Schiphol start samenwerking voor verduurzaming horeca Schiphol start samenwerking voor verduurzaming horeca
Back Back Nieuws

Schiphol start samenwerking voor verduurzaming horeca

08 augustus 2024

Samen met haar horecapartners heeft Schiphol een overeenkomst getekend om gezamenlijk te werken aan een meer duurzame horecatoekomst. Eén van de doelen is om in 2030 de CO2-uitstoot met 50% te verminderen ten opzichte van 2023, voornamelijk door 60% van het totaal verkochte aanbod van voedsel en zuivel plantaardig te maken.

Om de ambitie van Schiphol waar te kunnen maken is er in nauwe samenwerking met de horecapartners de afgelopen maanden hard gewerkt aan een actieplan en richtlijnen. Hierbij is gekeken naar duurzamer inkopen, data en reporting, afvalmanagement, communicatie en het ontwerpen en bouwen van horecalocaties. Concreet leidt dit tot afspraken voor meer dan honderd horecalocaties voor een meer bewuste en verantwoorde inkoop in de gehele horecaketen. Van vlees, vis, cacao en koffie tot groente en fruit, allemaal met onafhankelijke keurmerken. 

Diverse doelstellingen

Zo zal Schiphol, conform de wetgeving, vanaf 2025 volledig ontbossingsvrij inkopen. Andere doelstellingen zijn Fair Trade gecertificeerde koffie en cacao (2025), MSC/ASC gecertificeerde vis (2025), vlees met 1 Beter Leven-ster (2026). Om de CO2-uitstoot van alle horeca gerelateerde activiteiten te verminderen wordt het aanbod van plantaardige producten vergroot en gestimuleerd. Per horecapartner zal hiervoor een aanpak worden uitgewerkt inclusief monitoring en rapportages. 

Afvalvrije luchthaven

Naast de horecapartners spelen de Material Flow Management Partners, Seenons en Renewi een belangrijke rol bij het behalen van de ambitie om in 2030 een afvalvrije luchthaven te zijn. Op korte termijn zal er een gedetailleerd dashboard beschikbaar zijn waar de afvalstromen per horecalocatie inzichtelijk zijn. Dit geeft inzicht en sturing voor gerichte acties op afvalvermindering en –scheiding. Er wordt ook gekeken naar het verminderen van (toekomstig) bouwafval door de circulaire bouwprincipes toe te passen. 

Bij alle initiatieven staat de passagiersbeleving centraal. Schiphol wil samen met de horecapartners reizigers inspireren tot een meer duurzame keuze door het kwalitatief hoogstaande, diverse, herkenbare en steeds duurzamere aanbod makkelijk en toegankelijk te maken. 

Goed artikel?

Schrijf je in net als 37.058 andere professionals en ontvang wekelijks de beste artikelen!

Meer lezen in deze rubriek

Events nieuwsbrief

Goed artikel?

Schrijf je in net als 37.058 andere professionals en ontvang wekelijks de beste artikelen!