Vanmorgen las ik op de site van AD het artikel "Gouden tijden voor musicals voorbij." Wat musicals mede kwetsbaar maakt, is het verhoudingsgewijs hoge percentage ‘business to business’ verkoop. In het artikel vertelde Erwin van Lambaart, algemeen directeur van Joop van den Ende Theaterproducties dat de zakelijke markt voor musicals inderdaad terugloopt. Mede om die reden is volgend jaar mei Musicals in Ahoy tot een nader te bepalen tijdstip uitgesteld. Ook Albert Verlinde is niet echt positief over de toekomst.'De kaartjes die we ‘business to business’ verkopen bedraagt zo’n 10 tot 12 procent van onze omzet,’ stelde Van Lambaart.'Belangrijk, maar ook weer niet zo belangrijk dat we er in grote mate afhankelijk van zijn'.
[afbeelding niet meer beschikbaar]
Nee, hij niet, het publiek komt toch wel kijken. Hoe het zit met andere bedrijven in deze business. We blijven maar horen over recessie, kredietcrisis, de broekriem twee gaatjes terugzetten. Niet alleen musicals worden ingezet voor relatiemarketing, zo'n gezellig avondje met je leveranciers. Of fijn je personeelsleden met hun partner tracteren. Ik dacht onmiddelijk aan het fenomeen Night of the Proms. Een klassieker, jaar in jaar uit goed voor een vol Ahoy en inmiddels ook Gelredome. Ik was namens High Profile recent in Ahoy, op uitnodiging van Sligro. Mijn allereerste Proms! Fantastische avond gehad, Sinead O'Connor de sterren van de hemel horen zingen, Simple Mind's Jim Kerr over het toneel zien springen, me verbaasd over de klantvriendelijkheid van de Ahoy suppoosten. ( Nummer 1 verwees me met mijn superkaartje Arenatribune naar vak weet-ik-veel, daar aangekomen verwees zijn collega aanwijzer me linearecta terug. Heen en weer, uiteindelijk werd ik door 4 (!) suppoosten begeleid naar het schellinkie bestemd voor de moeilijk lopenden en rolstoelzitters, en had dus een puik zicht op het spektakel op het toneel. Merci mannen!)
Uitkoopavonden
Het was er bomvol, deze Sligro avond. Ook dat is een traditie, Sligro koopt al sinds jaar en dag de Proms uit. Dit jaar 2 avonden Ahoy en 2 avonden Gelredome. Wat nu, met het oog op de toekomst? Dus even Wilco Jansen, Eventy Manager in de auto gebeld, of hij zich bijvoorbeeld zorgen maakt over De Proms. En welke ontwikkelingen in de lucht hangen. Nou, Sligro heeft voor 2009 veel in petto. 'Ik zie het niet zo somber in. Bij ons zit er de klad niet in, trouwens, we houden al 10 jaar de Proms traditie in ere. Voor juni 2009 hebben we al 6 avonden Joseph in de agenda staan…'