Gericht op Nederland
Nederland, als grootste markt binnen de Noord-Europese hub en de vierde grootste markt in Europa, noteerde 54.083 aankomsten in de periode van januari tot juni 2023. Dit blijkt uit de statistieken van South African Tourism. Duurzaam reizen is een belangrijke drijfveer in de keuzes van consumenten en is een opvallende trend vanuit Europa.
Hoofd van de Hub Noord-Europa, Abby Jacobs, merkt op: ‘De focus van de Noord-Europese Hub, gebaseerd op deze trend en inzichten, is om waardengedreven marketing in te zetten om die consumenten te bereiken die centraal staan in het gesprek over duurzaam toerisme. De authentieke waarden van Zuid-Afrika, zoals inclusiviteit, ubuntu (een Zuid-Afrikaanse term die 'sterke onderlinge verbondenheid' betekent) en diversiteit, en het centraal stellen van mensen, vormen de kern van deze campagne. Deze waarden zijn gekoppeld aan de motivatie achter de keuzes die Noord-Europese reizigers maken op het gebied van verantwoord toerisme.’
Lokale versterking
De Noord-Europese hub van South African Tourism heeft de handen ineen geslagen met zes toerismebedrijven uit diverse provincies in Zuid-Afrika, zowel startende als gevestigde bedrijven. Het doel is om te benadrukken wat verantwoord toerisme inhoudt en deze aspecten mee te nemen in de campagne die deze week van start is gegaan. De deelnemers zijn Lebo's Soweto Backpackers, WOWZULU, Sani Lodge Backpackers, Juma Art Tours, Kwalata Game Lodge en het Diemersfontein Wijn- en Landgoed, met speciale aandacht voor de wijnen van Thokozani.
Deze lancering is een van de vele stappen waarbij het Noord-Europese team van South African Tourism de Zuid-Afrikaanse toerismebedrijven in de schijnwerpers zet voor consumenten. Toerisme levert een essentiële bijdrage aan de economie en aan inclusieve groei. Het stimuleren van initiatieven rond diversiteit en het bieden van toegang tot de markt voor deze bedrijven zijn cruciaal. Er liggen nog veel inspirerende plannen op tafel om reizigers naar Zuid-Afrika te trekken in het komende jaar.