Back Back Nieuws

Social media belangrijker dan ooit voor publieksveiligheid events

21 april 2016
Het festivalseizoen is aanstaande en veiligheid is voor organisatoren van evenementen cruciaal. Per evenement plaatsen bezoekers inmiddels tien- tot honderdduizenden berichten openbaar op sociale media als Twitter, Facebook en Instagram. Het live analyseren van deze berichten geeft onmiddellijk inzicht in potentiële gevaren, maar dit is voor veel organisatoren van evenementen lastig. Om dit zo eenvoudig mogelijk te maken, heeft social media analysebedrijf Coosto een aparte tak opgericht voor eventmonitoring. Inclusief een speciaal opgeleid team van experts. Zo heeft ID&T het team van Coosto succesvol ingezet tijdens Mysteryland.

Evenementen en sociale media
Sociale media spelen inmiddels een cruciale rol in het optimaliseren van publieksveiligheid. Het aantal berichten dat tijdens evenementen openbaar op sociale media wordt geplaatst, neemt ieder jaar weer toe. Ook wordt er steeds meer beeldmateriaal gedeeld door bezoekers. Deze berichten bevatten veel signalen over calamiteiten als drukte, geweld en drank- en drugsgebruik. Alle bevindingen die bezoekers openbaar delen, kunnen met Coosto real-time worden gemeten. Zo kan tijdens een evenement eenvoudig een calamiteit worden gesignaleerd of worden gemeten wat er leeft bij het publiek. Dat biedt belangrijke input voor publieksveiligheid of live content voor bijvoorbeeld informatieborden.

Team van experts
Intern heeft Coosto een team van experts opgeleid met zowel kennis van veiligheid als de eigen social media analysetool. Het team kan de organisatie van evenementen voor één of meerdere dagen bijstaan en de veiligheid in het gareel houden. Zo nemen zij het volledige crowd management via sociale media uit handen. Coosto richt zich hiermee nu ook op de inrichting voor crises en calamiteiten. Het team van Coosto is al tijdens verschillende evenementen ingezet en is indien nodig 24/7 beschikbaar. De bevindingen van ID&T tijdens het dance-evenement Mysteryland zijn hier te lezen.

Toine Verheul, CEO van Coosto: ‘Het kost tijd om mensen op te leiden in het monitoren van sociale media én ze moeten tijdens het evenement beschikbaar zijn. We merken dat in de markt dringend behoefte is aan onze expertise op dit gebied. De aparte tak voor eventmonitoring binnen Coosto is hier een antwoord op. Het domein van crowd management via sociale media kunnen we volledig bedienen en dat is een unieke propositie. We hebben zowel de technologie, specialistische kennis alsmede de handen om het uit te voeren. Ons team van experts houdt zich tijdens evenementen op locatie continu bezig met signaleren, rapporteren en advies uitbrengen waar nodig. Dat kan gaan over één potentieel gevaar of over crises en trends zijn die zij spotten. Evenementenorganisatoren kunnen zo de beste beslissingen maken op basis van social media data en de publieksveiligheid waarborgen.’

Goed artikel?

Schrijf je in net als 37.359 andere professionals en ontvang wekelijks de beste artikelen!

Meer lezen in deze rubriek

Events nieuwsbrief

Goed artikel?

Schrijf je in net als 37.359 andere professionals en ontvang wekelijks de beste artikelen!