Uitjesbureau 2.0 – nwe directie, nwe ontwikkelingenUitjesbureau 2.0 – nwe directie, nwe ontwikkelingen
Back Back Interview

Uitjesbureau 2.0 – nwe directie, nwe ontwikkelingen

17 januari 2018

Uitjesbureau organiseert uitjes en activiteiten in alle grote steden van Nederland. Zij richt zich voor de volle 100% op het ontwikkelen en uitrollen van nieuwe innovatieve concepten en stellen zichzelf als doel om steeds weer de grondlegger te worden van de volgende ‘hype’ in de eventbranche. En als dat lukt, dan doen ze het gewoon weer.

Uitjesbureau werd in 2001 opgericht onder de naam Uitjes.nl. Aan het roer stond vanaf dag twee Jur Elders. Hij praat ons bij over de ontwikkelingen en zijn fantastische tijd als directeur van een gedreven club. ‘In die periode van ruim 16 jaar heb ik enorm veel geleerd, gezien, ontwikkeld en met heel mijn hart georganiseerd. Maar de echte kick haalde ik toch uit het bedenken en ontwikkelen van innovatieve concepten voor zakelijke teambuildinguitjes en -events.’

De vele taken en verantwoordelijkheden zorgden ervoor dat hij hier onvoldoende tijd voor kon vrijmaken, terwijl het juist enorm kriebelde. Daarom werd het voor Jur tijd om ook nu weer zijn hart te volgen. Vanaf januari 2017 werd collega Sander Vuurmans ingewerkt en klaargestoomd voor de positie van directeur. Een jonge vent met nieuwe ideeën, ambities en frisse kijk op de zakelijke uitjesmarkt.

Loslaten

Jur Elders: ‘het vertrouwde en bekende loslaten om de dingen te doen die nog meer voldoening geven, ging niet over één nacht ijs. Maar het was een zeer bewuste keuze om in de zomer het stokje definitief over te dragen aan Sander. Zijn vernieuwende manier van managen en de koersverandering van Uitjesbureau, die door Sander bij de start van 2017 al werd ingezet, vroeg nog eens extra om een snelle ontwikkeling van innovatieve, technologische concepten voor onze opdrachtgevers. En kijk, laat daar nou mijn grote liefde liggen’.

Hierdoor kon de voormalig directeur zich volledig storten op het ontwikkelen en produceren van nieuwe concepten. Dat heeft best wat voeten in de aarde gehad. De nieuwste technologische ontwikkelingen worden erbij gehaald en uiteraard moet het event uniek zijn en niet makkelijk te kopiëren. Dat was in het verleden al te vaak gebeurd met unieke concepten van Uitjesbureau.

Co-creatie

‘Onze opdrachtgevers vragen om vernieuwende concepten, die steeds complexer worden en om meer expertise vragen. Daarom gaan we ook steeds vaker co-creaties aan. Door deze samenwerkingen kunnen we onze creatieve en financiële grenzen verleggen en slimmer innovatieve belevingen met de nieuwste technologieën realiseren. Een hele mond vol, maar als je het ziet valt deze ook open van verbazing’.

Jur Elders vertelt enthousiast over een aantal succesvolle en exclusieve samenwerkingen. Zo is samen met het bedrijf VR Owl de ‘VR Dining – Game Edition’ ontwikkeld. Een concept dat op Event 2017 de ‘Beste Idee Award 2017’ in de categorie Culinair won. Het is een interactieve virtuele experience waarbij alle deelnemers elkaar in VR zien als een Avatar personage. Personen binnen een aantal teams moeten met elkaar communiceren en samenwerken door het uitvoeren van virtuele teambuilding opdrachten. Na iedere VR uitdaging wacht een heerlijk gerecht in ‘real life.’

Ook het officiele ‘Wie is de Mol’- event ontbreekt niet in het repertoire. Dat is een uniek samenwerkingsverband met TV producent IDTV. In 2014 spande IDTV een kort geding aan tegen een evenementenbureau, die de naam ‘Wie is de Mol’ gebruikte voor commerciële doeleinden. Dit was het einde van het gebruik van deze titel voor alle evenementenbureaus in Nederland. Jur Elders: ‘Ik ben direct in de telefoon geklommen en een spannend telefoontje volgde met IDTV. Voor hen diende het kort geding puur en alleen om de gemaakte inbreuk op het merkenrecht van IDTV te beschermen. Ze hadden in eerste instantie geen ambitie om zelf in onze branche een ‘Wie is de Mol’ event te lanceren.’ De aanhouder wint en al ruim een jaar organiseert Uitjesbureau als enige evenementenbedrijf in Nederland dit unieke interactieve stadsspel. ‘Trots dat we dit samen hebben ontwikkeld en met goedkeuring en onder auspiciën van mediabedrijf IDTV dit kunnen organiseren.’

En wat te denken van verschillende Escape-Rrooms in een historisch Fort bij Utrecht waar 30 tot 120 personen tegelijkertijd aan kunnen deelnemen? Dit kan in samenwerking met Fort Events op het ‘Fort bij Vechten’, het op één na grootste fort van de Nieuwe Hollandse Waterlinie waar je tijdens de teambuilding de cultuur, geschiedenis en natuur overal om je heen proeft en meemaakt.

Op de koffie

Het bruist van de ideeën bij Uitjesbureau, zoveel is duidelijk. Met een heldere visie van de nieuwe directeur, een duidelijke focus op de zakelijke markt en een doorgewinterde ontwikkelaar, hoeft het de eventbranche de komende tijd aan niets te ontbreken. Jur Elders: ‘co-creëren is wat de toekomst ons gaat brengen. Dus heb je een idee, een bijzondere locatie of fantastische venieuwende producten, dan sta ik morgen bij je op de stoep. Ik verwacht dan natuurlijk wel een vers handgeplukt kopje koffie!’

Door > Arianne Streefkerk

Goed artikel?

Schrijf je in net als 37.058 andere professionals en ontvang wekelijks de beste artikelen!

Meer lezen in deze rubriek

Events nieuwsbrief

Goed artikel?

Schrijf je in net als 37.058 andere professionals en ontvang wekelijks de beste artikelen!