Thema Eurovisie Songfestival 2020: OpenUpThema Eurovisie Songfestival 2020: OpenUp
Back Back Nieuws

Thema Eurovisie Songfestival 2020: OpenUp

29 oktober 2019

Het thema voor het Eurovisie Songfestival 2020 is bekend: OpenUp. Dit thema is de vertaling van de creatieve kapstok die door strategiebureau Fronteer is ontwikkeld in co-creatie met 100 bekende en onbekende Nederlanders, de zogenoemde ‘Magic 100’. Met de slogan OpenUp willen de organisatoren de kijkers uitnodigen om zich open te stellen voor muziek uit verschillende landen, maar vooral voor elkaar, ongeacht achtergrond, geaardheid en afkomst.

‘Deze slogan geeft vrijheid tot aanvullen’, legt Sietse Bakker, Executive Producer Event van het Eurovisie Songfestival 2020, uit. ‘Dat vonden we belangrijk in het jaar waarin we 75 jaar vrijheid vieren. En we laten ermee zien waar Nederland voor staat.’

Co-creatie

Sietse Bakker: ‘We willen een Songfestival maken waarin Nederland zich herkent en dat Europa verrast. De manier waarop wilden we niet in een vergaderzaaltje in Hilversum bedenken, dus we zijn vanaf dag één na de winst van Duncan gaan luisteren. Dankzij co-creatie workshops met de creatieve industrie en straatgesprekken met een diverse groep Nederlanders hebben we een thema ontwikkeld dat past bij Nederland en de tijd waarin we leven.’

De hoop op een ‘echter’ Songfestival

Leonie van Mierlo, projectleider en strateeg binnen Fronteer: “Het belangrijkste inzicht van mensen op straat was de hoop dat deze editie van het Songfestival ‘echter’ wordt. We zijn als Nederlanders vooral trots op onze mentaliteit. Men beschrijft dit als open, inventief, divers en authentiek. Dat willen we in de spotlight zetten, om vervolgens het podium aan Europa te geven.

Openstellen voor nieuwe ideeën

OpenUp hoort bij de tijdsgeest om je open te stellen voor nieuwe ideeën van andersdenkenden en creatieve talenten te betrekken. 'Dat is ook waar Fronteer voor staat en waar het team van het Songfestival vanaf het eerste moment al druk mee bezig is', verduidelijkt Leonie van Mierlo.

Beeld: Sjoerd Houben

 

Goed artikel?

Schrijf je in net als 37.403 andere professionals en ontvang wekelijks de beste artikelen!

Meer lezen in deze rubriek

Events nieuwsbrief

Goed artikel?

Schrijf je in net als 37.403 andere professionals en ontvang wekelijks de beste artikelen!