Trendrapport: de 20 eventtrends voor 2020Trendrapport: de 20 eventtrends voor 2020
Back Back Trends

Trendrapport: de 20 eventtrends voor 2020

03 februari 2020

Als er één gemene deler is onder eventorganisatoren, dan is het dat we altijd op zoek zijn naar manieren en ideeën om ons event te vernieuwen. Ons vakgebied verandert immers ra-zend-snel. Daarom heeft het NBC Congrescentrum er een gewoonte van gemaakt om elk nieuw jaar hun visie op de trends voor het komende jaar te delen. Zo kun jij als organisator vroegtijdig inspelen op de nieuwe ontwikkelingen die komen gaan. Dit keer doet het NBC dat nog bigger, better and bolder dan voorgaande jaren, omdat het NBC jou wil voorzien van zoveel mogelijk inspiratie voor je volgende evenement.

Geheel in de stijl van het jaartal, hebben zij in hun trendrapport 20 eventtrends op een rij gezet voor het komende jaar. Om je alvast een voorproefje te geven van de inhoud, worden er in deze blog 4 trends uitgelicht.

Trend 1: all-in oplossingen zitten in de lift

Als organisator wil je je kunnen focussen op een sterke inhoud en je gasten boeien met een goed programma. Volgens onderzoek van Eventmanagerblog is dit met kop en schouders de topprioriteit van de eventorganisator. Natuurlijk komt hier een hoop bij kijken en wordt jouw takenpakket steeds groter, maar je wilt niet te veel opgeslokt worden door details. Geen losse drankjes, tafels of stoelen die in een offerte worden opgenomen. Niet met twintig software tools tegelijk werken. Geen onverwachte facturen op de deurmat na afloop van je event, maar een vooraf afgesproken vaste prijs.

Hoe meer jij ontzorgd kunt worden met het totale plaatje, hoe beter jouw evenement wordt. Niet gek dus dat all inclusive oplossingen aan populariteit winnen. Of het nu gaat om eventsoftware, bezoekersregistratietools of eventarrangementen: het komende jaar is er meer aandacht voor hapklare oplossingen onder het motto ‘what you see is what you get’.

Trend 2: meer ‘wow’ met experiential marketing

In een tijd waarin onze spanningsboog korter is dan die van een goudvis (respectievelijk acht en negen seconden), is het belangrijker dan ooit om een memorabele ervaring te creëren bij je doelgroep. Een ‘wow’-effect, waarbij zij direct geboeid zijn en een connectie opbouwen met jouw bedrijf of merk. Daar komt experiential (belevenis) marketing om de hoek kijken. Totaal niet nieuw, maar wel zeer effectief om mensen aan je merk te binden. En dat hoeft allemaal niet per se groots en over de top te zijn. Een pop-up bar, een verrassing met een foodtruck of Instagramwaardige gerechten: het draagt allemaal bij aan een unieke beleving.

In 2020 verwachten we dat er meer korte, maar zeer krachtige belevingsmarketingacties worden geïnitieerd vanuit merken en organisaties. Groot, klein, over de top of verbazingwekkend eenvoudig. Allemaal met het doel om op een persoonlijke manier impact en een connectie te maken.

Trend 3: culinaire robotisering

Robots die een perfect biertje voor je tappen, culinaire hoogstandjes uit een 3D foodprinter en een automatisch kopje koffie op basis van gezichtsherkenning. De manier waarop we food & beverages voorgeschoteld krijgen verandert. In 2020 zullen we meer innovatieve manieren zien van foodpresentatie en -bereiding. Dit is niet alleen een uitstekende manier om indruk te maken op je gasten, maar ook om meer operationele snelheid te krijgen in het serveren van hapjes en drankjes.

Trend 4: throwback to the classics

‘Vroeger was alles beter.’ Deze zin is inmiddels een cliché. Toch zien we veel dingen van vroeger terugkomen: retro kledingstukken zijn weer hot en klassieke tv-series zijn terug van weggeweest. Ook op evenementen komen ‘oude’ invloeden al jaren terug. Bijvoorbeeld in de inrichting en styling of in de culinaire invulling en dranken. In 2020 zullen we allerlei classics in een nieuw jasje terugzien. Wat denk je bijvoorbeeld van oma’s theecorner, een retro arcaderoom of een gentlemen’s lounge met invloeden uit de jaren ’20? Juist de combinatie van retro en modern zorgt vaak voor verrassend leuke reacties.

Nog meer trends?

Benieuwd naar de overige 16 trends waarmee je indruk kunt maken op jouw gasten? Download het trendrapport voor het hele overzicht.

Goed artikel?

Schrijf je in net als 37.058 andere professionals en ontvang wekelijks de beste artikelen!

Meer lezen in deze rubriek

Events nieuwsbrief

Goed artikel?

Schrijf je in net als 37.058 andere professionals en ontvang wekelijks de beste artikelen!