Terugkeer van de zomerse aftermovie!Terugkeer van de zomerse aftermovie!
Back Back Nieuws

Terugkeer van de zomerse aftermovie!

28 mei 2021

Mis je de zomer? Wij ook

Festival Zwarte Cross is tegelijkertijd het grootste (betaalde) muziekfestival van Nederland én de allergrootste motorcross ter wereld. De aftermovie van dit evenement is nooit saai, omdat het heel effectief twee vliegen in één klap kan slaan: inspanning en ontspanning. Weet je nog dat we gewoon naar festivals konden? Eind 2019 was de laatste editie van Zwarte Cross. De aftermovie van deze editie zit vol humor en fantasie. Het feestje was enorm. Als je de beelden terugkijkt, begin je als festivalenthousiasteling meteen te klappertanden.

Kleiner kan natuurlijk ook

Je kunt natuurlijk ook een aftermovie laten maken van een kleiner evenement. Het hoeft allemaal niet zo grootschalig en drukbezocht te zijn, zolang er maar genoeg te beleven is (en genoeg om naar uit te kijken in een volgende editie)! Ook zakelijke en kleinschalige evenementen lenen zich uitstekend voor een aftermovie. Zeker in een lockdown, tijdens de Corona-epidemie, kunnen we allemaal wel wat plezier en gezelligheid beleven. Klein is ook knus. Het hoeft niet uitgebreid te zijn: aan een zomers zonnetje en een glimlach hebben we al genoeg.

De precieze kosten van een video

De kosten van een professionele video variëren nogal. Dat is ook niet zo gek: bedrijfsfilms worden voor verschillende doeleinden gebruikt. Ze verschillen in complexiteit en in lengte. Er zijn een aantal zaken waar je rekening mee moet houden. Onder meer of de cameraman of cameraploeg van eigen filmopname-apparatuur gebruik maakt en hoelang ze op locatie aanwezig zijn. Korte video’s zijn meestal goedkoper dan lange video’s (dat is logisch), maar het wil niet zeggen dat een video die twee keer zo lang is, ook twee keer zo duur is. Het is altijd aan te raden op één dag meerdere video’s te laten schieten. Relatief gezien is dat een stuk goedkoper.

Het genot van een aftermovie

‘Weet je nog toen…’ of: ‘jij en ik samen…’ Aan de hand van een aftermovie kan iedereen die aanwezig was herinneringen ophalen aan een fijne tijd. Een aftermovie laat niet alles zien, maar vooral de hoogtepunten, een chronologisch overzicht en enkele bijzondere voorvallen of details. Ook kun je de thuisblijvers lekker laten zien wat ze gemist hebben en daarmee een gevoel van exclusiviteit uitstralen. Aftermovies zijn altijd leuk: of het evenement nu een groot succes was, of alles in de soep viel. Het zijn immers vaak de gênante of “vervelende” dingen die we jaren later tijdens feestjes, reünies ophalen en waar we dan flink om kunnen lachen.

De roze bril

Ken je dat: terugkijken op je middelbare schoolperiode met een gevoel van nostalgie, terwijl je de periode zelf als ‘meh’ hebt ervaren. Dit is het bekende ‘roze bril’ effect: oftewel “toen was alles beter”. Een aftermovie heeft hetzelfde effect. Een aftermovie is namelijk veel meer dan een simpele samenvatting, het is ‘feelgood-content’ die je helpt een fijne herinnering te creëren.

Het besparen van tijd

Ook als filmwonder op amateurniveau ben je uren bezig met het schieten en monteren van de film. Je bespaart geld aan het uitbesteden van een film, maar je bent zelf ook (zakelijke) tijd kwijt. Tijd is geld en de tijd die je kwijt bent met het filmen en bewerken van je film kan je waarschijnlijk ook besteden aan iets waar je erg goed in bent. Uitbesteden is dus een echte aanrader.

Een beter resultaat krijgen

Een goed script staat niet gelijk aan een goede film. Je mag dan veel verstand hebben van hoe je een product in de markt moet brengen en wat je klanten willen, maar dat effectief op film zetten is een ander verhaal. Beeld en audio moeten bijvoorbeeld perfect op elkaar aansluiten. Een professional weet precies welk knopje hij moet indrukken en welk foefje hij aan moet spreken om het gewenste resultaat te krijgen, terwijl jij misschien uren aan het zoeken bent.

Goed artikel?

Schrijf je in net als 37.058 andere professionals en ontvang wekelijks de beste artikelen!

Meer lezen in deze rubriek

Events nieuwsbrief

Goed artikel?

Schrijf je in net als 37.058 andere professionals en ontvang wekelijks de beste artikelen!