Tom Lentelink van AVeurope waarschuwtTom Lentelink van AVeurope waarschuwt
Back Back Interview

Tom Lentelink van AVeurope waarschuwt

07 januari 2019

`Innovatieve technologie is te vaak onnodig duur omdat het proces nog niet klopt`

Bruggenbouwers noemen ze zichzelf. Tussen de boodschap van hun klanten en de techniek waarmee die op de beste en meest efficiënte manier wordt overgebracht. ‘Creativiteit is één ding, de technische uitvoerbaarheid ervan iets anders’, stelt algemeen directeur Tom Lentelink. ‘De klant heeft behoefte aan antwoord op de vraag: hoe dan? Dit zijn wij, en dit willen we uitstralen; zorgen jullie dat het voor elkaar komt.’ Sinds zijn bedrijf begin 2017 opging in Mansveld Expotech kan hij AVeurope, dat zich positioneert als Audiovisueel Architect, met recht van spreken totaalaanbieder noemen: ‘Van stopcontacten tot de meest complexe holografische projecties; we zijn dé internationale one-stop-shop voor elektra, licht, audio, video, projectie, besturing, rigging en truss.’

Complementair

Even een dik decennium terug, naar 2005, als de familie Lentelink besluit truss en verlichting te gaan leveren voor agrarische beurzen. Al snel zit de groei erin, worden audiovisuele diensten aan het aanbod toegevoegd en is de naam in de wereld van beurzen en standbouw gevestigd. ‘We hebben ons sindsdien ontwikkeld tot specialisten, die de taal van de sector verstaan en spreken’, vertelt Lentelink. ‘We ontdekten gaandeweg bovendien welke specifieke wensen er onder standbouwers leefden en speelden daar actief op in.’ Op het hoogtepunt van het zelfstandige bestaan telde het familiebedrijf 10 man personeel. ‘Te klein voor het tafellaken en te groot voor het servet’, schetst hij de aanleiding voor het besluit om aansluiting te zoeken bij een gelijkgestemde partij in de branche. Het werd Mansveld Expotech: ‘Ook van oorsprong een familiebedrijf. Dat was voor ons een cruciale voorwaarde; we zijn er namelijk van overtuigd, dat in familiebedrijven continuïteit en de lange termijn leading zijn. Je wilt geen partner die er op uit is even zijn snel een paar euro’s te verdienen.’ Daar kwam bij, dat Mansveld Expotech een pakket complementaire diensten in de markt zet dat het voor klanten aantrekkelijk maakt bij één adres aan te kloppen.

Samenwerking

Naar die klanten is de propositie helder: ‘De technische ontwikkelingen gaan razendsnel. Er is steeds meer mogelijk, zowel in beursstands als tijdens evenementen. Dat is enerzijds een geweldige uitdaging voor creatieve geesten. Maar aan de andere kant: er zitten ook grenzen aan wat kan. We zien helaas nog al te vaak, dat de mooiste en indrukwekkendste vondsten al aan opdrachtgevers zijn gepresenteerd, voor is vastgesteld of het technisch eigenlijk ook allemaal wel haalbaar is. Het gevolg: teleurstelling, verstoorde relaties, verspilde energie en onnodig weggegooid geld’, aldus Lentelink, die ondertussen minstens zo scherp is op waar zijn bedrijf wel of – vaak nog – niet in investeert als het gaat om technische innovaties. ‘Je kunt wel met alles willen meegaan, maar dat ga je op termijn niet redden.’ Maar toch, neen verkopen is er ook niet bij voor hem. Dus werkt hij samen met andere specialisten die juist wel in een bepaalde innovatie zijn gestapt. ‘We kunnen in deze sector al lang niet meer zonder samenwerking. Hoe bedien ik anders een grote klant die een beurs heeft in Shanghai?’

Ambiance-on-demand

Een eigen innovatie waar Lentelink heilig in gelooft is ‘ambiance-on-demand’. ‘We zien in de praktijk stands en displays op beurzen waar gedurende de beurstijd verschillende evenementen plaatsvinden. Dat kunnen ontvangsten na sluitingstijd zijn inclusief een borrel, maar ook persconferenties, productpresentaties en optredens’, legt Lentelink het idee erachter uit. ‘Wat wij nu ontwikkelen, is een lichtplan, waarin met één druk op de knop de complete aanlichting van de stand kan worden gewijzigd naar een instelling voor een ander doel dan sec de stand. Denk aan adequaat filmlicht als er televisieopnamen zullen worden gemaakt. Maar dus ook een intiemere sfeerverlichting als die gewenst is voor een informele bijeenkomst.’ Het is de bedoeling dat de standhouder zelf kan schakelen naar de instelling die past bij het moment. ‘Ambiance-on-demand’ zal na voltooiing van de programmatuur gedemonstreerd kunnen worden in het Experience Center, dat AVeurope aan het inrichten is in de hoofdvestiging in Goor. ‘De bedoeling is dat we bezoekers – onze eigen klanten, maar ook conceptontwikkelaars en hun opdrachtgevers – daar ontvangen, inspireren en ondersteund met allerlei demonstraties adviseren over de inzet van techniek tijdens beurzen en evenementen. Zien doet geloven.’

Twentse nuchterheid

Of dat niet ook, en misschien wel beter kan met bijvoorbeeld Virtual Reality? ‘Natuurlijk kan dat’, reageert Lentelink. ‘Nadeel van VR is dat je je met die VR-bril op afsluit van je omgeving en even helemaal in een andere virtuele wereld verblijft. Ik hecht waarde aan persoonlijk contact, wil direct in dialoog kunnen reageren en toelichten op wat de bezoeker ervaart. Gewoon van mens tot mens.’ Dat is dan weer de nuchtere Twentse inborst, wil hij best erkennen. ‘Maar wel typerend voor hoe wij ons werk willen doen. Als echte architecten die dankzij doorvragen weten wat klanten verlangen en dat vervolgens technisch realiseren. Het beste antwoord op: hoe dan?’

Door > Henny Beijer

  

 

Goed artikel?

Schrijf je in net als 37.403 andere professionals en ontvang wekelijks de beste artikelen!

Meer lezen in deze rubriek

Events nieuwsbrief

Goed artikel?

Schrijf je in net als 37.403 andere professionals en ontvang wekelijks de beste artikelen!