De Spreker
2 april 2025

Sprekers met impact

Door Eric van den Berg

Rubrieken

Zoek je sprekers die organisaties kunnen inspireren, uitdagen en in beweging kunnen brengen? Of experts die vertellen hoe bedrijven profiteren van AI of een meer inclusieve werkvloer? De kans is groot dat je deze mensen vindt bij sprekersbureau deSpreker.nl. Volgens operationeel directeur Kees Veer komt dit door hun selectie: ‘Wij werken uitsluitend met sprekers die een intrinsieke drive hebben om de wereld, organisaties of professionals naar een hoger niveau te tillen.’

‘Als je ons vergelijkt met het televisielandschap, dan zijn wij NPO en geen SBS6’, vertelt Kees, die het platform 12 jaar geleden oprichtte. ‘Niet entertainment of vermaak, maar de inhoud staat bij ons centraal. Het merendeel van onze sprekers wil vanuit hun eigen achtergrond, kennis of levenservaring blijvende veranderingen teweegbrengen binnen organisaties of de samenleving. Ze hebben echt iets te vertellen. Daarnaast werken we met ervaren dagvoorzitters die evenementen structureren, gesprekken leiden en de juiste vragen stellen. Ze tillen een event naar een hoger niveau en versterken de impact van het programma.’

Inspirerende thema’s

Het aanbod van sprekers is vrij breed. Denk aan AI-specialisten die organisaties voorbereiden op de toekomst. Of duurzaamheidsexperts die bedrijven helpen bij de transitie naar een groene economie. Of psychologen en gedragsexperts die organisaties op allerlei deelthema’s kunnen helpen bij gedragsveranderingen. Zo vertelt oud-marinier Robin Imthorn over mentale kracht en Trijntje Oosterhuis over persoonlijke groei. Anne-Marije Buckens kan vertellen over loopbaanontwikkeling en de arbeidsmarkt. Terwijl Jörgen Raymann inspireert op thema’s als diversiteit, leiderschap en werkgeluk. 

Nuchter & informeel

‘Wat deSpreker.nl uniek maakt, is onze persoonlijke aanpak’, legt Kees uit. ‘We krijgen vaak terug dat we een prettige, informele mentaliteit hebben. We kijken niet alleen naar de naam en reputatie van een spreker, maar vooral naar de match met het publiek en de impact op organisaties. Organisaties krijgen advies op maat, zodat de spreker aansluit op specifieke behoeften en uitdagingen. We maken het gemakkelijk voor klanten om in een vroeg stadium met de spreker in contact te komen. Dit helpt niet alleen om snel te bepalen of er een goede match is, maar biedt vaak ook direct vertrouwen in de expertise en aanpak van de spreker. Achteraf willen we zowel een enthousiaste organisatie als een enthousiaste spreker aan de lijn hebben.’

Rubriek op events.nl

Naast het boeken van sprekers kun je sinds vorig jaar ook bij deSpreker.nl terecht voor podcasts. Iedere week verschijnt er een gratis podcast online, waarin experts, wetenschappers, topsporters en ondernemers vertellen over hun visie op persoonlijke ontwikkeling, leiderschap, innovatie en maatschappelijke ontwikkelingen. Ook introduceert deSpreker.nl vanaf april de nieuwe rubriek 'Spreker van de maand' op events.nl. Iedere maand lichten we iemand uit met een bijzonder verhaal of inspirerende inzichten.

Transparantie

‘Sinds kort zijn we onderdeel van de International Speakers Management Group, waar ook marktleider Speakers Academy onder valt,’ vertelt Kees. ‘We blijven gewoon een onafhankelijk merk, met de persoonlijke service die je van ons gewend bent. Maar achter de schermen hebben we nu toegang tot nóg meer kennis, ervaring en een breder netwerk van nationale en internationale sprekers.’
 

Korte lijnen

In totaal werkt deSpreker.nl met ongeveer 750 sprekers. Reden om dit aantal verder uit te breiden is er volgens Kees niet: ‘Natuurlijk houden we onze ogen altijd open voor nieuwe experts die nieuwe thema’s kunnen belichten. Maar het verbreden van het sprekersbestand is geen doel op zich. Veel van hen komen regelmatig langs op ons kantoor voor een bakje koffie. Dat vinden we belangrijk, want door die korte lijnen zijn we beter in staat om goede matches te maken.’

Hoofdfoto: Butino
Foto zaal: Maarten van der Weijden op het podium