Uitjesbureau lanceert UB-Entertrainment Uitjesbureau lanceert UB-Entertrainment
Back Back Nieuws

Uitjesbureau lanceert UB-Entertrainment

14 januari 2019

De Amsterdamse eventprofessionals achter Uitjesbureau introduceerden eind vorig jaar het gloednieuwe concept UB-Entertrainment, waarmee bedrijfsuitjes en -trainingen naar een hoger én inhoudelijker niveau worden getild. Manager New Business Sylvia Smeets: 'Plezier met het werk combineren zorgt voor de beste resultaten. En laten we daar nou net heel goed in zijn'

De diepte in

Meer technologie betekent: meer ruimte voor creativiteit. Opdrachtgevers verleggen daarom al graag hun wensenpakket als ze met Uitjesbureau in gesprek komen. Vaak weten ze niet dat er zo veel mogelijk is, dat zijn ze niet gewend. Sylvia vol enthousiasme en heerlijke passie: 'Onze opdrachtgevers vonden de Citygames altijd al superleuk en vragen steeds vaker of er meer van hun bedrijf in de game kan terugkomen. Natuurlijk kan dat: we bieden juist games op maat aan en denken creatief mee over een bepaald concept.' Wat begon met een paar quizvragen over het bedrijf, veranderde al gauw in een vernieuwende, ludieke methode waarbij medewerkers door middel van een game een bepaalde periode in thema afsloten van het bedrijf in kwestie. Deze persoonlijke en innovatieve insteek is nu al een daverend succes. 'We hebben deze nieuwe vorm van teambuilding UB-Entertrainment genoemd.'

Practise what you preach

UB staat voor UitjesBureau, Entertrainment is een samenvoeging van de kernbegrippen: entertainment en training. 'Een superleuke dag organiseren is onze achtergrond en met UB Entertrainment wordt de brug geslagen naar een inhoudelijke training voor werknemers uit verschillende branches, het overbrengen van visie en missie en dat eigen maken of een geheel nieuwe strategie lanceren op een unieke manier', aldus een glimlachende Sylvia. 'Walk the Walk is een populaire entertrainment-game. Dit is een metafoor voor de uitspraak 'practise what you preach', dat breng je met deze game letterlijk in de praktijk. Deelnemers gaan echt op pad in een gebied naar keuze. Het hoofddoel van deze game is om doelstellingen, kernwaarden of pijlers van een organisatie over te brengen. Dit is vaak ter afsluiting van een traject: om het geheugen op te frissen en om te toetsen hoe goed bepaalde informatie is blijven hangen.' Entertrainment kan ook als lancering bijvoorbeeld ingezet worden, bij de inzet van een nieuwe strategie, missie en visie.

'Een leuke dag organiseren is waar Uitjesbureau groot in is geworden en dat is nu dé insteek voor een succesvolle training.'

Na de game is er, onder leiding van een professionele trainer, ruimte voor een debriefing of een terugblik op foto- of video-opdrachten per groep. Sylvia: 'Zo'n debriefing staat garant voor hilarische en ontroerende terugblikken. Waar het om draait is dat hiermee de kern van het spelen van de game zich nog even herhaald. Tijdens de game zorgen de zichtbare scores dat het competitieve element wordt aangewakkerd; de deelnemers willen echt winnen. Die fun zorgt ervoor dat de informatie die moet worden overgebracht goed blijft hangen. We houden na een game altijd contact met de opdrachtgever om samen te kijken of op lange termijn de kernwaarden of pijlers nog steeds helder zijn. En we kunnen zeggen, dat dit eigenlijk altijd het geval is', aldus een trotse Sylvia.

Fun & facts

Voor de deelnemers aan UB-Entertrainment is het vooral het samenzijn als team belangrijk, ergens naartoe werken in combinatie met herkenbare aspecten van het bedrijf. Sylvia: 'Een bedrijfsuitje waarbij alles om het bedrijf zelf draait. Verzamelde content zoals de antwoorden die deelnemers geven, de foto's en video's wordt naderhand digitaal aangeleverd, bewerkt en van adviezen en tips voorzien. Hoe mensen zich positioneren in een groep, hun kennis van zaken en de creativiteit die is geleverd zijn waardevolle data voor elk bedrijf.' De roots van UB-Entertrainment worden ondanks de informatieve kant nooit verloochend. 'Een leuke dag organiseren is waar Uitjesbureau groot in is geworden en dat is nu dé insteek voor een succesvolle training. Wanneer je ergens plezier aan beleeft onthoud je simpelweg beter wat je hebt geleerd. Dat is de basis voor succes en resultaten, en laten we daar nou net heel goed in zijn.'

Interactiever & innovatiever

Bij Digital City Games worden groepen opgedeeld en naar bepaalde gebieden gestuurd om vervolgens de strijd digitaal met elkaar aan te gaan. Dat kan in de vorm van een Wie is de Mol-avontuur. Dit is een exclusief concept van Uitjesbureau en IDTV. Het kan ook in de vorm van Digital Escape Games waarbij vraagstukken met betrekking tot het bedrijf opgelost worden, sleutels worden gezocht en coördinaten verzameld moeten worden om het team te 'bevrijden'.

Sylvia: 'Onze teambuildinguitjes waren al een groot succes, maar de laatste jaren worden ze ook steeds innovatiever door het gebruik van coaching- & trainingprogramma’s, applicaties en verfijnde tablets. UB-Entertrainment kan deze specifieke games leveren door de in de loop van de afgelopen 15 jaar opgebouwde samenwerkingen met verschillen IT-clubs en een aantal gerenommeerde trainingsinstituten. 'Bijna alles is nu mogelijk', besluit Sylvia. 'We voegen eigen video's en foto’s toe, we kunnen de directeur een rondleiding digitaal laten geven aan nieuwe werknemers, we laten deelnemers een game spelen in hun nog niet gebouwde nieuwe kantoor, we kunnen teams digitaal op afstand met elkaar laten strijden. You name it: we kunnen het allemaal in de vorm van een leerzame game op maat organiseren. The sky is the limit.'

Door > Cintha Rood

Goed artikel?

Schrijf je in net als 37.359 andere professionals en ontvang wekelijks de beste artikelen!

Meer lezen in deze rubriek

Events nieuwsbrief

Goed artikel?

Schrijf je in net als 37.359 andere professionals en ontvang wekelijks de beste artikelen!