Back Back Interview

Stefan van Vlerken: Als je op elkaars schouders gaat staan, kun je verder kijken

10 september 2014

Wie zijn je branchegenoten? Waar halen ze hun inspiratie vandaan en wat is hun droom? Waarom hebben ze voor deze branche gekozen en hoe zien ze de toekomst ervan? In Event Personality leer je je branchegenoten pas echt kennen! Maak je kennis met Stefan van Vlerken van Mannen van de Maas.

Wie is Stefan van Vlerken?
Ik ben geboren 1968, in het schone Brabant. Met slechts één onderbreking, woon ik sinds 1987 in Rotterdam, waar ook mijn bedrijf gevestigd is. Ik ben dus een Brabantse Rotterdammer, of een Rotterdamse Brabander. Brabanders houden van gezelligheid en Rotterdammers van duidelijkheid. Ik hou van beide en dat is in de evenementindustrie een goede combinatie. Komt er bijvoorbeeld een ingewikkelde aanvraag binnen, dan ga ik er persoonlijk naartoe. Dat is A: gezellig, en B: nuttig. Door ergens tijd in te steken, ben je al snel veel verder dan met eindeloos mailen. Ik ben alleenstaand en ‘vrijgezellig’. Dat vind ik uitstekend. Het maakt mijn actieradius stukken groter. En als dat betekent dat het vier uur ’s nachts wordt, dan is dat zo.

Wat is typisch ‘Stefan van Vlerken’?
Stefan is eigenwijs, een teamspeler en kan goed luisteren. Maar ik wil ook af en toe gehoord worden. Ik ben conflictvermijdend en heel gemakkelijk (tot bepaalde grenzen). Ik wil iedereen op waarde schatten, maar wil ook dat mensen dat bij mij doen.

Beroep en bedrijf?
Eigenaar van Mannen aan de Maas, dat in 1994 begonnen is als artiestenbureau. Dat zijn we nog steeds, maar we maken ook steeds vaker een uitstapje naar de evenementenorganisatie. De ervaring die daarvoor nodig is, heb ik in de loop der jaren wel opgedaan. In de huidige tijd moet je daarbij steeds het midden zien te vinden tussen geld en inhoud.

Waarom deze branche?
Ik ben er eigenlijk ingerold. Als student in Rotterdam, werkte ik in de horeca bij Archeon in Alphen aan de rijn. Daarna kreeg ik daar een baan op kantoor waar ik feestjes ging verkopen. In het Romeinse Badhuis van Archeon ontmoette ik mijn toenmalige zakenpartner, waarmee ik Mannen van de Maas ben begonnen. Deze compagnon heeft in 2004 het bedrijf verlaten. Sindsdien ben ik de enige eigenaar.

Mooiste evenement waaraan je hebt meegewerkt?
De mooiste evenementen zijn die waarbij de opdrachtgever je als partner ziet en niet als leverancier. Opdrachten die ruim van te voren worden ingezet, waardoor er ruimte is voor creativiteit. Een voorbeeld daarvan is een evenement dat ik organiseerde bij Cruise Terminal Rotterdam. Een uitgebalanceerd programma inclusief entertainment, vervoer, catering etc. waarvan de complete organisatie in mijn handen lag.

Mooiste evenement dat je hebt bijgewoond?
Das is al eventjes geleden. Een groot bedrijfsfeest in Maastricht, waar de grote partijen in de markt aan meededen. Alles was prachtig opgebouwd en het feest had een schitterende finale. Toen dacht ik: dat wil ik nog wel eens doen. Bij dergelijke grote opdrachten moet je met partners durven werken en dat is precies wat in nu doe. Een goed voorbeeld daarvan is mijn samenwerking met Henk Dijkema van De Mannen van Rijnland.

Wat inspireert jou?
Mooie dingen maken, mijn eigen creativiteit kietelen om tot het juiste eindproduct te komen. Ik ben in deze branche begonnen omdat ik van een feestje hou. Ik maak mensen graag blij. Ik werk projectmatig en dus is iedere dag anders. Je rijdt wat af en komt overal. Op iedere locatie zoek je naar het optimum om er een mooie avond of dag van te maken. Iedere keer wil je dat plaatje weer passend maken en dat doe je in samenspraak met veel professionals in de branche. Elkaar versterken en er samen iets moois van maken. Dat inspireert mij steeds weer.

Waar droom je nog van?
Een onbezorgd leven. Ik heb niet de ambitie om de organisatie van de Olympische Spelen te verzorgen, je moet wel realistisch blijven. Ik wil blijven doen wat ik nu doe, in een frequentere vorm. En dat zorgt dan weer voor een onbezorgd leven. Ik word er in financiële zin niet rijk van, maar daar gaat het mij ook niet om. Mijn ambitie is om het leuk te maken én het betaalbaar te houden voor opdrachtgevers. Ik hoef niet in de nieuwste auto te rijden en in het grootste huis te wonen. Dat is voor mij onbelangrijk. Belangrijk is het goed organiseren van de diverse opdrachten. Dat mensen blij zijn met wat ik voor hen heb gedaan. Dat geldt zowel voor de opdrachtgevers als de artiesten.

Hoe ziet de branche er over vijf jaar uit?
Ik ben bang dat een groot deel van de tussenhandel dan verdwenen is. Veel mensen denken dat ze het zelf wel kunnen regelen en dat dit goedkoper is. Ze staan er dan echter niet bij stil wat er allemaal bij de organisatie van een evenement komt kijken. De uitdaging voor mij is om ervoor te zorgen dat wij over 5 jaar nog wel bestaan. Dat wil ik bereiken met de ervaring die ik inmiddels heb, de passie voor het vak en de persoonlijke benadering die ik hanteer.

Met wie zou je wel eens een boompje op willen zetten?
Met god. Daar heb ik wel een en ander aan te vragen, ik denk dat dat een heel boeiend gesprek wordt.

Wat was je grootste blunder?
Je maakt er genoeg, het punt is dat je er iedere keer van leert. In de beginperiode toen ik nog in de horeca werkte, ben ik ooit vergeten de datum van een verzet evenement te veranderen in het systeem. Stond er een koffietafel voor 300 man klaar en kreeg ik een belletje met de vraag ‘waar blijven die mensen?’ Natuurlijk maak je fouten. Dat zorgt voor de ervaring. Het leert je overal aan te denken.

Dit weet of verwacht bijna niemand van mij…
Voor de meeste mensen ben ik een open boek. De mensen die mij beter kennen weten wel hoe ik  in elkaar zit.

Welke wijsheid wil je graag met je branchegenoten delen?
Dat samenwerken belangrijk is. Je kunt elkaar allemaal wel de hut uit concurreren, maar soms is het beter om de handen ineen te slaan en elkaar dingen te gunnen. Samenwerken loont en is leuk! 1+1=3. Als je op elkaars schouders gaat staan, kun je veel verder kijken.

 

Goed artikel?

Schrijf je in net als 37.403 andere professionals en ontvang wekelijks de beste artikelen!

Meer lezen in deze rubriek

Events nieuwsbrief

Goed artikel?

Schrijf je in net als 37.403 andere professionals en ontvang wekelijks de beste artikelen!