Back Back Nieuws

Sterkste merk van Nederland: de Efteling

06 juni 2005

De Efteling is door de BrandAsset™ Valuator uitgeroepen is tot ‘het sterkste merk van Nederland’. De BrandAsset™ Valuator is het grootste onderzoek ter wereld naar merkwaarde en merkperceptie. Het werd voor het eerst uitgevoerd in 1993, vervolgens in 1997, 2000 en 2003. Ook dit jaar werden ruim duizend Nederlandse merken onderzocht. Elk merk wordt door ruim 1500 respondenten op meer dan 55 aspecten beoordeeld, van merksterkte en -zwakte tot imago. In 2003 stond de Efteling nog op de vierde plaats. De sterkste merken van Nederland in 2005 zijn: (1) Efteling, (2) WWF en (3) Lego. André Soff, directeur van Consult Brand Strategy, het bureau dat in Nederland verantwoordelijk is voor de door Young & Rubicam ontwikkelde BrandAsset™ Valuator, is niet verrast dat de Efteling als sterkste merk is geëindigd. “De Efteling is natuurlijk een leuk en origineel merk, en op meerdere manieren aansprekend. In de ogen van Nederlanders is de Efteling ook innovatief, vriendelijk, onafhankelijk en het geld meer dan waard.” De Efteling denkt de uitverkiezing vooral te danken te hebben aan het feit dat zij al meer dan 53 jaar trouw blijft aan haar eigenzinnige koers, ook bij nieuwe activiteiten als het Efteling Hotel, Efteling Golfpark en Efteling Theater. Hoofd Marketing en Sales, Caroline Segers-Pennings: “De attractieparkenbranche is behoorlijk dynamisch, maar wij blijven trouw aan onze uitgangspunten. We proberen dat op een zo oorspronkelijk mogelijke wijze te doen en dat geeft blijkbaar vertrouwen bij onze bezoekers”. Ook andere merken hebben de afgelopen periode de kracht van het Efteling-merk opgemerkt, getuige de partnerships met onder andere Unilever, ABN AMRO, WWF, Coca-Cola, C1000, Friesland Foods en Ola. De titel komt voor het Brabantse bedrijf op een goed moment, zij heeft plannen de komende jaren onder dezelfde naam musical- en tv-producties te ontwikkelen. Meer informatie over de complete uitslag van de BrandAsset™ Valuator: www.consultbrandstrategy.com  

Goed artikel?

Schrijf je in net als 37.359 andere professionals en ontvang wekelijks de beste artikelen!

Meer lezen in deze rubriek

Events nieuwsbrief

Goed artikel?

Schrijf je in net als 37.359 andere professionals en ontvang wekelijks de beste artikelen!