Back Back Nieuws

Threewise congres over gastvrijheid in de zorg levert nieuwe inzichten op

04 december 2013
Threewise heeft eind november een congres over gastvrijheid in de zorg georganiseerd. In verschillende lezingen en vier workshops werd dieper ingegaan op het nemen van de verantwoordelijkheid voor gastvrijheid. Zo’n zestig deelnemers gingen aan de slag met vragen als: ‘Hoe kan ik, samen met mijn team, zorgdragen voor een gastvrije omgeving?’ en ‘Kan ik in mijn organisatie gastvrijheid vóór de procedures laten gaan?’.

Verantwoordelijkheidsgevoel
Threewise is een bureau dat zich bezig houdt met opleidingen op het gebied van gastvrijheid, met name in de zorg. Roland de Groot, directeur van Threewise, legt uit waarom hij juist nu een congres over gastvrijheid heeft georganiseerd: ‘In grote organisaties hebben medewerkers het gevoel weinig invloed te hebben op de totaalbeleving van de cliënt. Ze bijten zich vast in hun eigen taken en verliezen verantwoordelijkheidsgevoel voor de hele organisatie. Met dit congres willen we leidinggevenden laten zien hoe ze hun medewerkers kunnen inspireren om die verantwoordelijkheid wel weer te voelen en daarnaar te handelen.’

JA-cultuur
Eén van de sprekers was Hans Becker, hoogleraar Humanisering van de Zorg en oud-bestuurder van zorginstelling Humanitas. Binnen Humanitas heeft Becker vanaf zijn aantreden in 1992 grote veranderingen doorgevoerd in de manier van zorg verlenen. Hij stelde het welzijn van de bewoners voorop en initieerde daarvoor de JA-cultuur. Daarin wordt uitgegaan van de mogelijkheden in plaats van beperkingen, om op die manier zo veel mogelijk tegemoet te komen aan de behoeften van de bewoners.

Ongehoorzaamheid? Een deugd!
’s Middags werden verschillende workshops verzorgd, waarin op praktische wijze werd ingegaan op het vergroten van de gastvrijheid binnen zorginstellingen. Zo heeft Antoine Defesche, mede-eigenaar van Threewise, op eigenzinnige wijze de workshop ‘Ongehoorzaamheid? Een deugd!’ vormgegeven. ‘Stout zijn kun je al, het is een kwestie van op het juiste moment de stoute schoenen aantrekken. Om dat te laten zien aan de deelnemers heb ik hen meegenomen op een reis langs mijn persoonlijke helden, zoals Pippi Langkous en Richard Branson. Na afloop hadden de deelnemers het voornemen om gastvrijheid voor te laten gaan op de geldende procedures, als dit de patiënt ten goede komt.’, aldus Defesche.

Ook de andere workshops stimuleerden de deelnemers om de gastvrijheid centraal te stellen. Zo ging dhr. Becker met een klein gezelschap dieper in op de JA-cultuur. Eén zaal verderop speelden andere deelnemers, onder leiding van Roland de Groot, diverse situaties na, waarin het draaide om het nemen én geven van verantwoordelijkheid voor een gastvrije organisatie. In de laatste workshop, ’20 redders op de kant’, werden de deelnemers uitgedaagd om zelf het initiatief te nemen om problemen in de organisatie op te lossen. Volgens trainer Berry heeft iedereen invloed op de klantbeleving: ‘Als je je daarvoor verantwoordelijk voelt, kun je altijd bijdragen aan verbeteringen.’

Vol inspiratie naar huis
Bij de borrel, na afloop van het congres, stonden de deelnemers enthousiast na te praten. De Groot kijkt ook tevreden terug op het verloop van de dag: ‘Alles verliep soepel en de deelnemers waren erg gemotiveerd tijdens mijn workshop. Het is ontzettend leuk om te merken dat het onderwerp gastvrijheid op dit moment zo leeft in de zorg, omdat wij hier al zo lang mee bezig zijn. Alle deelnemers zijn vandaag vol inspiratie naar huis zijn gegaan.’

Goed artikel?

Schrijf je in net als 37.058 andere professionals en ontvang wekelijks de beste artikelen!

Meer lezen in deze rubriek

Events nieuwsbrief

Goed artikel?

Schrijf je in net als 37.058 andere professionals en ontvang wekelijks de beste artikelen!