Van een meetbaar naar een merkbaar resultaat met Groovy Business Van een meetbaar naar een merkbaar resultaat met Groovy Business
Back Back Interview

Van een meetbaar naar een merkbaar resultaat met Groovy Business

15 mei 2018

Groovy Business is een interactieve lecture-show boordevol muziek: van Bach tot Bruno Mars en van Mozart tot Justin Timberlake. De shows en lezingen zijn perfect voor onder andere (jaar-) ver-gaderingen, trainingen en inspiratiedagen. Peter van Kempen geeft een nieuwe kijk op samenwerken. Hij laat je medewerkers, collega’s en partners zien, horen en ervaren hoe muzikanten co-creëren, kennis delen in krachten bundelen. Dit alles tijdens een energieke performance waarbij de muziek uit jouw organisatie naar boven komt en samenwerking zich laat horen. 

Groovy Business bestaat vijf jaar. Gefeliciteerd! Hoe kwam de eerste show tot stand? 

‘De eerste show ontstond heel spontaan. Iemand van een businessclub vroeg of ik een verhaal wilde komen vertellen. Ik heb de stoute schoenen aangetrokken en het gewoon gedaan. Het was superleuk; na afloop kwamen er mensen uit het publiek met de vraag of ik dit ook bij hun bedrijf wilde doen. Bij de volgende show gebeurde dat weer. Precies in een tijd dat ik een nieuwe uitdaging zocht naast het muzikant zijn. Ik ben me erin gaan verdiepen, gaan studeren en er gaandeweg steeds beter geworden. Je moet jezelf blijven uitdagen. Dat houdt het spannend.’

Hoe werkt Groovy Business?

‘Ik ga naar bedrijven toe of heb telefonisch contact. Zo krijg ik te horen wat er speelt binnen het bedrijf, waar ik mee kan helpen. Die informatie maak ik daarna zo interactief mogelijk en zet ik om tot een unieke lecture-show op maat. De standaard shows duren een uur, maar soms ben ik ook de hele dag aanwezig. Het ligt er net aan wat de klant wil.’

‘Het is fijn om zakelijke bijeenkomsten op een onconventionele manier te starten. Het publiek kent elkaar, werkt soms al jaren samen en kan daardoor vervallen in oude gewoontes. Als dat gebeurt, is het handig als er iemand voorbij komt die het publiek op een vriendelijke manier motiveert het anders aan te pakken. Dat doe ik graag.’

'We put music in your heart and a smile on your face.'

Waarom is het een goed idee om een muzikant op een zakelijk evenement te zetten?

‘Het is goed om het bedrijf eens met een andere blik te bekijken. Het geeft nieuwe inzichten, nieuwe energie. We kunnen het tijdens Groovy Business hebben over alle zaken die in het bedrijf spelen. Alles mag, er zijn geen foute antwoorden. Belangrijk is dat iedereen zich veilig voelt, want dan ga je echt leren! Dat is ook belangrijk in een band. Tijdens een solo moet de gitarist zeker weten dat de drummer en de bassist het ritme aanhouden. Je moet elkaar kunnen vertrouwen.’ 

Lijkt het bandleven en bedrijfsleven dan zoveel op elkaar?

‘Zeker! Bij beiden moet je je afvragen wat je doel is. Waarom maak je muziek? Waarom heb je een bedrijf? Als je die vraag kunt beantwoorden, weet je wat de toegevoegde waarde is.’

‘Ken je “Lovely Day” van Bill Withers? Dat is mijn toegevoegde waarde, mijn motto. Als ik de bassist een fijne dag bezorg, speelt hij beter. En als hij beter speelt, speel ik weer beter. Het is niet zo ingewikkeld. In het bedrijfsleven moet tegenwoordig alles meetbaar zijn. Samenwerking is niet meetbaar. Ik kan de beste bassist inhuren, de beste drummer, de beste saxofonist. Maar als ze niet kunnen samenwerken, komt het op het podium niet over. Dat geldt ook in een bedrijf. Als mensen op de werkvloer niet kunnen samenwerken, krijg je nooit het gewenste resultaat. Dus ik praat niet over een meetbaar resultaat, maar over een merkbaar resultaat. Hoe bezorg jij jouw medewerkers, collega’s en klanten een “Lovely Day”?’

Een interactieve en muzikale lecture-show waarin samenwerking zich laat horen.

Dat klinkt goed. Je hebt al heel wat shows gedaan. Het eerste jubileum zit erop. Hoe ziet Groovy Business er over vijf jaar uit?

‘Ik wil Groovy Business uitbreiden. De afgelopen vijf jaar waren om te leren en om kilometers te maken. Ik heb heel veel shows mogen doen en een team van mensen om me heen verzameld om de shows nog beter te maken. Nu krijgt iedere lezing nog meer focus. Hoe meer ik dat kan doen, hoe meer ik ervoor terugkrijg. Dat is ontzettend dankbaar.’

‘Uiteindelijk wil ik zoveel mogelijk mensen een “Lovely Day” bezorgen. Zowel in Nederland als daarbuiten. Het lijkt me te gek om internationale shows te doen. Om met een groep mensen rond te trekken, als een soort troubadour. Je bent onderweg, komt op nieuwe plekken, kunt mensen iets geven. Als ik dat in meer landen zou mogen doen… Dat zou het allermooist zijn.’

Komend jaar zijn er een aantal openbare Groovy Business shows waar iedereen de energie van deze muzikale lecture-shows kan ervaren. Houd de data in de gaten op groovybusiness.nl.

Door > Rian Moonen

Goed artikel?

Schrijf je in net als 38.222 andere professionals en ontvang wekelijks de beste artikelen!

Meer lezen in deze rubriek

Events nieuwsbrief

Goed artikel?

Schrijf je in net als 38.222 andere professionals en ontvang wekelijks de beste artikelen!