TOBACCO Theater dendert door met exclusieve culinaire tak ‘De Artiesten’TOBACCO Theater dendert door met exclusieve culinaire tak ‘De Artiesten’
Back Back Interview

TOBACCO Theater dendert door met exclusieve culinaire tak ‘De Artiesten’

16 mei 2018

'Onze Secret Venues zijn onbekende, uitzonderlijke pareltjes'

 

Evenementen, culturele happenings, festivals, bedrijfsevents, kick-offs: Erik van Wilsum is een duizendpoot in de evenementenbranche. Met zijn nieuwste initiatief: De Artiesten - Culinaire Concepten & Events, is hij gestart met een platform van Secret Venues.

Een rondleiding door theater TOBACCO in het hart van de Amsterdamse binnenstad, en de toon is gezet. De kleurrijke wirwar van gangen en zalen leidt bezoekers langs muren vol kunst en fotografie, een eregalerij van artiesten die hebben opgetreden in het culturele walhalla en een keuken waarin op topniveau wordt gekookt. Stuk voor stuk zaken die eigenaar en directeur Erik van Wilsum een warm hart toedraagt. ‘TOBACCO is een combinatie van commerciële en culturele events’, vertelt hij. ‘Alle culturele evenementen en voorstellingen die hier plaatsvinden worden door het theater zelf bekostigd, en niet door de gemeente gesubsidieerd. En ja; dat kost ons altijd geld.’ We doen zo’n vijftig culturele voorstellingen per jaar. Voor ons en het publiek zijn de zondagen geweldige dagen voor theater- en muziekvoorstellingen en bijzondere festivals zoals Red Light Jazz of Its Festival. ‘Commerciële bedrijfsevents van grote spelers zoals Google, Yves Saint Laurent of Booking.com zijn onze inkomsten. Het culturele deel doen we met veel passie omdat we graag iets willen teruggeven aan de stad. Zoals de beste burgemeester die we ooit hebben gehad en vaste bezoeker van ons theater, zei: ''Wees lief voor elkaar en de stad''.’ De culturele zondagen zijn zeer succesvol en regelmatig uitverkocht. Dat was afgelopen week bij Eric Vaarzon Morel en ook op 13 mei tijdens het optreden van zangeres Do het geval.

De Artiesten: culinaire concepten & events

De Artiesten is de culinaire evenementen tak van het TOBACCO Theater, ontstaan uit het culinaire topniveau dat TOBACCO aanbiedt. ‘Onze chef-kok Dennis Huwaë heeft vier jaar bij &Samhoud gewerkt, een tweesterrenrestaurant. Sinds anderhalf jaar is Dennis tevens eigenaar van restaurant Daalder. Onder zijn leiding is de keuken van TOBACCO naar een topniveau gebracht.’ Die culinaire klasse bleef niet onopgemerkt. Van Wilsum: ‘Aan de overkant zit Mayer Manor, een super exclusieve locatie. Zij zagen ook de klasse van onze catering en welke grote namen we hier te gast hebben. Al snel kwam de vraag om samen te werken. Zo is De Artiesten opgericht.’ De Artiesten leidt Van Wilsum in samenwerking met Frank Hekelaar, commercieel directeur van TOBACCO. Via deze exclusieve tak van het theater worden zakelijke klanten voorgesteld aan exclusieve Secret Venues: locaties die ze nog niet kennen en die stuk voor stuk zeer bijzonder zijn.

Secret Venues: exclusief en eigen

Niet lang nadat Mayer Manor in De Artiesten een partner vond, klopten meerdere locaties aan. Als eerste Cristofori. ‘Cristofori aan de Prinsengracht verhuurt voornamelijk voor vergaderingen en de locatie wil 's avonds meer actie. Diners organiseren we daar nu met de keukenbrigade van De Artiesten. Daarna namen De Salon Ruigoord en Hoogtij in Amsterdam-Noord contact met ons op.’ De rode draad is duidelijk het exclusieve karakter. Ze verschillen compleet van elkaar, maar zijn allemaal onbekende, bijzondere parels. ‘Elke locatie is compleet eigen. Mayer Manor is art deco ingericht. Er vinden hier vooral chique, culturele events plaats. Cristofori is meer klassiek modern. Vroeger vonden hier klassieke pianoconcerten plaats. De Salon op Ruigoord is juist weer een locatie met prachtige kenmerken uit de Jugendstil en Hoogtij is een complete glazen kas op het dak van een hoog pand met daarop een uitkijktoren waarvandaan je een nog mooier uitzicht hebt over het IJ en Amsterdam.’ Hoe verschillend de locaties ook lijken, ze hebben naast hun exclusiviteit meer gemeen: hun culturele karakter en het feit dat ze meer aandacht verdienen dan ze nu krijgen. ‘In deze Secret Venues kunnen we onze hooggeëerde gasten van minimaal 25 tot maximaal 120 met een zeer gerust gevoel ontvangen, zoals ze al gewend waren bij TOBACCO Theater’, aldus Van Wilsum.

Liefde voor je produkt

Niet elke locatie kan aansluiten bij het illustere rijtje van Secret Venues. Van Wilsum en Hekelaar zijn extreem kritisch als het gaat om nieuwe locaties. ‘We hebben gekeken bij een fantastische strandtent en een romantisch kasteel. Beide locaties zijn het uiteindelijk niet geworden, want we vonden ze uiteindelijk toch niet bij ons passen. Dat is echt een kwestie van gevoel. Maar er zijn natuurlijk talloze onontdekte locaties die wél aansluiten. Zo lang ze maar wel bijzonder en high end zijn. Het culture aspect is daarbij ook zeker van belang. Je moet als gast het gevoel hebben dat er bijzondere dingen gebeuren.’ De Artiesten is niet van plan om de rol van uitbater te spelen. ‘Frank en ik zijn momenteel druk met gesprekken en overleggen. We bezoeken locaties en zien of het klikt: er moet liefde zijn. Want als we het doen, dan doen we het écht samen en delen we in alles: van de marketing en pr tot de winst. Ik nodig gegadigden dan ook graag uit om te brainstormen of we iets voor elkaar kunnen betekenen.’

Door > Cintha Rood

Goed artikel?

Schrijf je in net als 38.222 andere professionals en ontvang wekelijks de beste artikelen!

Meer lezen in deze rubriek

Events nieuwsbrief

Goed artikel?

Schrijf je in net als 38.222 andere professionals en ontvang wekelijks de beste artikelen!