TheaterHangaar, de ideale locatie voor introductie Lightyear OneTheaterHangaar, de ideale locatie voor introductie Lightyear One
Back Back Eventcase

TheaterHangaar, de ideale locatie voor introductie Lightyear One

15 januari 2020

Het is 25 juni 2019, 05.23 uur in de ochtend. De bomvolle zaal van de TheaterHangaar draait traag langs de decors van Soldaat van Oranje – De Musical. Vroege ochtendfrisheid zweeft naar binnen. Ineens is er, tussen de immens hoge opzijgeschoven hangaardeuren, vrij uitzicht naar buiten. Zonsopkomst, a new dawn. ‘En precies ook op dat moment reed het prototype van onze Lightyear One naar binnen’, vertelt Jonne van Veggel, Eventmarketeer binnen Lightyear. ‘Daarmee zetten we de eerste concrete stap in onze missie: emissieloos rijden bereikbaar maken voor iedereen en overal ter wereld.’

 

Zon in de hoofdrol

Clean mobility met de zon in de hoofdrol; voor Lightyear start immers alles met de zon. Niet verwonderlijk dat voor die zon een cruciale plek werd ingeruimd in het creatieve concept waarmee het prototype van de auto mondiaal werd gelanceerd. ‘De TheaterHangaar, met haar draaibare theaterzaal, de 180 graden projectieschermen en de verschuifbare hangaardeuren, bleek zo’n beetje de enige accommodatie waar zonlicht de zo gewenste prominente rol kon spelen’, stelt Van Veggel. Het bureau Plugged Live Shows tekende voor het idee, de strategie en de storytelling. ‘Het concept is uitgewerkt in alle facetten van het evenement: van showdesign en muziekcomposities, tot voice-overs en videocontent, die zowel live op de schermen voor de aanwezige bezoekers, als voor de kijkers naar de livestream wereldwijd te zien was. Het inhoudelijke programma bestond uit presentaties en interviewsessies op het podium. Voor de catering werd samengewerkt met MPS: Een keuze op basis van prima ervaringen bij eerdere evenementen’, aldus Van Veggel.


In de vroege file

In de theaterzaal namen in de ochtendschemering 1.100 gasten plaats: ‘Dat waren onder anderen kopers van een Lightyear One en investeerders. Wij beschouwen hen als onze Pioniers, the first to break ground, innovative and driven’, vertelt Van Veggel. ‘Daarom durfden we het met hen ook wel aan om de lancering zo vroeg in de ochtend te doen. Weliswaar hebben we in aanloop naar het evenement toe, af en toe nog even getwijfeld of het bijzonder vroege tijdstip van 5.23 uur niet te veel mensen zou afschrikken. Gelukkig bleek die vrees volledig onterecht: rond 5 uur stond er een file naar de locatie toe en was de theaterzaal helemaal gevuld.’ En de vroege reis met bestemming voormalig Vliegkamp Valkenburg bleek de moeite meer dan waard, getuige de louter lovende reacties: ‘Die waren unaniem waanzinnig goed’, weet Van Veggel. ‘Ondanks de soms wat kleine oogjes vanwege het vroege tijdstip, was de veelgehoorde reactie dat men het voor geen goud had willen missen. Echt een once-in-a-lifetime experience. Het mooiste compliment vond ik dat er werd gezegd dat het on-Nederlands goed was.’

‘Niks was onmogelijk’

De belangrijkste doelstelling, wereldwijde exposure voor de Lightyear One, is met het evenement ruimschoots gehaald. Naast het zaalprogramma en de livestream, organiseerde pr-bureau Team Lewis een persconferentie. ‘Dankzij de flexibiliteit van het personeel van TheaterHangaar en de professionele aanpak op het gebied van techniek, zoals mogelijkheden tot het maken van geluidsopnamen en videobeelden, hebben we alle aanwezige pers de mogelijkheid kunnen geven de show te filmen en de auto van dichtbij te zien’, zegt Judith Quint van Team Lewis. ‘Niks was onmogelijk en doordat we snel konden schakelen met de TheaterHangaar, konden we zelfs aan alle last minute verzoeken van de pers voldoen. Dit is ten goede gekomen van de exposure voor Lightyear.’

Uitdagingen en oplossingen

‘Het eindresultaat is er een om trots op te zijn’, concludeert Van Veggel. ‘We hebben erg fijn samengewerkt met de mensen van de TheaterHangaar, met name vanwege de flexibiliteit. Wanneer je een evenement als deze organiseert, loop je tegen uitdagingen aan, maar uiteindelijk is er voor alles een oplossing. En dat maakt de samenwerking en daarmee het eindresultaat des te interessanter en leuker.’

Door > Henny Beijer

Goed artikel?

Schrijf je in net als 37.403 andere professionals en ontvang wekelijks de beste artikelen!

Meer lezen in deze rubriek

Events nieuwsbrief

Goed artikel?

Schrijf je in net als 37.403 andere professionals en ontvang wekelijks de beste artikelen!