31 augustus 2016

Rogier Berlips: Star Wars was ‘next level shit’

Toen ik in 2010 mijn eigen bedrijf oprichtte, voelde dat als een enorme opluchting. Best raar, want ik had nog geen idee of mijn bedrijf een kans van slagen had. Het was immers crisis en de enige reden dat ik deze stap had genomen, was puur omdat ik zelf als gevolg van de crisis op straat was komen te staan.

Volgens het last-in-first-out systeem, kon ik de deur van mijn laatste werkgever weer net zo hard dichttrekken als dat ik hem had ingetrapt. Maar ik had geen zin om in de groeiende stroom van ontslagen de deuren langs te gaan met mijn CV volgens een uitgestippeld plan van het UWV.

Elke klant is baas?!
Daarnaast fantaseerde ik stiekem over een leven waar ik nooit meer voor een baas hoefde te werken. ‘Maar als zelfstandig ondernemer heb je juist meer dan één baas boven je,’ zei een vriend van mij, ‘want elke klant is een baas.’
Daar had ‘ie een punt. Toch kon ik in ieder geval mijn eigen koers uitzetten. Zou niet meer bij elke hersenspinsel worden afgekapt met de woorden: ‘Maar nu ga je op de stoel van de art-director/marketing-manager/copy-writer zitten.’

Want ik zit nu eenmaal altijd vol met ideeën en kan moeilijk op mijn tong bijten. Daarnaast wijk ik altijd graag van de gebaande paden. Dat maakt het vak juist zo spannend.

Jongensdroom!
En zo gebeurde het dat ik in het najaar van 2015 (even een sprongetje) bij Walt Disney op de koffie werd uitgenodigd om de mogelijkheden van een goodiebag voor de première van de nieuwe Star Wars film te bespreken. De 10-jarige jongen in mij maakte een vreugdedansje in de lift, een jongensdroom kwam uit!

Buro Sambal staat garant voor een mooie goodiebag mét relevante inhoud. Nu was dat niet zo moeilijk voor een film als Star Wars, want er zijn genoeg Star Wars producten te krijgen. Zeker in aanloop naar de release van Episode VII, een film waar ruim twintig jaar naar uit is gekeken. Maar naast Lego, Chupa Chups en lichtzwaarden, is er geen kauwgum op de markt van Star Wars. En dat terwijl er maar liefst drie kauwgummerken interesse hadden getoond deel te nemen aan deze populaire goodiebags.

Als het er niet is, moet je het zelf maken
Onder het motto ‘Als het er niet is, moet je het zelf maken’, trok ik aan wat touwtjes en vingerde ik door mijn rolodex. Dit is wat mijn werk nu zo leuk maakt! Ik had een plan en kon niet wachten om de klant van zijn bureaustoel te blazen.

Als trouwe Star Wars fan, was dit natuurlijk de droomklus waar ik op zat te wachten. Een andere jongensdroom was twee jaar eerder al uitgekomen, toen ik de goodiebags voor de Bond-film Skyfall mocht verzorgen. Maar dit was next level shit! De link van kauwgum (lees: chewing gum) naar Chewbacca was een simpel één-tweetje voor een fan van mijn kaliber. Maar nu moest ik nog één van deze merken overtuigen om speciaal voor deze première een custom made limited edition te produceren van de CHEWY GUM die ik voor ogen had. Chewy is namelijk de bijnaam van Chewbacca, de harige 2,5 meter hoge sidekick van Han Solo (als je het vanaf hier niet meer kunt volgen, verwijs ik je graag naar imdb.com).

One-of-a-kind, limited-one-time-only-edition Chewy Gums
In Mentos vond ik een partner-in-crime, die een speciale productie op wilde zetten om mijn idee te realiseren. Het wachten was op een akkoord van Disney vanuit Amerika, want zo hoog gingen deze lijnen. We mochten niet het lettertype van óf de naam Star Wars gebruiken. Maar met onze Chewy Gum balanceerden wij precies tussen de mazen van de wet en kregen we een go! Daarmee waren wij het enige land met de unieke one-of-a-kind, limited-one-time-only-edition Chewy Gums in de Star Wars goodiebags ter wereld! De wegen die wij hebben moeten bewandelen om dit te kunnen realiseren, had ik nooit een akkoord voor gekregen bij een baas. De inzet was hoog, net als de kosten. En de uren veel te lang om ooit te kunnen declareren. Maar het was iets waar ik persoonlijk over gepassioneerd was en dat maakte alle overuren en extra kosten waard.

En dat maakt het zo mooi om zelfstandig ondernemer te zijn en net dat stapje verder te gaan. Zowel voor je klant als voor jezelf.

Het verhaal kreeg ruim een jaar later nog een mooi staartje, toen ik vernam dat Peter Mayhew in Amsterdam was voor een congres. Peter Mayhew is de acteur die Chewbacca in de Star Wars films gestalte geeft. Hoe mooi zou het zijn als ik het pakje Chewy Gum, wat niets minder is dan een eerbetoon aan deze man, door hem zou kunnen laten signeren? Dan is de cirkel rond.

Harder stralen dan een nachtlampje
En zo geschiedde. Peter signeerde een pakje Chewy Gum en aangezien we er nu toch waren, gingen we ook maar gelijk even op de foto. Ik straal zo hard op deze foto, dat deze ook gemakkelijk als nachtlampje voor boven mijn bed gebruikt kan worden.

We hebben maar een mooi vak. May the force be with you!