Roos van der Donk en Laura Beenders van Het ConcertgebouwRoos van der Donk en Laura Beenders van Het Concertgebouw
Back Back Interview

Roos van der Donk en Laura Beenders van Het Concertgebouw @LBeenders #event17

12 april 2017

Wie zijn jullie en wat doen jullie?

‘Wij zijn Roos van der Donk en Laura Beenders van Het Concertgebouw. Voor ons is zowel de  consumenten- als de zakelijke markt belangrijk. Daarbij richten we ons op het trekken van zoveel mogelijk toeristen en evenementen.’

Jullie bestaan 129 jaar, reden voor een feestje?

‘We hebben zeker lekker taart gegeten, we staan er ieder jaar bij stil. Het 125-jarig jubileum hebben we heel uitgebreid gevierd’, vertelt Roos. ‘Het Concertgebouw is opgericht door rijke Amsterdammers, er worden al vanaf het begin evenementen georganiseerd. Het Concertgebouw is een NV, we krijgen geen subsidie, dus ondernemen hoort erbij. Het zakendoen zit echt in het dna van Het Concertgebouw.’

Wat voor evenementen werden er vroeger georganiseerd?

‘In de beginjaren was er geen vaste stoelopstelling, er stonden losse tafels met stoelen. Toen werden concerten op een andere manier beluisterd, de elite kwam er samen om elkaar te ontmoeten. Eigenlijk was het een grote netwerkborrel. Zo rond 1920, werden er zelfs bokswedstrijden georganiseerd. Van oudsher waren er ook optredens van popartiesten. Michael Jackson is er in zijn jeugdjaren geweest en Aretha Franklin.’

‘Zeven Jaar geleden zijn we echt actief gaan acquireren in de evenementenmarkt. Ook al organiseerden we evenementen, we konden er nog in groeien. Dus zijn we ons meer bekend gaan maken bij bureaus.’

Wat brengt jullie naar de beurs?

‘Netwerken, bijpraten, contacten aanhalen en de laatste ontwikkelingen. Je komt iedereen weer tegen en je bent zelf ook onder de aandacht. Het is een goed moment om te zien of er mogelijkheden zijn om de samenwerking uit te bouwen. Met klanten én leveranciers zoals High Profile Events.’

Door wie laten jullie je graag inspireren?

Laura hoorde vandaag dat de Rabobank geen functioneringsgesprekken meer gaat voeren. ‘Het is terugkijken naar het verleden, zij hanteren liever een forward approach. Door juist te kijken naar de dingen die goed gaan en te achterhalen waarom die dingen goed gaan, kun je zaken die minder zijn verbeteren. Ik vind het inspirerend dat zo’n groot bedrijf zoiets revolutionairs gaat doen. Eigenlijk vraag je je af waarom niet iedereen dit doet.’

Roos liet zich tijdens een MPI lezing inspireren op het gebied van netwerken. ‘Het gaat om persoonlijke en oprechte aandacht geven aan mensen, zoals je dat privé ook doet. Je weet het, je voelt het en toch doe je het vaak niet. Dat inspireert en geeft energie om je werk anders in te steken.’

Wat zouden jullie andere bezoekers van Event17 mee willen geven?

Laura raadt hen aan inspiratie op te doen. ‘Je ziet hier een soort mini-event.’ Roos vindt dat je hier goed ziet wat de laatste trends zijn en waar de kansen liggen. ‘Er zijn veel ontwikkelingen op het gebied van techniek, bijvoorbeeld voor de registratie voor congressen.’

Beide dames vinden Event17 interactief, meer gericht op persoonlijke aandacht, contact van mens tot mens en authenticiteit.

Wat verwachten jullie het komende jaar van de evenementbranche?

Roos verwacht dat het goed blijft gaan. ‘Veel mensen plannen en organiseren evenementen. Events blijven een prominente rol innemen in de marketing en communicatie. Ook online initiatieven gaan events gebruiken om dichtbij de mensen te blijven staan. Er mag en kan weer meer.’ Laura zegt dat evenementen weer uitgebreider worden, er wordt weer meer gezocht naar het wow-effect. ‘Maar het hoeft allemaal niet meer zo mega, zoals het vroeger was. Nu is duurzaamheid, authenticiteit en goede organisatie belangrijker.’ Roos is het daar mee eens. ‘Er kan meer, maar op een normale manier.’

Foto: Clickshots

 

 

Goed artikel?

Schrijf je in net als 37.359 andere professionals en ontvang wekelijks de beste artikelen!

Meer lezen in deze rubriek

Events nieuwsbrief

Goed artikel?

Schrijf je in net als 37.359 andere professionals en ontvang wekelijks de beste artikelen!