Back Back Achter de schermen

SpecialReport eventmarketing in MarketingTribune

30 mei 2006

Op de verjaardag van Arjan van Dijk die vandaag 56 jaar is geworden (Diederick van Eeden gisteren 47 en René Waerts zondag 4 juni ook 56) komt MarketingTribune door de brievenbus met een SpecialReport eventmarketing (eerder heette dat nog Dossier, maar die benaming is gelukkig verlaten, oh nee toch niet, het Dossier Logistiek zit er ook in).

Op pagina 5 gaat het al goed los met de discussie over het wel of niet nuttig zijn van een mogelijk door IDEA op te zetten leerstoel voor eventmarketing. Over de behoefte aan zo’n leerstoel zijn de meningen verdeeld. Ik begrijp eerlijk gezegd niet goed wat IDEA daar mee bereiken. Precies wat Wim de Vries, juryvoorzitter van de EVA, zegt: ‘Een marketeer zal heus niet sterker in zijn eigen bedrijf staan als hij met onderzoeken van een leerstoel komt aanzetten.’

Op de pagina’s 44, 45 en nog een kolommetje op 47 schrijft coolhunter Carl Rhode over de beleveniseconomie. Mooi dat ik in de tweede zin van de inleiding lees; ‘het verlangen naar memorabele ervaringen vormt de voortdurend draaiende motor achter deze economie’. Memorabele ervaringen is een mooi synoniem voor betekenisvolle belevenissen (de titel van het boek van Albert Boswijk, Ed Peelen en Thomas Thijssen). Artikel geeft wat leuke voorbeelden van de ontwikkeling van de experience economy, en met name dat die economy zich moet blijven ontwikkelen. Altijd dezelfde belevenis in Planet Hollywood maakt het weer erg saai.

We bevinden ons in de nieuwe fase van de beleveniseconomie, schrijft Rhode, waarin het allemaal kleiner, specialer, authentieker en echter moet, en als het nog even kan geheimzinniger, want dat voegt allemaal iets toe aan de belevenis.

De special over eventmarketing bevindt zich tussen pagina 50 en 77. Maar daar ga ik een andere keer wel over verder.

Goed artikel?

Schrijf je in net als 37.058 andere professionals en ontvang wekelijks de beste artikelen!

Meer lezen in deze rubriek

Events nieuwsbrief

Goed artikel?

Schrijf je in net als 37.058 andere professionals en ontvang wekelijks de beste artikelen!