Back Back Achter de schermen

Simon Renes over ZIN, zijn relatie-evenement van vorige week

02 mei 2007

Ik had net een online chat-interview via Google Talk met Simon Renes (net 33 geworden), directeur-eigenaar van Effect Groep, sinds kort te vinden in een TV-Studio in Veenendaal. Vorige week donderdag gierden de zenuwen door zijn lijf, want hoewel hij zich nooit nerveus zegt te maken voor evenementen die hij voor anderen in opdracht organiseert, is dat anders bij een eigen relatie-evenement, maar dat zal niet ongebruikelijk zijn. Hieronder het chat-interview daarover. (De taalfouten door de chat snelheid laten we er natuurlijk netjes in staan.)

[afbeelding niet meer beschikbaar]

22:25 ik:
Vorige week donderdag hield Simon Renes, eigenaar van Effect Groep in
zijn nieuwe kantoor, een tv-studio in Veenendaal, een relatie-evenement
met de titel ZIN. High Profile kon daar om begrijpelijke redenen helaas
niet bij aanwezig zijn en daarom hebben we kort contact met Simon Renes
hierover. Simon, als ik zeg dat dit evenement een voorbeeld is voor de
branche, waar denk je dan dat ik het over heb?

22:29 simonrenes@gmail.com:
Hopelijk zeg je dit omdat wij het event hebben neergezet zoals wij
zouden willen dat onze klanten het ook doen: als communicatiemiddel. We
hebben exact datgene gedaan wat wij verkondigen: live communicatie. Maar je kan ook iets anders bedoelen uiteraard…



5 minuten
22:34 ik:
Het gaat mij vooral om de communicatie rondom het evenement dat uniek
is georganiseerd. Het begint bij het maken van een aparte weblog over
ZIN
, over het te houden evenement… daarmee laat je de klanten,
relaties, medewerkers en vrienden meegenieten, of meeleven met jouw
struggle in de voorbereiding naar dit evenement toe. Je laat het via je
persoonlijke weblog weten dat je daar mee bezig bent, en dat het
hopelijk wat gaat worden. Vervolgens, de datum komt vast te staan, en
je maakt een aparte site voor dit evenement, je nodigt via e-mail, maar
ook met aankondigingen op je weblog en de ZIN weblog laat je potentiële
nieuwe klanten weten dat ze kunnen inschrijven. Heb jij voorbeelden in
de markt die een relatie-evenement op deze manier in het voortraject
hebben georganiseerd? Of is dit puur jouw idee?

11 minuten
22:46 simonrenes@gmail.com:
Ik ben op zoek gegaan naar een concept waarmee ik mijn klanten echt kon
laten voelen dat wij als bureau dicht bij ze staan en samen succesvol
willen zijn. Ik kwam er achter dat een relatie een mooie metafoor zou
zijn. Vandaar ook de eerste communicatie op Valentijnsdag met een kaart
‘Ik denk wel dat wij bij elkaar passen’. En daarna de website waarop
men de ideale kandidaat kon ontmoeten (onze medewerkers dus). Met
vervolgens de uitnodiging om ons live te ontmoeten. Het thema was The
Perfect Match. Je wilt echt niet weten wat er intern bij onze klanten
allemaal is gebeurd rondom die Valentijnskaart… Echt geweldig hoe je
juist in deze tijd mensen kunt raken met zoiets simpels. Ze zullen ons
echt niet meer vergeten.

[afbeelding niet meer beschikbaar]


Kijk,
ik zie events werkelijk als een onderdeel van een totaal campagne.
Internet is (na events) mijn tweede liefde. Daarom denk ik bij events
bijna altijd door in een online campagne. In het geval van ZIN is het
zelfs zo dat het eigenlijk niet eens uitmaakt of je bent geweest. Gek
dat ik dat zeg? Nee, want de essentie is dat mijn boodschap is
overgekomen, ook zonder bezoek aan ZIN. Ik heb misschien nog wel de
meeste (leuke) reacties ontvangen rondom de communicatiecampagne. En zo
hoort het vind ik eigenlijk.

22:47 Begrijp
je? Het gaat om HET idee en dat rol je uit over alle
communicatiemogelijkheden die voorhanden zijn. Soms moet het event nog
maar een klein onderdeel zijn.
22:48 ik: Helder. Wat heb ik eigenlijk gemist? Wat was het programma en hoe paste dat weer in het gehele plaatje?
22:53 simonrenes@gmail.com:
Het hele event stond (ook qua styling) in het teken van The Perfect
Match. Het in de communicatie gebruikte karakter (Dr. Love) was
gastheer. Het eerste gedeelte hebben we de focus gelegd op
creativiteit: hoe denk je out of the box. We hebben bijvoorbeeld een
film van Sponge Bob laten zien over Imagination (zien!).
Improcabaretiers Mier leerden de gasten hoe je vrij en open kunt
denken. Daarna ging het over internet en events, ingevuld door Stephan
Fellinger. En nog wat sprekers en acts. Aansluitend speed-daten: aan
tafel liet Grand Catering het beste uit de keuken proeven en elke 5
minuten kwam een act of artiest zich presenteren aan de gasten.

[afbeelding niet meer beschikbaar]

De rode draad (ik denk dat wij wel bij elkaar passen) zat bv ook in onze medewerkers: die kon je aan tafel ontmoeten.

22:55 Wat
je ook hebt gemist is de meest bijzondere give away die ik ooit heb
gegeven: een gezelschapsspel. Met een persoonlijke brief waarin we nog
eens benadrukte ‘ hoe leuk live’ is.
22:58 ik:
Verder heb je pers uitgenodigd, FZ, QM, High Profile, je hebt een
fotograaf een grote serie foto’s laten maken… wat ik dan nog mis is
bijvoorbeeld een filmpje. Heb je daar nog aan gedacht of zat daar voor
jou geen meerwaarde in?
 simonrenes@gmail.com: Je hebt me… Ik denk een waardevolle tip voor de volgende keer.
23:01 ik:
Oh oké. Afsluitend, Rob – wat zit er op het laatst in de schoenendoos –
Captijn zou jou nu kunnen vragen ‘Wat hebbie aan al die inspanningen
over gehouden. Is dit relatie-evenement te vergelijken met de
genomineerde case van The Entertainment Group met de Symphonica in
Rosso VIP Arrangementen? Met andere woorden: heeft het je opdrachten
opgeleverd? Of is dat nog te vroeg?
23:05 simonrenes@gmail.com:
Ik heb vooraf geen omzetdoelstelling gekoppeld aan het event. Wel moet
het een opstap naar meeeeer zijn uiteraard. Er zijn wel concreet
afspraken uitgekomen en enkele klanten hebben aangegeven bepaalde items
uit het programma graag in hun events te willen verwerken. Meer kan ik
er op dit moment (sorry Rob) niet van maken…
23:08 ik:
Maarrrr je hebt zoals een echte giraffe betaamt je nek uitgestoken. Op
een bij mijn weten unieke manier. Gefeliciteerd met dit succes! En
bedankt voor deze online Google Talk chat interview (wat overigens
vreselijk goed werkt en is aan te bevelen aan collega journalisten.
Moet men natuurlijk wel op een kanaaltje kunnen chatten als MSN, Skype,
Google Talk en noem maar op…)
23:10 simonrenes@gmail.com:
Jij ook bedankt Henk-Jan, ik ga nog effies (hmm da’s een andere award)
een presentatie maken en daarna wat blogs lezen… Tot snel!

[afbeelding niet meer beschikbaar]

Goed artikel?

Schrijf je in net als 37.359 andere professionals en ontvang wekelijks de beste artikelen!

Meer lezen in deze rubriek

Events nieuwsbrief

Goed artikel?

Schrijf je in net als 37.359 andere professionals en ontvang wekelijks de beste artikelen!