utrecht
25 september 2025

Utrecht Convention Bureau al 15 jaar de motor achter zakelijk toerisme in Utrecht

Rubrieken

Het Utrecht Convention Bureau (UCB), onderdeel van Utrecht Marketing, bestaat 15 jaar. Sinds de oprichting op 27 september 2010 adviseert het bureau organisatoren van (inter)nationale topcongressen. De focus lag de afgelopen jaren vooral op internationale kennisevenementen. Zo zette UCB zowel de stad als de regio internationaal op de kaart.

UCB werd opgericht door de stad en provincie Utrecht om de regio nationaal en internationaal te profileren als aantrekkelijke congresbestemming. De authentieke sfeer, centrale ligging, compacte binnenstad en het brede aanbod van locaties maken Utrecht uniek voor bezoekers. ‘In de afgelopen 15 jaar is het UCB, onderdeel van Utrecht Marketing, uitgegroeid van het Convention Bureau voor de stad naar hét Convention Bureau voor stad én regio Utrecht’, zegt Cor Jansen, directeur-bestuurder van Utrecht Marketing.

Samenwerking door Utrecht Congres Alliantie 

De oprichting van de Utrecht Congres Alliantie in 2024 is een belangrijke stap om nog meer bekendheid en acquisitiekracht te verwerven als hotspot voor zakelijke bijeenkomsten. UCB bundelt hierin de krachten met lokale stakeholders om events aan te trekken die passen bij Utrecht, Heart of Health en aansluiten bij de speerpunten Life Sciences & Health, New Digital Society en Smart Sustainability.

Extra focus: nationale zakelijke markt 

De kennisstad met haar groene regio blijkt een goed alternatief voor de bekende metropolen. De sfeer en historie maken het een stad van ontmoeting voor iedereen. ‘Met een sterke focus op het acquireren – samen met de Utrecht Congres Alliantie - van internationale topcongressen passend bij de zakelijke propositie Utrecht, Heart of Health als ook steeds meer focus op de nationale zakelijke markt. Met evenementen als Let’s meet Utrecht, locatietours en gerichte campagnes om leads te generen bij zakelijke locaties, brengen we het brede Utrechtse aanbod onder de aandacht. Zakelijk toerisme is daarmee een steeds sterker toenemend motorblok voor een gezonde en duurzame Utrechtse bezoekerseconomie.’

Zakelijk binnenlands toerisme stimuleren 

Om organisatoren te helpen de juiste zakelijke locatie te kiezen, is de venuefinder ontwikkeld: een online zoekmachine voor het vinden van de ideale plek in stad of regio Utrecht. Met zowel grote als kleine venues is er altijd iets dat past. Voor een onvergetelijke ervaring denkt UCB ook mee over ontspannende activiteiten voor tijdens het congres of zakelijke bijeenkomst, zoals fietsen, musea of wandelingen door de natuur.

Klaar voor de toekomst 

Met 15 jaar ervaring blijft UCB de stad en regio Utrecht verder ontwikkelen en op de kaart zetten als innovatieve congresbestemming. Door samen te werken met partners, is Utrecht klaar voor de volgende 15 jaar in de wereld van nationale en internationale zakelijke bijeenkomsten en congressen.

Foto: Ruben Drenth