Schiedam en Tilburg winnaar van de Nationale Citymarketing Trofee 2023Schiedam en Tilburg winnaar van de Nationale Citymarketing Trofee 2023
Back Back Nieuws

Schiedam en Tilburg winnaar van de Nationale Citymarketing Trofee 2023

16 mei 2023

De Nationale Citymarketing Trofee (NCT) is een onderdeel van Stichting Netwerk Citymarketing Nederland en wordt uitgereikt aan ‘de beste citymarketing gemeente van Nederland’ van het afgelopen jaar. Deze prestigieuze trofee is uitgereikt tijdens het Nationaal Congres Citymarketing dat op 15 mei 2023 in Kampen heeft plaatsgevonden. De Nationale Citymarketing Trofee is gewonnen door de gemeente Schiedam in de categorie tot 100.000 inwoners en gemeente Tilburg in de categorie 100.000 plus inwoners.

Schiedam winnaar categorie tot 100.000 inwoners

De citymarketing van Schiedam moet bijdragen aan het doel om Schiedam duurzaam te profileren als een levendige woon-, werk- en verblijfstad. De basis van de Schiedamse citymarketing is het DNA van de stad: ‘het distilleercluster met zowel wereldberoemde jenever als gin, de maritieme sector en de veelzijdige creatieve maakindustrie.’ Vanaf 2016 gebruikt Schiedam een toekomstgerichte merkstrategie gebaseerd op dit DNA. In de strategie is er ook een merknaam gecreëerd - S’DAM - die wordt gebruikt bij alle citymarketingactiviteiten in de stad (binnen- en/of buiten evenementen). Een recent fenomeen is dat het DNA ook wordt gebruikt in projecten waar citymarketing en placemaking samengaan zoals in het Dutch Distillers District. De citymarketingorganisatie die de merkstrategie uitvoert is Schiedam Partners. Schiedam Partners werkt goed samen met de ‘grote broer’ Rotterdam Partners, vanuit het idee dat Schiedam complementair is aan Rotterdam.

Tilburg winnaar categorie 100.000+ inwoners

Het doel van citymarketing in Tilburg is meer bekendheid en waardering voor Tilburg bij bewoners, bezoekers, bedrijven en studenten. Voor elke doelgroep is een platform opgezet: Ticket to Tilburg voor bezoekers, Center of Tilburg voor bewoners, Make it in Tilburg voor bedrijven, Student in Tilburg voor studenten. De laatste twee doelgroepen hebben prioriteit in de Tilburgse citymarketing. Deze doelgroepen wilt Tilburg meer binden aan de stad. De citymarketingstrategie van Tilburg heeft twee pijlers: ‘kennisstad vol innovatie met maatschappelijke impact’ en ‘beleef Tilburg’. De stad geeft daarom ruimte voor makers, culturele vernieuwers en zinnenprikkelende niches in de stad. Marketing Tilburg heeft het DNA van de stad uitgedrukt als een formule: sociaal x experimenteel = creatie. Marketing Tilburg waakt sinds kort als merkregisseur over de stad en stelt overal de vraag: ‘Wat is hier nu Tilburgs aan?’ Inmiddels zit Marketing Tilburg aan tafel bij de visieontwikkeling voor de binnenstad en bij belangrijke Tilburgse projecten zoals de ontwikkeling van de Spoorzone, het Museumkwartier en het Stadsforum.

Goed artikel?

Schrijf je in net als 37.058 andere professionals en ontvang wekelijks de beste artikelen!

Meer lezen in deze rubriek

Events nieuwsbrief

Goed artikel?

Schrijf je in net als 37.058 andere professionals en ontvang wekelijks de beste artikelen!