Back Back Nieuws

Tips van Fleur Paijens: Meet het effect van jouw event

13 oktober 2015
Het effect meten van een event; het is en blijft een interessant onderwerp binnen de eventbranche. Om de ‘Return on Investment’, beter bekend als ROI, te berekenen zou je  volgens de vuistregel gemaakte kosten van de gecreëerde waarde moeten aftrekken, en vervolgens dit resultaat maal honderd moeten vermenigvuldigen. Voor sommige investeringen is dit makkelijk te meten, maar vaak blijkt dat dit voor onze branche een te zwart-witte rekenformule is, aangezien we vaak te maken hebben met ‘gevoelswaarde’. 
Het is vanzelfsprekend dat je als event organisator je enorme budget moet verantwoorden bij de directie. Ten eerste moet je een scherpe doelstelling hebben geformuleerd. Vervolgens moet je ook met een gedegen plan aan tafel komen over hoe je het effect van deze doelstelling gaat meten.

Het mag duidelijk zijn dat de officiële ROI-regel  moeilijk opgaat bij het meten van resultaten van een evenement over kennisoverdracht, of een personeelsevenement waar een nieuwe strategie wordt gepresenteerd. We zeggen nu natuurlijk niet dat het niét kan, want voor de echte wiskundige onder ons is ook deze doelstelling eenvoudig te berekenen met de klassieke ROI-vuistregel, maar er zijn ook andere manieren te bedenken om het effect van een event te meten.

Onderstaand wat handige tips & tricks om op verschillende manieren de meerwaarde van een evenement te meten. Sommige zijn misschien heel logisch, andere wat onbekender. Bekijk per doelstelling welke onderstaande tips je kan inzetten om het effect van jouw evenement te meten.

Registratie
Hoeveel mensen van de genodigden hebben zich uiteindelijk geregistreerd en zijn naar het event gekomen? Belangrijk is om tijdens het registreren niet alleen om naam, functie en email te vragen, maar vraag ook de reden van het bezoek naar het event en hoe ze over het event gehoord hebben?

Survey
Tijdens een event is het van absolute waarde om verschillende malen een mini-enquête te houden onder de bezoekers. Stel goede vragen vooraf, tijdens en na afloop van een event. Dit kunnen vragen zijn over algemene zaken; ontvangst, organisatie en catering tot wat ze denken te gaan leren tijdens het event en of dit daadwerkelijk ook gebeurd is. Het mooiste is natuurlijk als de registratie gekoppeld is aan de survey, zodat je ook weet wie wat heeft ingevuld. Het spreekt voor zich dat je enquêtes zo aantrekkelijk mogelijk maakt om in te vullen, en dat ze digitaal zijn.

Social Media Community
Start met een community  van het event op een social media kanaal welke het beste past bij de doelgroep. Deel op dit kanaal foto’s van het event en andere inside information die als trekpleisters werken voor bezoekers. Dit kunnen bijvoorbeeld resultaten zijn van de enquête of kennisquiz  van het event of plaats hier een link naar naslagwerk van het event, zoals een presentatie of whitepaper?

Stemsysteem
Het gebruik van een stemsysteem tijdens events wordt steeds belangrijker. Doordat bezoekers tijdens een presentatie nu kunnen stemmen of een vraag kunnen stellen krijg je veel meer interactie met je publiek, wat zorgt voor meer toewijding van het publiek. Hierdoor wordt informatie ook veel beter opgenomen, of het nu gaat om kennisoverdracht of een nieuw product. Door het inzetten van een stemsysteem, of het ‘oude’ stemkastje, kan je eenvoudig meten hoe de bezoekers over iets denken en hoeveel ze weten over het besproken onderwerp.

Controle groep
Door het bevragen van de controle groep, de doelgroep die niet naar het event is geweest, kan je goed resultaten vergelijken en meten of er gedragsverandering heeft plaatsgevonden, juist bij de groep die wél naar het event is geweest.

BELANGRIJK: De besproken tools zijn bijna allemaal digitaal, waardoor de data hiervan goed te verwerken is in bijvoorbeeld Excel. Zo kun je veel verschillende antwoorden op vragen meten en deze koppelen aan type bezoeker. 

Goed artikel?

Schrijf je in net als 37.403 andere professionals en ontvang wekelijks de beste artikelen!

Meer lezen in deze rubriek

Events nieuwsbrief

Goed artikel?

Schrijf je in net als 37.403 andere professionals en ontvang wekelijks de beste artikelen!