Studio 21 adviseert: zo zorg je voor interactieve ‘next level’ publieksbelevingStudio 21 adviseert: zo zorg je voor interactieve ‘next level’ publieksbeleving
Back Back Locaties

Studio 21 adviseert: zo zorg je voor interactieve ‘next level’ publieksbeleving

29 september 2021

Virtueel, fysiek of hybride. Welke keuze je ook maakt, je wilt altijd dé ultieme publieksbeleving neerzetten. Om dit goed te realiseren, zijn technische voorzieningen steeds vaker een centraal uitgangspunt bij het organiseren van een event, in plaats van een extra kostenpost. Studio 21 investeerde in 2019 in de volledige vernieuwing van de locatie met nieuwe, high standard technische faciliteiten. Een bijna vooruitziende blik, want niemand kon toen nog vermoeden dat een jaar later de online events een essentiële rol in het evenementenaanbod gingen spelen. Maaike Heida-Oudshoorn, general manager van Studio 21 neemt ons mee in de tips & tricks om een event technisch en virtueel naar de ‘next level’ te brengen. 

  • Foto: Nico Alsemgeest
    Foto: Nico Alsemgeest
  • Foto: Nathan Reinds
    Foto: Nathan Reinds

‘Opdrachtgevers zijn altijd op zoek naar manieren om interactie, zowel live als online, te vergroten. Interactie met sprekers, maar ook met bezoekers onderling. Voor online evenementen biedt bijvoorbeeld een virtuele publiekstribune uitkomst. Het zorgt toch voor meer betrokkenheid wanneer je -letterlijk- duizenden mensen op de schermen om je heen ziet. Bij Studio 21 ervaren we dat een rond podium, centraal in de studio en omringd door 360 vierkante meter LED-schermen, bijdraagt aan meer betrokkenheid, de spreker staat immers in ‘the centre of attention’. Maaike: ‘Het is daarnaast belangrijk dat je een goede moderator inzet, die zowel voor de bezoekers in de zaal als online interactie stimuleert en ervoor zorgt dat alles soepel verloopt.’

Dynamische beeldregistratie

Na eindeloze online meetings is een eentonig virtueel evenement iets waar je absoluut van weg wilt blijven. Maaike: ‘Je wilt dat de bezoeker van je evenement van begin tot eind geboeid blijft. Maak er dus ook een toffe show van. Zet bijvoorbeeld niet een camera vast op één persoon of één setting, maar zorg voor een dynamische beeldregistratie. Denk altijd vanuit de bezoeker – dus óók aan de mensen die thuis of op kantoor achter een scherm je event bijwonen – zij willen variatie zien, denk daarbij aan live afwisselen met de instart van een video of entertainment maar ook aan camera’s vanuit verschillende standpunten.’ Bijkomend voordeel van virtuele evenementen is dat je direct na het evenement beschikt over goede content -om on demand aan te bieden aan eventuele afwezige bezoekers- en dat je daar een data-analyse op los kunt laten. Maaike: ‘Het is belangrijk te monitoren hoeveel mensen er geweest zijn, hoe lang ze zijn ingetuned, waar men op is afgehaakt en hoeveel interactie bijvoorbeeld in de chat is geweest. Data die je mee kunt nemen in de nazorg van je evenement of voor toekomstige evenementen.’

Online, fysiek of hybride?

Ondanks dat weer meer fysiek mogelijk is, blijft het voor veel opdrachtgevers nog steeds zoeken: ga je een evenement live organiseren of kies je toch voor virtueel of hybride? Maaike: ‘Hybride is niet iets nieuws, maar het afgelopen jaar wel gestegen in populariteit. We verwachten dat iedereen elkaar wel weer wíl ontmoeten. Je hoeft echter niet per se te kiezen, er is nu altijd een alternatief. Daarnaast kan je van een hybride evenement ook een interessant businessmodel maken door zowel live als online kaarten te verkopen.’ Naast het vraagstuk: ga ik live of online, lopen opdrachtgevers nu steeds meer tegen andere, technische vraagstukken aan. Maaike: ‘Men is nog minder bekend met hoe je een hybride evenement opzet, aanpakt en hoe een draaiboek van een virtueel evenement eruitziet. Dan is het verstandig te zoeken naar een partner die de expertise in huis heeft om daarin te ondersteunen en te adviseren. Bij Studio 21 hebben we alle kennis en high standard faciliteiten in huis om een surround beleving – zowel fysiek als online- neer te zetten. Omdat we van origine een tv-studio zijn, zit dynamische beeldregistratie praktisch in ons bloed. In samenwerking met partners op het hoogste niveau, zoals Tribe Company -onder andere verantwoordelijk voor hybride/online publieksevenementen zoals De Vrienden van Amstel Live en de Streamers – kunnen we van grote toegevoegde waarde zijn voor het organiseren van evenementen, zowel voor publieksevenementen als business to business.’

Door > Angelique Aalders

 

Hoofdfoto: Nathan Reinds

Goed artikel?

Schrijf je in net als 37.058 andere professionals en ontvang wekelijks de beste artikelen!

Meer lezen in deze rubriek

Events nieuwsbrief

Goed artikel?

Schrijf je in net als 37.058 andere professionals en ontvang wekelijks de beste artikelen!