Stichting Techniekpromotie organiseert Eureka!DayStichting Techniekpromotie organiseert Eureka!Day
Back Back Opdrachtgever aan het woord

Stichting Techniekpromotie organiseert Eureka!Day

11 juli 2019

‘Een vol huis en dan toch een soort van rust’

Dat een evenement, de opdrachtgever en diens gasten en de locatie goed bij elkaar moeten passen, is een open deur. Als de match echter zo perfect is, als die tussen Stichting Techniekpromotie met haar Eureka!Day en de Broodfabriek in Rijswijk, dan is dat een inspirerend verhaal waard. ‘Je hebt het in dit geval over de aanwezigheid van zo’n 1.500 pubers, het accommoderen van verschillende exposanten en het faciliteren van uiteenlopende jurysessies’, vertelt Sandra van Hoeckel, projectleider evenementen. ‘Dat stelt, qua ruimte en flexibiliteit, heel specifieke eisen aan de locatie en aan de mensen met wie je de klus gaat klaren.’ Eensluidend oordeel achteraf: een prima keuze.

Beeldvorming

Eureka!Day is sinds 2004 de finaledag van een landelijke ontwerpwedstrijd met technologische uitdagingen voor leerlingen uit de onderbouw van havo en vwo. Scholen nemen met teams van leerlingen deel aan een lesprogramma waarbinnen ze worden uitgedaagd om een eigen oplossing te bedenken voor een van in totaal zes technische opdrachten. ‘Deze worden in samenwerking met zes opdrachtgevers ontwikkeld op basis van een probleem- of vraagstelling, die daadwerkelijk bij deze opdrachtgevers speelt. Onderdeel van deze samenwerking is dat zij voor de Eureka!Day ook juryleden inzetten. De uiteindelijke jury’s worden gevormd samen met vrijwilligers vanuit Stichting Techniekpromotie’, licht Sandra toe. ‘Dit project sluit naadloos aan bij de doelstellingen van de stichting, namelijk om kinderen in de leeftijd van 4 tot en met 18 jaar enthousiast te maken voor wetenschap en technologie.’ De stichting is opgericht door medewerkers en studenten van de TU Eindhoven. ‘Bij de termen wetenschap en techniek hebben mensen en zeker ook jongeren een beeld van stoffig, saai, moeilijk en ingewikkeld. Dat is niet terecht. Om die beeldvorming om te turnen onderneemt de stichting allerlei activiteiten, waarvan de Eureka!Cup er eentje is.’

Compact

Voor het jaarlijkse slotakkoord nam de organisatie in de voorbije jaren steeds haar intrek in het Nationaal Militair Museum in Soest. ‘Op zichzelf een prima locatie, maar we groeiden uit ons jasje. We hadden behoefte aan meer ruimte, meer flexibele ruimte ook. En voldoende goed bereikbaar vanuit alle windrichtingen.’ Een relatie uit het ambtelijke circuit in Den Haag wees Sandra op het bestaan van de Broodfabriek. ‘Ik had er zelf nog niet eerder van gehoord. Maar nadat ik er ben wezen kijken, stond voor mij vast dat we daar naartoe zouden gaan. Ik was direct gecharmeerd van de industriële sfeer en de mogelijkheden die de uiteenlopende ruimten bieden. We hebben nogal wat onder te brengen en toch wilden we het zoveel als mogelijk compact en bij elkaar houden. Dat kan daar heel goed. Horeca Plaza ligt centraal, de zalen liggen er als het ware omheen.’ Voor Eureka!Day 2018-2019 boekte Sandra in De Broodfabriek de Huszaal, de Patriazaal en Bakkerij 1. ‘We hebben twee juryruimten nodig, de ene voor het beoordelen van gemaakte protoypes, de andere om de processen die de leerlingen hebben doorgemaakt te beoordelen. Want ook die waarderen we tegenwoordig in de competitie.’

Rust

Sandra is terugkijkend vol lof over de samenwerking met De Broodfabriek. ‘Van het eerste overleg tot de opbouw als ook op de dag zelf was daar niets op aan te merken. We hoefden maar iets te vragen en we konden erop vertrouwen, dat het werd gedaan.’ Aan flexibiliteit, iets waar Sandra sterk aan hecht in haar dagelijkse organisatiewerk op evenementen, geen enkel gebrek. Opdrachtgever, project en locatie pasten sowieso meer dan goed bij elkaar, was ook de ervaring vanuit De Broodfabriek. ‘Wijzelf hadden het idee dat er, ondanks dat je toch zo’n 1.500 scholieren over de vloer hebt, een bepaalde rust was in het event. We hadden voor de leerlingen als altijd verschillende nevenactiviteiten waaronder sport en spel, maar het leek wel of ze dit keer ook echt even ergens anders bezig waren.’

Timing

Hoewel de eerste reacties direct na afloop louter positief waren, wacht Sandra de officiële evaluaties nog even af alvorens het eindoordeel te kunnen vellen. ‘Ik ben ook erg benieuwd naar hoe onze partners, Politie, Defensie, Rabobank, Bouwend Nederland, Platform WOW en technisch dienstverlener Kuijpers het in de Broodfabriek hebben ervaren. Daar ben ik overigens niet bang voor. Maar als ik dan toch nog een verbeterpuntje moet noemen, dan zou dat onze eigen programmering kunnen zijn. We stopten nu om 5 uur ’s middags en dat is hartje Randstad misschien niet het handigste moment. Al ben je vanuit de ruime parkeergarage wel echt binnen luttele minuten op de naastgelegen snelwegen.’ Ook bij De Broodfabriek wordt met tevredenheid teruggeblikt op de samenwerking met de voor hun nieuwe opdrachtgever. Julia Forsch daarover: ‘Wij zijn blij dat Sandra de samenwerking positief heeft ervaren en dat wij hebben bijgedragen aan het succes van de Eureka!day. Sandra omschrijft De Broodfabriek als groot, maar toch compact en overzichtelijk met veel flexibiliteit. Mooi dat ze het zo heeft ervaren, want dat is volgens mij precies wat wij zijn.’

Door > Henny Beijer

Goed artikel?

Schrijf je in net als 37.058 andere professionals en ontvang wekelijks de beste artikelen!

Meer lezen in deze rubriek

Events nieuwsbrief

Goed artikel?

Schrijf je in net als 37.058 andere professionals en ontvang wekelijks de beste artikelen!