Back Back Achter de schermen

Sales versus Marketing

08 september 2010

Ik ben een beetje dwars vandaag…
Er is geen hotel, cateraar of evenementenlocatie in Nederland welke geen afdeling, directeur of manager sales & marketing heeft. Wie heeft dat sales & marketing eigenlijk ooit aan elkaar verbonden? Iedereen zegt die twee termen in één adem, maar is dat nou wel zo verstandig mijn lieve branchebuddy’s?

En nu duidelijk…
Goed verkopen is een oerinstinct. En dat oerinstinct kan je koppelen aan statistiek/feiten. Kinderkleding (helemaal laag en middensegment) wordt nou eenmaal beter verkocht na het storten van de kinderbijslag. Targets, corporate strategieën en kortingsstaffels helpen geen enkele oerverkoper. Targets zijn er vaak voor persoonlijk gewin, corporate strategieën voor de grote gemene deler en kortingsstaffels zijn onpersoonlijk en niet waarderend.

Verborgen drang naar vrijheid
Als marketeer moet je toch op een gegeven moment gek worden! Van het afkaderen van je verkopers, om inzichtelijk te kunnen maken hoe je acties renderen. Geloof ook niet dat feedback van verkopers aan de marketeer bevorderend zijn. Die marketeer moet toch vooruitstrevend kunnen denken, creatief zijn en psychologie van een product goed kunnen vertalen in een uiting naar buiten?

Wees wie je bent
Denk dat we de functies maar eens moeten ontkoppelen. Ten eerste krijgen we dan veel creatievere media, we krijgen verkopers welke kunnen laten zien dat vrijheid, bevrijdend werkt. En tevens hoop ik dat bedrijven niet meer gaan laten zien, wie ze willen zijn. Maar schreeuwen wat ze daadwerkelijk wel zijn! Zou dat nou niet eens verhelderend zijn?

Simpel
Kortom functies ontkoppelen, de marketeer weg uit dat suffe sales kantoor (die heb je überhaupt niet nodig) een verkoper is namelijk altijd onderweg. De marketeer krijgt middelen om te reizen ter inspiratie en heeft een creatieve werkplek ergens waar hij het product overziet aan de klantzijde. Dat saleskantoor staat nu toch leeg, daar stoppen we top orderpickers in, want dat is echt de meest ondergewaardeerde functie in het verkoperslandschap.

En nu aan de slag…
Maak een mooie dag…
Otto Ph. Seibert jr.
otto@cartonoflyrics.com

Otto’s boeketip van de week:
Titel: Planeet Google, Hoe één bedrijf alle kennis wil managen
Autheur: Randall Stross

Otto: In de eerste jaren zocht Google continu naar verdieping in een product waarvan de ondernemers wisten, dat er een enorme behoefte voor was. Echter hadden ze geen enkel idee hoe dit zich ooit moest vertalen in dollars.

Uitgever: De bezige bij
ISBN: 978 90 234 40857

Goed artikel?

Schrijf je in net als 37.058 andere professionals en ontvang wekelijks de beste artikelen!

Meer lezen in deze rubriek

Events nieuwsbrief

Goed artikel?

Schrijf je in net als 37.058 andere professionals en ontvang wekelijks de beste artikelen!