In de rubriek De Uitsmijter spreek ik elke maand – onder het genot van een kakelvers uitsmijtertje – met een professional uit de evenementenbranche. Deze keer was het mij een genoegen om Diederick van Eeden (52) te vragen naar zijn plannen, nadat hij in augustus van dit jaar bekendmaakte Van Eeden Evenementen te verlaten.
[afbeelding niet meer beschikbaar]
Je bent weg bij Van Eeden Evenementen… waarom?
Zes jaar geleden had ik het bedrijf al verkocht aan Gerben Plasmeijer, dus ik was eigenlijk in loondienst. Vanaf dat moment was het zijn bedrijf en zwaaide ik niet meer met de scepter. Daar kon ik goed mee leven, maar na zes jaar voelde ik mij niet meer happy in mijn functie en daarom heb ik de knoop doorgehakt. We zijn nu heel goed uit elkaar gegaan en ik ga ook gewoon samenwerken met Van Eeden Evenementen. Maar na 21 jaar in het vak wil ik meer, ik kan meer. Juist nu is het tijd voor wat anders, een andere kijk op evenementen, een andere manier om bedrijven met hun evenementen te helpen.
Wat kan jij allemaal?
Een evenement in elkaar zetten van het eerste gesprek tot aan de evaluatie; projectmanagement pur sang. Het blijkt dat ik goed ben in het coachen en het overzicht houden. Ik werk ook al met bepaalde verenigingen en ik ben goed in het bewaken van het proces, het bijsturen.
Is daar ook vraag naar?
Ik kwam er achter dat veel opdrachtgevers evenementenbureaus te duur vonden. Vaak zijn ze ook bang dat ze de grip kwijtraken op een evenement. Vanuit Van Eeden Evenementen stelde ik weleens voor om als adviseur op te treden, maar dat wilde ze niet, omdat het dan alsnog via een bureau was. Nu opereer ik zelfstandig en ben ik flexibeler. Dus bij de grotere bedrijven die geen eventmanager in dienst hebben, kan ik ingehuurd worden als adviseur of als coach van de afdeling. Laat ik duidelijk zijn: Ik wil geen concurrent worden van de bureaus, als een bedrijf toch het complete verhaal wil uitbesteden ga ik dat niet zelf doen. Ik geloof in samenwerkingsverbanden, met name met het oude nest: Van Eeden Evenementen en Obsession.
Heb je al opdrachtgevers?
Ja, ik ben met een aantal leuke projecten bezig. Het is mooi om te zien hoe het netwerk werkt!
Vind je het niet vreemd dat jouw bedrijf, jouw kind, jouw naam, in andere handen is?
Ja, het was 15 jaar van mij en ik heb er zes jaar in loondienst gewerkt. In het begin, na de overname, was ik fel en beschermde ‘mijn’ organisatie. Maar ik heb in die tijd ook veel van Gerben kunnen leren, je wordt milder in je oordelen en zo neem je langzaam afscheid van je kind. En met nog zeker 10 werkzame jaren in het vooruitzicht was het tijd voor een nieuwe uitdaging.
Wat doe je over een jaar?
Dan stuur ik actief op evenementen bij verenigingen en bedrijven. Ik wil eigenlijk ook nog gaan lesgeven, een dag in de week. Geen college met een boekje voor de klas, maar juist cases behandelen, bloopers bespreken en noodoplossingen aandragen. Ook denk ik dat ik mensen en organisaties commercieel bewust kan maken; Alle schouwburgen moeten steeds meer hun eigen broek ophouden, daar ligt ook een uitdaging. Mensen die er nu werken moeten bewust gemaakt worden in het veranderingstraject.
Je kan veel en je wilt veel. Ik heb het idee dat je juist moet focussen…
Ja, mijn focus gaat naar evenementenadvies en hospitality.
We zien Diederick dus nooit meer in een bureau?
Ach, ik heb het allemaal meegemaakt en voor mijn status hoef ik geen mensen meer in dienst, een mooi kantoor en lease auto’s.
Ben je gelukkig?
Ja, ik voel me lekker. Ik kan me weer volledig focussen op de opdrachtgever en de creatieve en praktische kanten van een evenement, zonder de beslommering van een bedrijf.
Hoe gaat het met de BeachBrancheBarbecue? Wie gaat dat doen?
Tja…
Of komen er andere branche evenementen, georganiseerd door Diederick?
Als ik nu zoiets ga doen, dan wil ik het op een hoger niveau tillen, maar daar later meer over (…).
Zijn er dingen die je nog wilt zeggen tegen de branche?
De branche, de branche… Blijf vooral jezelf!
Wat doen mensen dan?
Mensen proberen zich vaak teveel naar de opdrachtgever te schikken. Dat moet ook wel, want wie betaalt bepaalt, maar je moet ook de kracht hebben om nee te kunnen zeggen. Je wordt per slot van rekening niet voor niets ingehuurd.
Hoe kan de markt jou bereiken?
Er is een website in de maak, maar op Linkedin staan al m’n gegevens.