Back Back Interview

Roderick van den Hoek: Eerst geven, daarna misschien krijgen

07 juni 2016

Wie zijn je branchegenoten? Waar halen ze hun inspiratie vandaan en wat is hun droom? Waarom hebben ze voor deze branche gekozen en hoe zien ze de toekomst ervan? In Event Personality leer je je branchegenoten pas echt kennen. Dit keer maak je kennis met Roderick van den Hoek van Maessen Tenten.

Wie is Roderick van den Hoek?
‘Ik ben 45 jaar en woon met mijn twee dochters van vijf en negen jaar in Noordwijk. Lekker dicht bij het strand, daar zijn we dan ook regelmatig te vinden. Daarnaast houd ik van lekker eten en drinken en kook ik graag.’

Wat is typisch Roderick?
‘Meestal ben ik snel enthousiast en ik kan me goed inleven in anderen. Ik ben heel gedreven en doe mijn werk met veel passie en een gezonde dosis humor. Daarnaast sta ik bekend als doorbijter: als ik ergens aan begin, geef ik niet zomaar op.’

Beroep en bedrijf?
‘Maessen Tenten is gespecialiseerd in tentenverhuur voor zowel particulieren als bedrijven. Onze tenten staan op zakelijke evenementen, festivals, feesten en worden sinds kort zelfs ook gebruikt als semipermanente opvang voor vluchtelingen. Ik ben verantwoordelijk voor de sales en marketing. In mijn functie vind ik oprecht relatiebeheer erg belangrijk. Het gaat namelijk niet alleen om het werven van nieuwe klanten. Het behouden van bestaande klanten en hen ambassadeurs maken; dat is de uitdaging. Dat doe ik door langs te gaan bij klanten, relatie-events te organiseren, mee te denken en te ondersteunen. Eerst geven, daarna misschien krijgen.’

Waarom deze branche?
‘Ik werk al heel lang in de evenementenbranche: onder andere dertien jaar bij Martinair Party Service. De eigenaar van Maessen Tenten, Rogier Maessen, kende ik al. Hij vroeg me vijf jaar geleden of ik bij hem wilde komen werken om de afdeling sales en marketing op te zetten. Daar heb ik nooit spijt van gehad. Maessen is een jong en energiek familiebedrijf. Het is leuk om ook aan de andere kant te staan; veel van onze klanten zijn evenementenbureaus en cateraars. Ik snap wat klanten willen. Mijn kennis en ervaring vanuit het verleden komt hier heel goed van pas.’

Mooiste evenement waaraan je hebt meegewerkt?
‘Ieder jaar ben ik weer trots als ik onze tenten zie staan op het Museumplein in Amsterdam voor de Uitmarkt. Maar als ik één ding moet kiezen, dan ga ik voor de Nucleaire top (NSS) in Den Haag vorig jaar. Toen alle grote wereldleiders hier waren. Onze opdrachtgever was de Amerikaanse ambassade. We mochten een aantal tenten leveren. Compleet met sanitair, stroom, verlichting, aankleding enzovoorts. Bijzonder. Toch leuk dat je weet dat Obama in je tent rondloopt.’

Mooiste evenement dat je hebt bijgewoond?
‘Het Awakenings festival. Dit is een van de grootste techno-dancefeesten ter wereld Ik vind het geweldig om hier met een stel vrienden naar toe te gaan, dat ook hier Maessen tenten staan, maakt het natuurlijk nog leuker.’

Wat inspireert jou?
‘De gedrevenheid van mijn collega’s. Tevreden klanten kun je namelijk alleen krijgen door als één team samen te werken. Als ik hoor van klanten dat ze tevreden zijn over onze mannen die de tenten opbouwen, dan ben ik trots. Het motiveert mij ook weer om iedere dag dat stapje extra te zetten.’

Waar droom je nog van?
‘Zakelijk: doorgaan met waar we goed in zijn en zo te blijven groeien, succesvol te zijn en het mooiste bedrijf van Nederland worden (als we dat al niet zijn…).
Privé: Mooie reizen maken met mijn dochters. Wij zijn echte strandmensen, zoeken overal altijd de zee op. Hoog op het lijstje staat een vakantie naar de stranden van Bali.’

Hoe ziet de branche er over vijf jaar uit?
‘De klant verwacht steeds meer gemak en totaalconcepten. Daar spelen wij op in door samen te werken met de juiste partners. Niet alleen de tent leveren, maar ook alle voorzieningen en aankleding. Beleving: daar draait het allemaal om. Ook visualisatie wordt steeds belangrijker, wij investeerden daarom in een nieuw tekenprogramma waarmee we onze klant precies kunnen laten zien hoe zijn terrein eruit gaat zien.’

Met wie uit de branche wil je graag een avondje uit eten, en waarom?
‘Met Armin van Buuren. Ik volg hem al sinds de tijd dat hij draaide in de studentendiscotheek in Leiden. Ik vind het bewonderingswaardig hoe hij zijn bedrijf aanstuurt. Zou graag de ins en outs willen horen. Hoe hij alles combineert en regelt.’

Hekel aan…
‘Onrechtvaardigheid! Daar kan ik echt niet tegen.’

Dol op…
‘Sushi. Hier op de boulevard in Noordwijk zit een prima sushirestaurant, daar ben ik minimaal twee keer per maand te vinden. Heerlijk.’

Dit weet of verwacht bijna niemand van mij…
‘Dat ik privé regelmatig dancefestivals bezoek. Het liefst techno. Ik ga altijd met een groep vaste vrienden. Zo’n avond voelt het alsof je even in een andere wereld bent. De muziek, de ongedwongen sfeer, de vrolijke mensen, de prachtige aankleding. Daar krijg ik heel veel energie van!’

Welke wijsheid wil je graag met je branchegenoten delen?
‘Een dag niet genoten, is een dag niet geleefd. Klinkt misschien afgezaagd, maar wat mij betreft is dat de kern. Het leven is te kort om chagrijnig te zijn en je moet zelf van iedere dag een feestje maken!’

Goed artikel?

Schrijf je in net als 37.058 andere professionals en ontvang wekelijks de beste artikelen!

Meer lezen in deze rubriek

Events nieuwsbrief

Goed artikel?

Schrijf je in net als 37.058 andere professionals en ontvang wekelijks de beste artikelen!