Back Back Achter de schermen

Stelling over beleving

10 november 2006

De ultieme beleving; je ziet, hoort, ruikt, proeft en voelt. Je gaat er helemaal in op. Pine en Gilmore, pioniers van de beleveniseconomie, noemen het een nieuw tijdperk.

Waarom kost een kop koffie in café Florian aan het San Marcoplein in Venetië meer dan in een eenvoudige koffieshop of thuis op de bank? Wat zoeken kinderen en volwassenen in Disneyland? Waarom zijn mensen bereid flink meer te betalen voor een kerstboom, wanneer ze die kopen bij een tuincentrum met een volledig ingerichte kerstshow, compleet met rondwandelende kerstman en glühwein?

Over de beleveniseconomie, ofwel Experience Economy, zijn nogal verdeelde meningen: Is het inderdaad de toekomst of slechts een trend? Daarom de volgende stelling:

Mensen worden overladen met marketingtrucs; ze kijken over niet al te lange tijd dwars door de beleving heen.

[afbeelding niet meer beschikbaar]

Een kop koffie op het San Marco plein; 15 euro.

Goed artikel?

Schrijf je in net als 37.058 andere professionals en ontvang wekelijks de beste artikelen!

Meer lezen in deze rubriek

Events nieuwsbrief

Goed artikel?

Schrijf je in net als 37.058 andere professionals en ontvang wekelijks de beste artikelen!