Back Back Achter de schermen

Van der Linde Catering + Evenementen bestaat 50 jaar

22 februari 2012

Van der Linde Catering + Evenementen bestaat dit jaar 50 jaar. In 1962 werd in Rotterdam centrum aan de Karel Doormanstraat een lunchroom geopend door de familie Van der Linde. Nu is het bedrijf uitgegroeid tot de top van de Nederlandse partycatering en evenementenlocaties.

Actief op een brede markt
Van der Linde Catering + Evenementen is tegenwoordig op een brede markt actief met haar kernactiviteiten eten, drinken en gastvrijheid.  De partycatering op locatie, vormt nog steeds het grootste deel van het bedrijf. De evenementenbranche wordt bediend op tal van locaties in de Randstad, zoals theaters, musea en congres- en evenementenlocaties waar zij vaste partner is.

Zusterbedrijven
Van der Linde Catering + Evenementen heeft verschillende participaties in zusterbedrijven en beschikt over een moderne productiekeuken met een capaciteit tot 10.000 maaltijden per dag. De directie van Van der Linde Catering + Evenementen bestaat vandaag de dag uit: Hans van der Linde (algemeen directeur), Paul van der Linde (financieel directeur) en Robin van der Schuyt (commercieel/operationeel directeur).

Derde generatie Van der Linde
Hans van der Linde (45) is de derde generatie die sinds 1998 leiding geeft aan het familiebedrijf. Hij blikt terug  op de begintijd, de groei van het bedrijf tot nu toe en kijkt vooruit naar de toekomst. ‘Mijn opa is in 1962 begonnen in de horeca en opende een lunchroom in het centrum van Rotterdam. Dit was toen een van de eerste broodjeszaken. Dat was nieuw in die tijd en al gauw werd de lunchroom een begrip en  kwamen er vele bekende Rotterdammers en gasten van buiten Rotterdam. In 1974 werd zelfs het miljoenste belegde broodje verkocht.’

Eerste cateringactiviteiten
‘Ik kom af en toe mensen tegen die deze zaak uit de beginjaren nog hebben gekend. Mijn vader is in die tijd ook in de zaak begonnen en nam het roer al snel over. In die periode werden de eerste cateringactiviteiten uitgevoerd met het bezorgen van lunches en overwerkmaaltijden bij kantoren in de stad. Dit tijdperk wordt gekenmerkt als de culinaire revolutie. Allerlei buitenlandse invloeden vanuit China, Italië en Amerika bereikten de consument via de winkels van Albert Heijn maar ook nieuwe restaurants als de pizzeria, de McDonalds en de afhaalchinees deden hun intreden.’

De keuze voor partycatering
‘Na een reis naar Amerika besloot mijn vader verder te groeien en ook een zelfbedieningsrestaurant te openen in een groot kantorencomplex aan de Westblaak in Rotterdam. Eind jaren zeventig heeft mijn vader de belangrijke keuze gemaakt om ook partycatering aan de activiteiten toe te voegen. Dit bleek een goede zet, want met de doorbraak van de evenementenmarkt in de jaren tachtig, groeide de sterke positie van het bedrijf in de Rotterdamse markt.’

Verhuizingen door groei
‘Midden jaren ‘80 verhuisden we voor de derde keer en openden we een luxe traiteurwinkel annex croissanterie met partycatering aan de Oude Binnenweg. Vervolgens besloten we in 1992  de horecazaken te verkopen en alleen door te groeien op de partycatering markt. Dit had tot gevolg dat we  verhuisden naar een bedrijventerrein aan de rand van Rotterdam. In de jaren daarna groeiden onze activiteiten sterk en moesten we weer op zoek naar een ruimer bedrijfspand. Uiteindelijk hebben we in 2008 een eigen nieuwbouwpand gerealiseerd van 2.000 m2 waarmee we kunnen blijven groeien in de komende decennia.’

Recessies bieden kansen
‘Het succes van het bedrijf is kort samen te vatten’, vervolgt Hans van der Linde. ‘Flexibiliteit, kwaliteit en continuïteit zijn bij ons altijd de doelen en succesfactoren geweest. Wij hebben diverse economische recessies doorstaan. Juist in die tijden ontstaan nieuwe ideeën en nieuwe kansen. Zolang de kwaliteit gewaarborgd blijft, kun je creatief veranderen en blijven groeien. Ons bedrijf is flexibel om zich elke keer aan te passen aan de wensen van de tijd. Behouden wat goed is en vernieuwen wat noodzakelijk is ons motto. Daarbij moet je risico’s overzien en kansen pakken.’

Samenwerkingsverbanden zijn de toekomst
‘We zijn trots op wat we hebben bereikt in 50 jaar. Vanuit ons moderne en duurzame bedrijfspand met gecertificeerde productiekeuken verzorgen wij opdrachten in de gehele Randstad. Het grootste gedeelte van onze omzet komt uit langdurige samenwerkingsverbanden met locaties en organisatiebureaus in alle grote steden. Samenwerkingsverbanden vormen ook de basis voor de toekomst. Inmiddels zijn er vier zusterbedrijven aan onze organisatie verbonden waarbij de focus blijft liggen op eten, drinken en gastvrijheid. Uiteraard blijven we investeren in ons team met een Rotterdamse mentaliteit, want onze mensen maken het verschil; flexibel en gastvrij.’

Culinair creatief
‘Culinair gezien zitten we ook weer in een interessante tijd. Terug naar de producten van eigen bodem, maatschappelijk verantwoord en culinair creatief. Dit vullen wij in met onze concepten: biologisch, multicultureel, klassiek, vernieuwend en verrassend. Uiteraard blijft onze kwaliteit gewaarborgd door versheid, vakmanschap en ambachtelijke bereidingen. Dit zal ons leiden naar continuïteit voor de toekomstige generaties.’

Goed artikel?

Schrijf je in net als 37.359 andere professionals en ontvang wekelijks de beste artikelen!

Meer lezen in deze rubriek

Events nieuwsbrief

Goed artikel?

Schrijf je in net als 37.359 andere professionals en ontvang wekelijks de beste artikelen!