TOBACCO Theater – Cultuur maakt Commercie mogelijkTOBACCO Theater – Cultuur maakt Commercie mogelijk
Back Back Interview

TOBACCO Theater – Cultuur maakt Commercie mogelijk

17 juli 2017

Voor veel theaters zonder subsidie valt het vandaag de dag niet mee het hoofd boven water te houden. Het TOBACCO Theater aan de Nes in hartje Amsterdam weet hier echter als geen ander mee om te gaan. Tijd om eens een kijkje te nemen en te horen hoe zij dit wel heel positief en commercieel aanpakken.

Erik van Wilsum, directeur en eigenaar van het theater, vertelt vol enthousiasme over hun filosofie: ‘we houden ons graag bezig met jong cultureel talent en vinden het belangrijk dat zij een eerlijke kans krijgen. Ik vind het soms jammer dat je op veel plekken cultuur ziet met alleen maar namen die bekend zijn van tv en niet vanuit het theater. De wereld op zijn kop. De toppers zitten bij ons!’ Het TOBACCO Theater geeft daarom graag de kans aan jong talent, dat op de vloer ‘het gevecht’ aangaat met het publiek. Een publiek dat je direct laat weten of ze je goed vinden of niet.

  • Erik van Wilsum
    Erik van Wilsum
  • TOBACCO Theater - Entree buiten
    TOBACCO Theater - Entree buiten
  • TOBACCO Theater - Congres
    TOBACCO Theater - Congres
  • TOBACCO Theater - Entree
    TOBACCO Theater - Entree
  • TOBACCO Theater - Foyer
    TOBACCO Theater - Foyer
  • TOBACCO Theater
    TOBACCO Theater
  • TOBACCO Theater - Wijnkelder
    TOBACCO Theater - Wijnkelder
  • TOBACCO Theater
    TOBACCO Theater
  • TOBACCO Theater - Keuken Equipe
    TOBACCO Theater - Keuken Equipe
  • TOBACCO Theater
    TOBACCO Theater
  • TOBACCO Theater - Richard Terborg
    TOBACCO Theater - Richard Terborg
  • TOBACCO Theater
    TOBACCO Theater

Waar betalen ze het toch van?

Om het culturele hart in de stad kloppend te houden en jong onbekend talent de kans te bieden, moet er wel geld verdiend worden. Erik: ‘ik noem het ook wel C2C; commercie versterkt cultuur, maar juist ook andersom. Het is belangrijk commercieel te denken maar je moet ook een cultuurhart hebben en kansen durven bieden aan onbekenden uit de sector. Deze nieuwe talenten betalen niets. Dat kunnen ze ook vaak niet. In feite doen de grote bedrijven die hun congressen of evenementen bij ons organiseren dat voor hen. Hoe mooi is het dat je weet dat je daarmee de cultuur kweekvijver voedt? Een commerciële klant moet het tenslotte wel zien en voelen dat ons theater een bruisende culturele plek is. Ze weten bij ons heel goed waarvoor ze betalen en gelukkig zien we ook vaak dat bedrijven juist bij ons komen omdat ze ervaren dat hier de creativiteit volop bloeit en groeit.’

‘Stel je voor’

Naast de inkomsten uit commerciële activiteiten van clubs als Facebook, Netflix, Disney, TomTom en Tesla worden onze culturele voorstellingen (Eric Vaarzon Morel, Shirma Rouse, Praful, Wereld Jazz dag, Studenten cabaret, ITS Festival, Lost a Child, etc.) ook gesubsidieerd met geld uit de Stichting ‘Stel je voor’ van het TOBACCO Theater. Zo is er onlangs vanuit die stichting een expositie gesponsord van de jonge veelbelovende fotograaf Richard Terborg, die na afloop het stokje naar eigen keuze (modeontwerpster Nathalie Pater) door mocht geven. ‘We verzinnen steeds weer nieuwe dingen om geld te werven voor onze stichting,’ vertelt Erik. ‘Zo staat er sinds kort in het pand een oude sigarettenautomaat. Deze is omgebouwd en bevat nu ‘gezonde liefdesgedichtjes’. We hebben een aantal jonge dichters uitgenodigd die hiervoor aan de slag zijn gegaan, en iedereen die in het pand komt kan nu voor een euro een mooi gedichtje uit het automaat trekken.’

Is het wel fair?

Dit creatieve en culturele ondernemerschap is overal in het theater terug te zien. Zo wordt in de catering met alleen maar fairtrade producten gewerkt, komen de kruiden uit eigen moestuin en het bier van de lokale brouwerij. ‘Het is tenslotte wel belangrijk je eigen filosofie in de hele organisatie door te voeren en overal uit te dragen…’

Cool Event