn hun achterstand aan het inhalen. Kwalitatief
onderzoek, consumentensafari’s, er wordt alles aan gedaan om in de huid
van de consument te kruipen. Waardevol, zeker, maar is het niet
gevaarlijk als deze kennis alleen voor de marketeer beschikbaar is?
Vooral als deze marketeer niet communiceert met andere afdelingen.
Volgens Prof. Dr. Fred Langerak ligt hier de reden voor het mislukken
van zoveel innovaties. De marketingafdeling communiceert niet met
andere afdelingen en consumer insights worden niet gedeeld met het hele
bedrijf. Bedrijven zijn nog steeds verzuilde systemen waarbij de
marketing afdeling op een eiland functioneert.

Maar is het fair om alleen de marketingafdeling de schuld te geven? Marketing is ontstaan na de tweede wereldoorlog. Leven we nog steeds in een naoorlogse wereld? Nee. De wereld en de mensen die daarin leven, vragen meer, zij vragen om organisaties die zich in hun verplaatsen, die hen begrijpen, met hen meedenken en hen de organisatie van hun eigen leven in handen laten hebben. Marketing alleen kan hier geen antwoord meer op geven. Er is een nieuwe mentaliteit nodig die organisatieculturen drijft en die de focus op marketing wegneemt: Consumering, het consumensgericht  maken van een héle organisatie en niet alleen van de marketingafdeling. Er moet een samenwerking binnen een organisatie ontstaan die uit gaat van een gedeelde visie op de consumens: van hoog tot laag werkt men samen aan Consumering.

Peopleswatch is al 5 jaar bezig met Experiencing Research, kwalitatief consumentenonderzoek in de leefwereld van consumenten. Een belangrijke les hieruit is dat deze vorm van onderzoek waardevolle consumer insights boven tafel haalt, maar dat als de mentaliteit binnen een bedrijf niet verandert, de waardevolle consumer insights niet waardevoller zijn dan met traditionele onderzoeksmethoden. Ons doel is om binnen organisaties Consumering als drijvende kracht achter alle medewerkers en hun werkzaamheden te brengen. Omschakelen van Marketing naar Consumering is broodnoodzakelijk voor iedere organisatie.

Voor meer informatie over Peopleswatch en/of Consumering kunt u bellen naar: 020-6793023 en vragen naar Nathalie Klok

Goed artikel?

Schrijf je in net als 37.058 andere professionals en ontvang wekelijks de beste artikelen!

Meer lezen in deze rubriek

Events nieuwsbrief

Goed artikel?

Schrijf je in net als 37.058 andere professionals en ontvang wekelijks de beste artikelen!