Back Back Nieuws

Schilderevenement Rembrandt succes

24 juli 2006

Het schilderevenement, dat vrijdag 14 juli werd georganiseerd door de BankGiro Loterij en verzorgd door brand experience bureau Xsaga, was een groot succes. Na het startschot, dat werd gegeven door Jan Willem Sieburgh, directeur van het Rijksmuseum, en Marc Klein Essink, zette Thom Hoffman alle kunstenaars samen op de foto. Daarna begaven de 15 schilders zich naar de verschillende tuinen van het Rijksmuseum en op het Museumplein om in een paar uur een kunstwerk te maken op abriformaat.


De kunstenaars lieten zich inspireren door het werk van Rembrandt; Jan Sierhuis en Peter Nieuwendijk schilderden de 'Staalmeesters', Selwyn 'Dinner with Rembrandt', Jacques Tange 'The Night Watch', Aat Veldhoen schilderde de torens van het Rijksmuseum, Louise van Teylingen maakte met bister net als Rembrandt een zelfportret, Hugo Kaagman maakte de 'Herrijzenis van Lazarus', Raymond Hoogendorp een Onkidonki figuurtje met de bekende kragen, hoedjes, trommels en vlaggen uit 'De Nachtwacht', Luuk Bode maakte een Mickey Mouse figuur die de 'Onbereikbaarheid van Rembrandt' vertolkte, Ad Arma 'De Engel van Rembrandt', Henk Schiffmacher een 'Levende ets', Marianne Naerebout 'Rembrandt Lounged', Sis Josip sneed zijn werk aan stukken en riep 'Zo doen we dat in Amsterdam' en Peter Donkersloot maakte een portret van de meester zelf. Rachid Ben Ali heeft zich laten inspireren door Rembrandt in zijn jonge jaren, als molenaarszoon. De molen veroorzaakte regelmatig brand waarop zijn moeder riep: Rem de brand(t)!


Thom Hoffmann maakte de dag compleet door de 15 kunstenaars in gezamenlijkheid op een foto te vereeuwigen, natuurlijk liet ook Thom zich inspireren door de meester van de Claire Obscure.


Op zaterdag 15 juli, de 400ste verjaardag van Rembrandt, worden de kunstwerken vanaf 1 euro geveild via eBay. Op dinsdag 25 juli om 10.00 uur sluit de veiling.


Van de opbrengst van de veiling gaat 100% naar ArtOlive. ArtOlive is een online galerie, die zich voornamelijk bezig houdt met het promoten en ondersteunen van jonge kunstenaars. ArtOlive besteedt de opbrengst van de veiling aan de expositie 'ArtOlive Jonge Talent 2006'. Daarnaast wil ArtOlive van de opbrengst 8 grote foto's van 3x4 meter van kunstenaarscollectief SKART in de openbare ruimte van de Westergasfabriek in Amsterdam tentoonstellen.


De BankGiro Loterij steunt culturele instellingen in Nederland. Dankzij de vele deelnemers van de BankGiro Loterij is er in 2005 een recordbedrag van ruim 52 miljoen euro verdeeld over 19 goede doelen, zoals het Rijksmuseum Amsterdam, het Concertgebouw, de Hermitage Amsterdam en het Kröller-Müller Museum.

Goed artikel?

Schrijf je in net als 37.058 andere professionals en ontvang wekelijks de beste artikelen!

Meer lezen in deze rubriek

Events nieuwsbrief

Goed artikel?

Schrijf je in net als 37.058 andere professionals en ontvang wekelijks de beste artikelen!