Back Back Nieuws

Social media maakt communicatie binnen bedrijven compleet

11 maart 2014

“Het is door diverse onderzoeken bevestigd”, zegt Lonneke Deutekom,
eigenaar van event- en communicatiebureau She Knows How. “Bedrijven benutten de
huidige mogelijkheden van social media onvoldoende. Het goede nieuws is dat de
bedrijven dit wel steeds vaker erkennen.”

“Dat is in ieder geval stap één,” vult zus en collega
Marjolein Deutekom aan. “Maar vervolgens laat stap twee, social media onderdeel
maken van je (crossmediale) communicatiemix, (te) lang op zich wachten.
Bedrijven denken dat het veel tijd kost om met social media aan de slag te
gaan.”

Tijd en geduld
“Ook bij onze klanten overheerst dit gevoel. Als we
echter eenmaal voor ze aan de slag gaan en hen helpen hun social media op te
starten en te beheren, merken ze dat het werkt. Ze worden opgemerkt en er is
interactie”, gaat Lonneke verder. “We zullen niet ontkennen dat de opstartfase
tijd en geduld kost. Je bent vervolgens ook niet klaar. Je zult als bedrijf
actief moeten blijven en er wekelijks aandacht aan moeten besteden. Maar na
verloop van tijd hebben we het dan over een uur per week, langer niet.”

Denkfout
Marjolein gaat verder: “Bedrijven die denken dat social media een tijdelijke
hype is, maken een denkfout. Ze zijn zich nog onvoldoende bewust van de
essentie ervan. De inzet van social media draagt bij uitstek bij aan het
vergroten van de naamsbekendheid en het verbeteren van de reputatie van een
organisatie. De te ontwikkelen social media strategie van bedrijven zou juist
daarop gericht moeten zijn.”

Luisteren en leren
“Natuurlijk moet social media niet gezien worden als een wondermiddel. Het
maakt je (crossmediale) communicatie mix van events, adverteren, sponsoren,
onlineactiviteiten als een website en allerhande acties compleet. Het bindt je
(toekomstige) klanten, medewerkers, omgeving en de pers aan elkaar en aan het
bedrijf. Waarbij het grootste voordeel is dat het tweerichtingsverkeer mogelijk
maakt. Het bedrijf kan actief zichzelf promoten en daarin snel en up-to-date
schakelen, maar vooral ook veel leren. Door de eigen social media goed te
monitoren kun je veel informatie over je klanten, omgeving en (toekomstige)
medewerkers vergaren. De mogelijkheid tot leren en luisteren is één van de vele
grote voordelen. Mooier kun je het als organisatie eigenlijk niet hebben; een
open en nagenoeg kosteloze toegang tot een wereldwijd podium.”

Goed artikel?

Schrijf je in net als 37.058 andere professionals en ontvang wekelijks de beste artikelen!

Meer lezen in deze rubriek

Events nieuwsbrief

Goed artikel?

Schrijf je in net als 37.058 andere professionals en ontvang wekelijks de beste artikelen!