
Zeer geslaagde actie
Het Eventplatform kijkt daarmee terug op een zeer geslaagde ‘Code rood voor de evenementenbranche’ actie op het Malieveld in Den Haag vandaag. ‘Met deze symbolische actie zijn we erin geslaagd de aandacht te vestigen op de noodsituatie in de branche en hebben we laten zien dat aanvullende steun van levensbelang is om overeind te blijven’, aldus Riemer Rijpkema namens het Eventplatform.
Menselijke dominostenen
Onder grote belangstelling en in aanwezigheid van pers bracht de branche in beeld wat er gebeurt als er geen aanvullende steun komt. Een grote ketting van mensen, gekleed in het rood, die het woord
H E L P vormden, vielen, als menselijke dominostenen, letterlijk om. De laatste persoon die omviel bood Thierry Aartsen en Jacco Vonhof een petitie met 13.361 handtekeningen aan voor steun voor de evenementenbranche.
Voortbestaan keten zwaar onder druk
Het voortbestaan van de totale keten en infrastructuur van een internationaal hoog in aanzien staande sector staat zwaar onder druk. De evenementenbranche realiseert normaliter een jaaromzet van 7,4 miljard, biedt werk aan ruim 100.000 medewerkers en ZZP’ers en zorgt voor een aanzienlijke economische spin-off voor lokale economieën. Uit een recente peiling van het Eventplatform blijkt dat de helft van de werknemers en ZZP’ers in de branche, zo’n 51.000 mensen, zonder werk thuiszitten en dat van de 7,4 miljard omzet dit jaar nog geen 2 miljard gerealiseerd wordt. Twee derde van de bedrijven halen daarmee het einde van het jaar niet zonder aanvullende steun.