Back Back Nieuws

TivoliVredenburg en Douwe Egberts beschouwen samenwerking als unieke showcase

25 maart 2015
Sinds de opening van TivoliVredenburg in juni 2014 is Douwe Egberts Professional de vaste partner van de Utrechtse evenementenlocatie voor koffie en thee. Gasten en medewerkers van TivoliVredenburg krijgen Douwe Egberts en Piazza D’Oro koffie geserveerd en voor hen die de voorkeur geven aan thee schenkt het bedrijf Pickwick Slow Tea of Pickwick leafs. De aanbesteding voor deze samenwerking is uniek te noemen: 'De basis van ons partnership berust op ontzorgen en niet op het aantal kilo's koffie,' aldus Sanne van Zijst, Director Corporate & Hospitality bij TivoliVredenburg.

Tijdens een feestelijk moment hebben de twee Utrechtse bedrijven de intentie om langdurig samen te werken onlangs beklonken. Vanaf de achtste verdieping van het evenementenicoon, met een schitterend uitzicht op de Domstad én op de koffiebranderij van Douwe Egberts, tekenden Frans Saelman, Algemeen Directeur Douwe Egberts Professional Netherlands, en Frans Vreeke, Directeur TivoliVredenburg, de contracten, onder toeziend oog van het volledige team dat deze partnership mogelijk heeft gemaakt.

Piekmomenten
'We zijn nu negen maanden onderweg samen en hebben alles kunnen testen en finetunen. Het idee dat op de tekentafel lag, hebben we naar de werkelijkheid kunnen brengen,' vertelt Pepijn Berendsen, Nationaal Account Manager Horeca bij D.E. Van Zijst voegt hieraan toe: 'Samen ontwikkelen we de ultieme werkwijze op het gebied van koffie in dit complexe en unieke gebouw, we bedenken concepten, werken aan het machinepark en scherpen zaken aan.' Van Zijst doelt hier onder andere op de operatie tijdens piekmomenten in bezoekersaantallen, zoals bij de inloop van een klassiek concert of een zakelijk evenement, of in de pauze van een congres waar in 20 minuten 1.750 mensen een kop koffie of thee willen nuttigen.

Een samenwerking die verdergaat
Juist vanwege de piekbelasting waar TivoliVredenburg mee te maken heeft was de request for proposal, ofwel de aanbesteding, in zijn aard uniek te noemen. Van Zijst en Martijn Dekker, sr. Commercieel Manager bij TivoliVredenburg, hebben de aanvraag in 2014 bij 14 branderijen anders ingestoken dan normaal het geval zou zijn. Dekker: 'De business case is ingewikkeld: Er wordt veel koffie geschonken, maar in verhouding hebben we voor de piekmomenten meer machines nodig dan in een regulier horecabedrijf. We zijn daarom gaan zoeken naar een partner die voor een vaste prijs zowel de koffieboon, de thee, het machinepark met bepaalde en bewezen specificaties en het onderhoud kon leveren. Kortom, we waren op zoek naar een samenwerking die verder ging en vonden de ideale partij in D.E Professional.' Van Zijst vult aan: 'We zijn een totaalpakket van voorzieningen overeengekomen en hebben daarin elkaars specialismes nodig om verder te ontwikkelen.

Lef
De twee Utrechtse bedrijven zetten elkaar op voorsprong en zien de samenwerking als een unieke showcase, waar beide partijen hun voordeel uit halen. Zo laat Pepijn Berendsen weten dat D.E Professional de evenementenlocatie als een unique selling point inzet bij andere klanten vanwege de specifieke samenwerking en het lef van TivoliVredenburg om alleen gebruik te maken van espressobonen, in plaats van filterkoffie. Frans Saelman is het daar mee eens: 'Voor TivoliVredenburg is dit een nieuwe manier van werken, en dat geldt ook zeker voor D.E Professional. We hebben ons gecommitteerd aan deze horecalocatie en leren elke dag van onze ervaringen hier, we ademen als het ware mee met deze muziektempel. We durven elkaar aan te spreken en samen oplossingen creëren.' Eén van de meest recente oplossingen is de inzet van vier mobiele koffie units, naast de 32 vaste machines die de locatie, inclusief het grand café Het Gegeven Paard, telt. 'Zo kunnen we de grote bezoekersstromen nog beter aan en bovendien geeft het ons de mogelijkheid letterlijk mee te bewegen met onze doelgroepen,' aldus directeur Frans Vreeke.

Geen concessies
TivoliVredenburg en D.E Professional zijn tevreden over de eerste fase van hun samenwerking en kijken met enthousiasme uit naar de jaren die volgen. 'We jagen dezelfde doelen na op het gebied van gastgerichtheid, zijn beide trots op onze stad en hebben kwaliteit hoog in het vaandel staan, vandaar dat we geen concessies doen op de premium producten, zelfs als dat betekent dat de verse bonen 25 seconden nodig hebben om gemalen te worden tot een kopje koffie. We hebben een lat gelegd en willen daar ver boven blijven, met deze samenwerking zal dat zeker goed komen,' aldus Van Zijst.

Foto: Barbara van Baarsel / Buro Barcode

Goed artikel?

Schrijf je in net als 37.359 andere professionals en ontvang wekelijks de beste artikelen!

Meer lezen in deze rubriek

Events nieuwsbrief

Goed artikel?

Schrijf je in net als 37.359 andere professionals en ontvang wekelijks de beste artikelen!