Back Back Nieuws

Rotterdam profiteert van Lonely Planet effect

21 september 2016
Stijgende bezoekcijfers eerste half jaar 2016 Rotterdam
profiteert van het Lonely Planet-effect. In de eerste zes maanden van
het jaar dat Rotterdam het Lonely Planet stempel ‘Best in Travel 2016 ’
mag dragen, trok de Maasstad fors meer buitenlandse hotelgasten. Naast
de hotels zagen ook de attracties en de musea het aantal bezoeken flink
toenemen.

800.000 hotelovernachtingen in Rotterdam
Het
aantal buitenlandse hotelgasten steeg in de eerste helft van 2016 met
17,4 procent ten opzichte van dezelfde periode in het jaar ervoor. Ook
het aantal bezoekers uit eigen land nam toe, zo blijkt uit de
voorlopige  CBS-cijfers. Rotterdam trok in totaal ruim een half miljoen
hotelgasten, die samen goed waren voor bijna 800.000
hotelovernachtingen. Een stijging van respectievelijk 8,1 en 5,6 procent
ten opzichte van dezelfde periode in 2015. Rotterdam ziet daarmee de
hotelcijfers al meer dan 5 jaar op rij stijgen.

De meeste hotelgasten
kwamen net als voorgaande jaren uit Nederland (53%). Vanuit het
buitenland kwamen in de eerste helft van 2016 de meeste bezoekers uit
Groot-Brittannië (8%), Duitsland (7%), België (6%), Verenigde Staten
(3%) en Frankrijk (3%).

Wethouder
Maarten Struijvenberg (Werkgelegenheid en Economie): 'De cijfers van de
eerste helft 2016 zien er weer mooi uit. Ons promotiebeleid richt zich
niet alleen op de aantallen, de kwaliteit vinden wij even belangrijk.
Door het leefklimaat aantrekkelijker te maken, wordt Rotterdam
aantrekkelijker voor Rotterdammers én voor toeristen. Want, wat goed is
voor de Rotterdammer, is goed voor de toerist. Zo redeneren wij, en niet
andersom.'

Attracties en musea
De
betaalde attracties werden in de eerste zes maanden ruim 1,7 miljoen
keer bezocht. Een stijging van 11,5 % ten opzichte van het jaar ervoor.
De Rotterdamse musea zagen het aantal bezoeken met 14,4% stijgen naar
ruim een half miljoen. Ook het aantal inkomende passagiers op Rotterdam
The Hague Airport nam toe met 0,6%. Om
de populariteit van Rotterdam als aantrekkelijke toeristische
bestemming vast te houden, is het nodig om actief te blijven sturen op
imago stelt Ron Voskuilen, directeur van Rotterdam Partners,
verantwoordelijk voor de citymarketing van de stad. 'Lonely
Planet zal ons niet elk jaar in de top 5 van steden zetten die je moet
bezoeken. Als stad zullen moeten blijven nadenken over hoe we onszelf op
wereldniveau onderscheidend houden. Met bijvoorbeeld innovatieve
initiatieven zoals ‘de Trap’ tijdens de manifestatie ‘Rotterdam Viert de
Stad’ afgelopen voorjaar. Dat zet de schijnwerpers op je stad en
verleidt mensen hier naartoe te komen.'

Goed artikel?

Schrijf je in net als 37.403 andere professionals en ontvang wekelijks de beste artikelen!

Meer lezen in deze rubriek

Events nieuwsbrief

Goed artikel?

Schrijf je in net als 37.403 andere professionals en ontvang wekelijks de beste artikelen!