Back Back Interview

Sander van Brandwijk: ‘ik zou graag op een bootje rond de wereld willen zeilen’

13 maart 2013

Waar halen je branchegenoten hun inspiratie vandaan? Wat is hun droom? En in wiens schoenen zouden ze graag een dagje willen staan? In Event Personality leer je je branchegenoten pas echt kennen!  Dit keer maak je kennis met Sander van Brandwijk van Blijdorp Happenings.

Wie is Sander van Brandwijk?
Ik ben van bouwjaar 1969, getrouwd en vader van twee jongens, een tweeling van 13. Verslaafd aan partycatering, evenementen en hockey. En nee, we hebben behalve een goudvis geen huisdieren. Ik werk in een bedrijf met ruim 17 duizend dieren, inclusief de ongewervelden. Dat vind ik wel genoeg.

Wat is typisch ‘Sander’?
Het perfecte evenement bestaat niet: hoe goed je het ook doet, het kan altijd beter. Mensen zien dat wel eens negatief, maar ik interpreteer het juist positief: ik ben altijd op zoek naar verbeteringen.

Beroep en bedrijf?
Op mijn visitekaartje staat ‘Hoofd verkoop’ en in de praktijk regel ik alle voorverkoop voor particulieren en voor de zakelijke markt. Wij hebben een scheiding aangebracht tussen de verkoop aan de kassa en e-ticketing. Blijdorp ontvangt jaarlijks anderhalf miljoen bezoekers en slechts een klein percentage daarvan regelt de toegang via internet. Ik houd me dan ook voornamelijk bezig met de zakelijke markt; Blijdorp is namelijk een grote evenementenlocatie. In de dierentuin hebben we acht exclusieve zalen en we organiseren zowel grote als kleine evenementen: van dertig tot 14 duizend gasten. De ene keer doen we een vergadering met een klein diner, de andere keer organiseren we een exclusieve avondopenstelling.

Waarom deze branche?
Mijn vader had vroeger een partycateringbedrijf en gek genoeg kwam ik na mijn studie en diensttijd toevallig bij Maison Van Den Boer terecht. Ik begon in die tijd in het Circustheater in Scheveningen, daar draaide toen the Phantom of the Opera – eigenlijk de eerste grote musical in Nederland. Na wat omzwervingen ben ik bij Blijdorp begonnen en dat is alweer twaalf jaar geleden.

Mooiste evenement waaraan je hebt meegewerkt?
Het is niet per se het mooiste evenement, maar zeker het evenement waar ik het meest van geleerd heb: de eerste keer dat we Dagje Vooruit voor Eneco organiseerden. Acht maal achtduizend gasten, allemaal particuliere klanten van Eneco. Op een gegeven moment belde Rijkswaterstaat: er moest iets gebeuren, want er stond een file naar onze parkeerplaats! Ja, daar leer je wel van. Inmiddels doen we dit al een paar jaar, maar ieder jaar is anders. Op die dagen tuigen wij onze dierentuin helemaal op in de sfeer die Eneco wil neerzetten; Blijdorp is dan echt het decor van Eneco’s verhaal.

Mooiste evenement dat je hebt bijgewoond?
Dat was een spontaan feest in een dorpje in Portugal, op de laatste zaterdag van het toeristenseizoen. Alle horeca was rond een centraal plein geconcentreerd en dat plein werd één grote deinende massa. Er stonden geen grote podia, de muziek kwam gewoon uit de boxen die iemand naar buiten had gesleept. Ik denk dat juist het verrassingseffect dit feest zo gaaf en onvergetelijk maakte.

Wat inspireert jou?
Authenticiteit, originele verhalen, originele mensen. Een tijdje geleden ontmoette ik een boer die huisgemaakte mozzarella verkoopt. Hij maakt maar dertig bolletjes per week, in zijn vrije tijd. Heerlijke mozzarella, maar vooral ook een mooi verhaal. Wanneer je zaken doet, zie je ook dat steeds meer mensen een authentiek verhaal willen. Dat geldt ook voor Blijdorp; wij proberen zo authentiek mogelijk te zijn door natuurgetrouwe biotopen na te bouwen. Ja, in vergelijking met de natuur zijn we surrogaat, maar we werken niet meer met kooien: we willen de leefwereld van de dieren laten zien. Dat vind ik inspirerend.

Waar droom je nog van?
Ik droom van het ultieme evenement, maar ik vermoed dat dat iets onbereikbaars is, omdat het altijd beter kan. Daarnaast zou ik graag eens op een klein bootje rond de wereld willen zeilen. Een jaar lang alle tijd en alle rust, ja, dat lijkt me wel wat.

Hoe ziet de branche er over vijf jaar uit?
Ik denk dat de evenementenbranche dan in twee stukken uiteen is gevallen. Het middensegment verdwijnt en aan de ene kant heb je dan de authentieke, duurzame en biologische evenementen waarvoor mensen geld op tafel willen leggen. En aan de andere kant do-it-yourself evenementen; relatief eenvoudige evenementen, waarbij de gast zelf van alles moet doen en mee moet nemen. Die ontwikkeling is logisch, want op een gegeven moment hebben we alles wel gezien. Je moet de gast blijven verrassen, maar op een gegeven moment is dat niet meer te betalen. Dus binnen vijf jaar vindt er een kentering plaats en gaan we terug naar het begin.

Stel: je mag een dag in iemands schoenen staan… Wie kies je en wat doe je die dag?
Ik zou wel een dagje baas van het IMF willen zijn, omdat hij de enige is die er daadwerkelijk voor kan zorgen dat de wereld een stukje beter wordt. Ik ga dan meteen voor verbeteringen op álle vlakken: de mensheid in het algemeen, milieu, armoede, noem het maar op.

Wat was je grootste blunder?
Bij Maison Van Den Boer begon ik als eerste medewerker en klom daarna op. Op een gegeven moment kreeg ik voor het eerst een heel groot diner: 675 gasten. Ik was best nerveus, maar alles liep gesmeerd. Totdat het dessert eruit ging: toen ontdekte ik dat ik was vergeten koffie te laten zetten! Uiteindelijk kregen de gasten hun koffie pas in de pauze van de voorstelling.

Dit weet of verwacht bijna niemand van mij…
Dat ik drie tot vier keer per week bloedfanatiek hockey met een clubbie van 18- en 19-jarigen, en dat ik nog prima mee kan komen ook.

Welke wijsheid wil je graag met je branchegenoten delen?
Waar ik mee begon: het kan altijd mooier, sneller en beter – in positieve zin!

Goed artikel?

Schrijf je in net als 37.403 andere professionals en ontvang wekelijks de beste artikelen!

Meer lezen in deze rubriek

Events nieuwsbrief

Goed artikel?

Schrijf je in net als 37.403 andere professionals en ontvang wekelijks de beste artikelen!