Met het eerste lentezonnetje in de rug, ons paspoort en vers geprint toegangsbewijs op zak stappen we het vliegtuig in naar Berlijn. Van 4 tot en met 8 maart stond de Duitse hipsterstad namelijk in het teken van de 49e editie van ITB: ’s werelds grootste reisvakbeurs. 10.000 standhouders. 186 landen. 110.000 bezoekers in 26 hallen. Jazeker, Events was erbij.
[afbeelding niet meer beschikbaar]
Wir sind hier
Uit ervaring weten we, de reisvakbeurs in Berlijn is een gigantische. Goed voorbereid en met onze gedownloade ITB-app in de aanslag wandelen we via Eingang Nord de beurs binnen. ‘Noord’, want er zijn er maar liefst zeven. Het reisgeweld slaat ons bij binnenkomst letterlijk om de oren. Maar we zijn er klaar voor: twee dagen vol nieuwe bestemmingen, trends, bijzondere venues, hotels en interessante ontmoetingen. ITB: wir sind hier!
[afbeelding niet meer beschikbaar]
Op zoek naar ‘dat’
De komende dagen gaan we op zoek naar ‘dát waar reizigers het voor doen’. Wat is het ‘dat’ anno 2015? En geldt dat ook voor de evenementenbranche? We beginnen onze ontdekkingstocht aan de andere kant van de wereld. Botswana, Uganda, Kenia en de Fiji eilanden. Opvallend grote stands met uitbundig uitgedoste locals trekken onze aandacht. Overal staan ‘beleving’ en ‘traditie’ centraal. Terug naar de basis maar gekoppeld aan een onvergetelijke, eigentijdse ervaring. Waar komen lokale rituelen vandaan? Waar vind je de mooiste, ongerepte natuur en ‘hidden gems’? En waar de hotels en venues met de wow-factor? Onder het genot van een traditioneel hapje en drankje laten we ons bijpraten en verbazen. Er is genoeg te ontdekken. Dat staat vast.
[afbeelding niet meer beschikbaar]
Met de locals
Ook op het Aziatische continent zijn het de locals en kleurrijke tradities die de vakbezoeker moeten inspireren. Prachtig geklede dames uit ITB partnerland Mongolië vouwen behendig hun benen in de nek terwijl de Japanse ‘buren’ kleurrijke origami kunstwerkjes tevoorschijn toveren. “Mensen zijn steeds vaker op zoek naar ‘dat’ wat ze nog niet kennen”, aldus een in Kimono gehulde dame van het Japanse Tourisme Bureau.” De zogenaamde ‘off-the-radar’-bestemmingen, weten we. “Waarom Nederlanders kiezen voor Japan? Vanwege de cultuur, tradities, natuur en de Japanse ‘zen-ervaring’. Mensen willen het échte land ervaren, eten, baden en mediteren zoals de locals dat doen. Ook tijdens een incentive of business trip speelt dat vaker een rol.”
[afbeelding niet meer beschikbaar]
Beleving en traditie
Tijdens de vele kilometers op de beurs, zien we dat design en authentieke verhalen hand in hand gaan. Traditionele bestemmingen worden vertegenwoordigd door luxe, high-end hotels en bijzondere event venues. Wanneer we Europa binnenlopen, maakt ons hart een sprongetje: de vertrouwde geur van stroopwafels vertelt ons dat Nederland niet ver weg kan zijn. Trots, en lichtelijk watertandend, bekijken we ‘onze’ stand waar maar liefst 45 exposanten zichzelf presenteren. Zeg tulpen, kaas, Nijntje, het Maurits Huis, de Domtoren, Gouda Marketing en Royal Delft. Events als Anne de Musical en de première van De Wildernis moeten bezoekers ervan overtuigen om naar ons land te komen. Ook hier in Nederland zijn ‘beleving’ en ‘traditie’ de sleutelwoorden.
[afbeelding niet meer beschikbaar]
Sharing economy
ITB is dé plek om reisinspiratie op te doen, maar op de eerste plaats de plek waar de hele reisbranche bijeenkomt. Netwerken, leren en delen, het signaleren van trends en het gezamenlijk najagen van toekomstdromen. Slechts 31% van de exposanten komt uit Duitsland, de meerderheid van over de hele wereld. Trending topic op ITB is dan ook ‘sharing economy’. Iets waar wij als event specialisten alleen maar enthousiast van worden. Want is het niet de samenwerking tussen alle verschillende partijen die een event tot een onvergetelijke maakt? Mooi dat in de reiswereld diezelfde gedachte leeft.
Disruptieve nieuwskomers
Naast sharing economy spelen ook ‘disruptive forces in travel’ een rol tijdens ITB: nieuwe spelers en innovaties die de branche flink opschudden. Neem bijvoorbeeld nieuwkomer Spacebase, een online booking platform voor wereldwijde eventlocaties. Samen met andere ‘disruptive’ organisaties delen zij, tijdens een PhocusWright paneldiscussie over dit onderwerp, hun visie op de ontwikkelingen in de event- (en reis)branche. Ook tijdens de ‘ITB Future Day en ‘ITB Hospitality Day’ blijkt dat ons in 2015 nog heel wat moois en vernieuwends te wachten staat.
[afbeelding niet meer beschikbaar]
Echte mensen
De World Tourism Organization (UNWTO) verwacht dat het internationale toerisme in 2015 zal stijgen met drie tot vier procent. Na twee dagen ITB verwachten wij dat het daarbij niet gaat om de verste, meest dure of meest populaire bestemming, maar om ontmoetingen met echte mensen, lokale tradities en authentieke verhalen. ‘Dat’ is wat een reis tot een onvergetelijke maakt. Of dat nu in New York, Nepal of Südtirol is, aan zee, in de bergen of op het platteland. Wanneer met vele meters in de benen later het vliegtuig instappen, beseffen we dat dit bij een succesvol event niet anders is. Fijn dat de rol van echte mensen, ook anno 2015, nog altijd een heel belangrijke is.