Back Back Nieuws

Toekomst Live Communication branche hangt af van samenwerking

10 september 2007
“De toekomst van de Live Communication branche (beurzen, congressen, evenementen) wordt bepaald door de bereidheid van ketenspelers om te investeren in samenwerking” : Riemer Rijpkema, voorzitter van het CLC – Centrum voor Live Communication, wond er geen doekjes om in zijn speech tijdens een drukbezochte bijeenkomst ter gelegenheid van de start van het hoogseizoen.

De laatste jaren heeft Nederland haar positie in de Europese markt voor beurzen, tentoonstellingen en congressen redelijk verdedigd, maar onvoldoende groei gerealiseerd. Met de bedrijven die actief zijn in de Live Communication branche staat Nederland evenwel aan de top van de Europese markt. In deze markt wordt geconcurreerd op de aantrekkelijkheid van het land, haar zakelijke faciliteiten, de beurs- of de congresstad waar het evenement plaatsvindt, het kostenniveau en het serviceniveau.

Het is de uitdaging voor de Nederlandse Live Communication branche om deze kwaliteiten verder te verbeteren. Dit tegen goede prijzen met toenemende bedreigingen als moeilijke bereikbaarheid, korter wordende op- en afbouwtijden van beurzen, een tekort aan gekwalificeerd personeel en een groeiend aantal 'goedkope' aanbieders uit de nieuwe Europese lidstaten. Voor ondernemers in de branche geldt dat het maken van keuzes in het aanbod van producten en de kwaliteit van dienstverlening voorwaarden voor succes zijn. Daarbij is het maken van duidelijke keuzes in strategie en performance, alsook het tijdig investeren in mensen en middelen essentieel.


Investeren in mensen betekent ook investeren in relaties. Dit leidt tot een beter begrip van de toegevoegde waarde die andere ketenspelers kunnen leveren en uiteindelijk tot samenwerkingsverbanden waardoor het 1+1=3 effect zal ontstaan. Volgens Rijpkema is deze samenwerking tussen ketenspelers een absolute voorwaarde voor bedrijven om verder te professionaliseren en in de huidige markt goed te blijven presteren. De branchevereniging CLC – Centrum voor Live Communication speelt in dit proces een belangrijke faciliterende rol.

Goed artikel?

Schrijf je in net als 37.403 andere professionals en ontvang wekelijks de beste artikelen!

Meer lezen in deze rubriek

Events nieuwsbrief

Goed artikel?

Schrijf je in net als 37.403 andere professionals en ontvang wekelijks de beste artikelen!